GSX-R 750 '00+ vs CBR900RR '00+

PenDragon skrev:
Ytterst otroligt att jag köper hojen hos en handlare iaf ;)

MrR1: Toppfart tror jag blejden är en hel del snabbare på, men mycket riktigt, gixxer 750 vann ju Masterbike-testet 2 år i rad om jag inte minns fel.
Det är väl egentligen ännu en anledning till att fireblejden leder på min interna lista för tillfället... har ju en 600:a nu och visst, det är kul att varva som en galning... men det betyder inte att jag vill känna mig tvingad att göra det gör att det ska röra sig ;)
Vill helt enkelt ha lite mer vrid och bättre mellanregister.

Det tror inte jag för gixxern var snabbare än både R1:an och några fler i tusen klassen i toppfart år 2002 masterbike.
Till 2003 fick dom tag i något ruttet ex.
Tror den toppade 278 ärliga!! och det klarar du dej nog på :D .

Men som sagt provkör bägge!!!. Jag skulle nog aldrig vilja ha en blade men det är jag det. Dels för att att den är så satans jämn och tråkig i motorn.
Jag gillar att varva lite och uppskatar den där knuffen som en 600-750 ger.

Min egna R1:a var oxså seg i motorn och lite jämn så där men nu går den lite bättre tack vare att jag bytt vissa saker, och att ovesmotors bänk visade 148 bromsade hästar.

Last edited:
MrR1 skrev:
Det tror inte jag för gixxern var snabbare än både R1:an och några fler i tusen klassen i toppfart år 2002 masterbike.
Till 2003 fick dom tag i något ruttet ex.
Tror den toppade 278 ärliga!! och det klarar du dej nog på :D .

Var är "ärliga"??? Är de "oärliga" annars :3freak

Enligt Bike Test 2002 / 2003 ska ju fireblade:n toppa 292 ärliga km/h o_O

PenDragon skrev:
Enligt Bike Test 2002 / 2003 ska ju fireblade:n toppa 292 ärliga km/h o_O

De säger att Fireblade går mätaren ut, alltså 299 (digital mätare alltså). Själv har jag inte provat alls, min har bara gått 20 mil så jag får vänta med att testa tills den gjort 100-200 mil i alla fall. Men man får väl lita på ryktena..

som dem sa, bara en sak som gäller PROVA!!! då känner du om de känns rätt/fel.. simple shit.. lycka till, pers hade ja valt hondan..

Mja mjo prova är ju givetvis det bästa alternativet, men inte säkert att det finns möjlighet... och även om det finns så vill jag väldigt gärna ha fler personliga erfarenheter / omdömen om båda hojarna :)

PenDragon skrev:
Givetvis. Är där och kör jämt och ständigt ^^ Bor ju i Blekinge, dvs bara ~5 mil eller så från Skåne :)
Har en riktigt fin väg mellan Karlshamn och Åhus, eller snarare många småvägar ;) Grymt skön sträcka iaf!

då vill ja att du utförligt beskriver hur den går! är från sölvesborg! ska testas i sommar på semestern! :tummenupp

Marsipulami skrev:
De säger att Fireblade går mätaren ut, alltså 299 (digital mätare alltså). Själv har jag inte provat alls, min har bara gått 20 mil så jag får vänta med att testa tills den gjort 100-200 mil i alla fall. Men man får väl lita på ryktena..

tvivlar på att du kommer att få se 299 på din blades mätare. De är inte lika mycket glädjemätare som R1an. När mina två kompisar körde bredvid varann på 02ans R1a och 02ans Blade hade Bladen bara 272 på mätaren när R1an visade 299.

