GSX-R 750 -85 original

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Är det någon här som har/känner någon som har en orörd GSX-R 750 -85?? Eller har bilder på en? Det finns ju på Google men den ene är inte den andre lik.:D
//Robert
 
Känner en i östergötland som har en 85a som han försöker kränga till mig.
Okänt om den är helt original, gått långt iaf.
 
Jag håller på att renovera, en å det är lite saker som jag skulle vilja titta på.Är han dyr på den??Är den original blå/vit??
//Robert
 
Nej det gjorde den inte, det där är in prototyp som visades i broschyrerna som kom till försäljarna 1984 för vad som skulle komma året därpå.1985_GSX-R750_whbl_wb_450.jpg
 
TS, vad är det du vill veta?
 
Japp blå/vit är den.
Han har sagt att ja ska lägga ett bud så jag har ingen aning om vad han vill ha.
 
hur dekalerna sitter bl a, hur elsystemet går men det har jag eventuellt fått tag på handbok.
// Robert
 
Nej det gjorde den inte, det där är in prototyp som visades i broschyrerna som kom till försäljarna 1984 för vad som skulle komma året därpå.View attachment 420672

gixer.jpg

Bättre?

Du har delvis rätt: min bild visar en prototypbild medan de "riktiga" hojarna hade några smådetaljer som skiljde: de blå fältet på sidokåporna är bredare, Full Floater dekalen osv.

Däremot finns det en hel del bilder på hojar med likadan "livré" som prototypbilden -som garanterat inte är prototyper.

gixxer2.jpg
 
Det är just därför jag vill ha tag i en orörd efter som alla är fuckade med. Den övre bilden har fel ljuddämpare. Min är helt original med 18 tums fälgar, rätt förgasare, rätt ljuddämpare, rätt tank det enda som är att den är inte blå/vit än men är på go väg.
 
Det är just därför jag vill ha tag i en orörd efter som alla är fuckade med. Den övre bilden har fel ljuddämpare. Min är helt original med 18 tums fälgar, rätt förgasare, rätt ljuddämpare, rätt tank det enda som är att den är inte blå/vit än men är på go väg.

Min kusin hade en av de första blåvita 85orna som kom till Sverige, hon plockade ut den på AVA minns jag. Hon körde originalpipa men jag minns inte exakt hur den såg ut. Ska kolla om jag har några bilder.

Systemet på den övre bilden ser faktiskt ut som det jag hade original på min gsxr 1100 -86. Har för mig att gsxr 750 hade ett klenare rör utan "galler".
 
Suzuki GSXR750 85.jpg Här är Europa/Asien modellen, ljuddämparen har en plåt fullt med håll i. Är tacksam för alla bilder.
// Robert
 
Är inte TS men hugger gärna.
Vad har du gjort med dina förutom motorbyte, har du bytt till 17" hjul bak? ändrat drevning och sånt? Är nyfiken :)
Jag har bytt det mesta vid någon tidpunkt. :)

Byte till 1100-motorer är det första jag gjort med mina hojar. Snabbt och enkelt.

Jag har satt 17"-hjul på en handfull gammelgixxerhojar. Det ser bättre ut och det förbättrar däckutbudet, men hojen blir lite lägre och markfrigången begränsar en del om du svänger ordentligt.

Förutom det har jag bytt gafflar, svingar, bakramar, kåpor, instrumentering, förstärkt ramar etc.

Jag håller på med ett långtidsprojekt för tillfället, men det går lite långsamt pga hektiskt jobb och husköp/flytt. Bygget gäller min 85:a 7/11 som jag haft sedan 1990. Det blir Öhlins radialgaffel, förstärkt ram, R6-sving, 5-ekrade fälgar, Airtech-kåpor, Öhlins-dämpare, 1216cc, RS38:or, plastad o portad DOT-topp med 30/26,5-ventiler, Carrillo m.m. Dessutom har jag en oreggad ram som kanske blir en banhoj med liknande motor. Och det lär bli en cafe-gixxer. Och en streetfighter-gixxer. Och kanske Inazuma 7/12. Det krävs bara lite garagetid. :)

Är din original, eller har du modifierat?
 
View attachment 420684

Bättre?

Du har delvis rätt: min bild visar en prototypbild medan de "riktiga" hojarna hade några smådetaljer som skiljde: de blå fältet på sidokåporna är bredare, Full Floater dekalen osv.

Däremot finns det en hel del bilder på hojar med likadan "livré" som prototypbilden -som garanterat inte är prototyper.

View attachment 420685
Det nedre fotot visar lackeringen som användes på hojar i bl.a. Japan och Australien. Det övre fotot visar lackeringen på de europeiska hojarna 1985. Som påpekats ovan så är ljuddämparen på det övre fotot inte originalsystemet. Det kommer från en 1100 86-88.
 
Last edited:
hur dekalerna sitter bl a, hur elsystemet går men det har jag eventuellt fått tag på handbok.
// Robert
Dekalerna på min 85:a (och alla jag sett i Sverige) satt som på denna bild 1985_GSX-R750_wb-side_520.jpgVärt att notera är att fotot visar en av de allra första hojarna, med urborrad ram kring ramens motorfäste. Hålen togs bort vid serieproduktion.

Gällande elsystemet så råder jag dig att ordna en originalhandbok från Suzuki. Jag har flera från Haynes och Clymer, och elsystemschemana stämmer sällan.
 
Last edited:
Last edited:
hade en 1986 a blå vit original ser exakt lika ut som 85 an. skriv din mejl adress så får du bild på den
 
Hade en 85:a förut! Dock med 86:ans framkåpor, ville inte slita på orginalkåporna som var helt nya.. :):)


image.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top