GSX-R 750 '00+ vs CBR900RR '00+

Marsipulami skrev:
Lite svårt att veta vad du är ute efter för information med tanke på det vi andra har skrivit hittills. Det är inte säkert att du gillar det jag gillar t.ex. Vad jag förstår så är du mest ute efter att skryta om hur många HK du har, då rekomenderar jag dig att köpa en Haybusa istället :lol

I alla fall, skriv ner "exakt" det du vill veta om hojen, den informationen du vill ha så ska vi se om vi inte kan hjälpa dig med dina svar. Skriv dem gärna punkt för punkt så avlöper vi dem allt eftersom. För om du inte skriver vad du vill veta så är det svårt att svara på. Så om du frågar mig "Hur är din hoj då?", då skulle jag svara "Fy fan, den är skitbra, jag gillar den som tusan" vilket jag gör. Men hur vet du att DU kommer att gilla den då??? :va

Så min rekomendation till dig är...., åk in till någon MC-försäljare och testa dessa hojar så märker du vilken det är du gillar bäst...
Pfft, har väl inte direkt hakat upp mig SÅ mycket på hästkrafterna? :)
Ska försöka pricka av lite vad jag vill veta...

• Hur lång är du och hur passar hojen dig?
• Skulle min längd (186 cm) innebära något problem på hojen?
• Hur mycket soppa dricker hojen? På ett ungefär?
• Hur är det att köra längre sträckor med motorpsykeln? Extremt obekväm?
• Kurvtagning? Känns hojen smidig?
• Eventuella jämförelse med andra hojar du kört? Bättre på det och det men sämre på det och det?
• Bromsarna? Biter de som de ska?
• Bankörning? Hur funkar hojen för detta?
• Fjädringen? Gör den sitt jobb? Tar för givet att den är ställbar?
• Några eventuella modifieringar du anser nödvändiga, såsom styrdämpare?

Varsågod att tugga av listan ;)
Detsamma gäller för övrigt för alla GSX-R 750-ägare *host* gamle svarten

• Hur lång är du och hur passar hojen dig?

Jag är 179 cm och hojen passar mig mycket bra

• Skulle min längd (186 cm) innebära något problem på hojen?

Tror jag inte, vet de som är över 190 cm. Men jag kan inte svara för den längden, endast min längd.

• Hur mycket soppa dricker hojen? På ett ungefär?

Min dricker väldigt lite, något mått kan jag inte ge dock, kanske runt 0.6-0.7

• Hur är det att köra längre sträckor med motorpsykeln? Extremt obekväm?

Nej, extrem obekvämt är det inte. Men det är en sporthoj och man behöver sträcka på benen då och då. 5-7 mil är dock okej för mig

• Kurvtagning? Känns hojen smidig?

Kurvtagningen är hur bra som helst och den känns mycket smidig. Var ute senast i lördags på en riktigt krokig väg och jag själv blev väldigt förvånad hur lätt den tar sig igenom en kurva.

• Eventuella jämförelse med andra hojar du kört? Bättre på det och det men sämre på det och det?

Har endast haft Sporttouring tidigare. Det är också svårt att jämnföra för 2 likadana hojar kan har 2 olika köregenskaper. Men för mig var det som natt och dag och jag ångrar inte en sekund att jag köpte en Blade...

• Bromsarna? Biter de som de ska?

Bromsarna tar mycket bra, de hugger inte och de är inte för dåliga. Kan stoppa hojen på väldigt kort sträcka. Bakbromsen är liten och endast till för att hålla hojen i balans vid kraftig inbromsning.

• Bankörning? Hur funkar hojen för detta?

Kan inte svara, har aldrig kört med bladen på bana ännu.

• Fjädringen? Gör den sitt jobb? Tar för givet att den är ställbar?

Jodå, visst är den ställbar till det du tycker känns bäst. Och ja, den gör sitt jobb mycket bra.

• Några eventuella modifieringar du anser nödvändiga, såsom styrdämpare?

Nej, det tycker jag inte behövs. Hojen är konstrurerad på ett mycket bra sätt vilket den också fått väldigt bra kritik för.

Marsipulami skrev:
Några eventuella modifieringar du anser nödvändiga, såsom styrdämpare?

Nej, det tycker jag inte behövs. Hojen är konstrurerad på ett mycket bra sätt vilket den också fått väldigt bra kritik för.

Det där finns det då delade meningar om. Vid lite mer aktiv körning än din så är en styrdämpare nästan ett måste. :7peta

Vad tror du 04orna har det original för? Iof är det dåligt av Honda att inte monterat det original redan från 00. Från den årsmodellen behövs det. De enda hojar som inte behöver en styrdämp är typ ZX9R från 94-97 och liknande lok.

En styrdämpare kan vara en bättre livföräkring än alla skydd du har på dig för att den kan rädda dig från att fladdra ut i skogen i en kurva i 150 knyck pga en bula i asfalten.

Edit: Fråga M:et här på forumet vad han tycker om att köra sin 00:ans Blade utan styrdämpare...

Last edited:
Silwer skrev:
Vad jag har sett så verkar det inte finnas nån speciell modell som visar extra mycket fel, snacket om 299 på nån R1 mätare och då 272 på blademätaren låter ju som om nån drevat om den R1an, det skiljer nog mer mellan olika exemplar, det brukar vara ungefär 7% felvisning över lag.

Det du skriver som gäller generellt med 7% fel och olika mellan olika exemplar håller jag med om.

Däremot är det Nalken på sin R1 -02a och Puffy_74 på sin Blade 954 -02a här på forumet som har kollat och på deras hojar som båda är originaldrevade så är det iaf så. :fakta

Kreuger skrev:
Det där finns det då delade meningar om. Vid lite mer aktiv körning än din så är en styrdämpare nästan ett måste. :7peta

Vad tror du 04orna har det original för? Iof är det dåligt av Honda att inte monterat det original redan från 00. Från den årsmodellen behövs det. De enda hojar som inte behöver en styrdämp är typ ZX9R från 94-97 och liknande lok.

En styrdämpare kan vara en bättre livföräkring än alla skydd du har på dig för att den kan rädda dig från att fladdra ut i skogen i en kurva i 150 knyck pga en bula i asfalten.

Edit: Fråga M:et här på forumet vad han tycker om att köra sin 00:ans Blade utan styrdämpare...

Beror på vad du menar med "aktiv körning"

Kreuger skrev:
Det du skriver som gäller generellt med 7% fel och olika mellan olika exemplar håller jag med om.

Däremot är det Nalken på sin R1 -02a och Puffy_74 på sin Blade 954 -02a här på forumet som har kollat och på deras hojar som båda är originaldrevade så är det iaf så. :fakta

Allt är från hoj till hoj. Finns inte 2 likadana hojar som visar samma.

Tack för de mycket utförliga svaren Marsipulami :) Måste säga att det helt klart lutar åt en fajerblejd just nu :]
Blir dock tyvärr inte förrän i vinter isf pga pengabrist ^^

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...