Varför ska du vänta 100 mil med att prova, det är väl fem års garanti på hojen och längre än så ska du väl inte ha den? Dessutom kommer den bara att gå bättre om du kör hårt från början. Finns en tråd där nästan alla slutsatserna efter en diskussion blev just så om du orkar leta.

gamle svarten skrev:
då vill ja att du utförligt beskriver hur den går! är från sölvesborg! ska testas i sommar på semestern! :tummenupp
Bor ju i Karlshamn, så jag kör ut mot Stilleryd, vidare mot Mörrums Bruk, ut mot Elleholm, kör under E22:an in i Mörrum, svänger vänster mot Forsbacka, följer skyltningen mot Sölvesborg, kommer ut vid Pukavik på vägen mot Olofström, svänger vänster mot E22:an (ca 50 meter), svänger höger mot Sölvesborg, kör ett fåtal kilometer, svänger vänster in mot Lörby (Lagerbergs), kör på vägen till Lörby, genom Lörby, till Mjällby, svänger vänster till Mjällby Ljunga (ner mot Hörvik), svänger vänster ner till Hörvik, kör ut på Piren och tar bild på din vackra hoj ;) Kör ut från Hörvik samma väg du kom men svänger istället vänster när du kommer till korsningen du svänger vänster i innan (motsatt håll), svänger efter ett hundratal meter höger mot Sölvesborg, kör på den vägen tills du kommer ut på E22:an igen, svänger av efter en 200 meter mot Sölvesborg, kör gamla vägen bort mot Bromölla, svänger vänster i rondellen mot Nymölla, följer den vägen tills du än en gång kommer ut på E22:an, svänger vänster när det står skyltat mot Trolle Ljungby, följer den vägen tills du kommer ut i Rinkaby på vägen mot Åhus, kör just denna vägen ner till Åhus, käkar pizza på Robins Pizzeria (godaste pizzan i Sverige) ;)
Sen brukar jag köra någon alternativ rutt hem som jag får förklara när jag inte ska till jobbet om 5 minuter heh

Marsipulami skrev:
Om du kör med din hoj och din mätare visar 200km, hur fort kör du då :fakta

Antagligen 200 på mätaren :dummer.
Har du aldrig läst några toppfarts tester??
Ärligt talat tror du mätaren stämmer till 100%???????. :fatta!

MrR1 skrev:
Antagligen 200 på mätaren :dummer.
Har du aldrig läst några toppfarts tester??
Ärligt talat tror du mätaren stämmer till 100%???????. :fatta!

Nej, en mätare stämmer inte till 100%. Men om jag håller 200 på mätaren så håller jag 200, jag säger inte att jag håller kanske 190 ärliga.

Eller om jag håller 110 på mätaren och blir tagen av snuten så frågar de om jag hade koll på mätaren, då säger jag att jag höll 100 ärliga

Ärliga eller inte ärliga..... Hallå, jag håller så fort som mätaren visar, jag snackar inte hela tiden om "ärliga", det är ju bara löjligt, vad är mätaren till för då :kocko

MrR1 skrev:
292 km/h ärliga in your dream :hihi

Det gör ju knappt dom nya 04:orna :tungan

Jaså.... du snackade tester innan, litar du nu inte heller på de tester som är gjorda, det är ju "ärliga". Hmmm, hur ska du ha det nu :va

Givetvis skiljer sig mätarhastigheten i toppfart en hel del från den verkliga farten... men som Marsipulami säger måste man ju ha något att hålla sig till i "lägre" hastigheter.
I vilket fall, MrR1, som du säger, mindre troligt att fireblade:n toppar så mycket men samtidigt är jag fundersam på varför Bike skrivit som de gjort... har svårt och tänka mig att Bladen skulle toppa mindre än ex. en R1:a från samma årtal.
Hur som helst, var är alla Fireblade-ägare? Ni ska vara i denna tråden och svara på mina frågor :(

Den lär göra 275-280km/t i ärlig toppfart med rätt förare, ungefär som en R1 alltså.
Fullt tillräkligt imho och troligen får du se en 290 på mätaren med även om du aldrig får se den bottna.
Tilläggas att 299 snacket ju inte funkar på alla modeller, äldre R1or tex kan visa över 300 på mätaren (omöjligt att nå med en standardmaskin iofs) och så är det väl troligen med äldre Fireblade med.
Vad jag har sett så verkar det inte finnas nån speciell modell som visar extra mycket fel, snacket om 299 på nån R1 mätare och då 272 på blademätaren låter ju som om nån drevat om den R1an, det skiljer nog mer mellan olika exemplar, det brukar vara ungefär 7% felvisning över lag.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8