GSX-R 600 (2006) elsystem dog under körning

Nått strul med kablaget till dödarknappen. Eller dödarknappen?
Nått strul med kablaget till sidostödet. Eller sidostöds "uppfällt switchen"?
Nått strul med kablaget till kopplingshandtaget. Eller "kopplingshandtaget indragen switchen"?

Laddningsregulatorn består normalt av TRE delar.
1) En trefas likriktare. Kan vara så enkelt som 6 st likriktardioder.
2) Tre st "triacar" dessa är kopplade mellan(!??) de tre ledningarna från generatorn.
3) En krets som mäter batterispänningen när du slagit till tändningen. Blir batterispänning för hög så aktiverar kretsen "triacarna" som kortsluter generatorn.
Detta innebär att all generatorström går genom triacarna, triacarna blir varma och brinner lätt upp (kortis alltid tex så generatorn aldrig laddar ordentligt det räcker med kortis i två av tre triacar) samt dessutom våldsam värmeutveckling i generatorlindningarna. Därför vanligt med brända generator-/stator-lindningar och trasiga spänningsregulatorer.
En som jag ser det smartare lösning är triacar i två av ledningarna från generatorn. När batterispänningen blir för hög bryter triacarna strömmen från generatorn till batteriet. Nackdelen är att det är inga problem få omkring 200 Volt AC från generatorlindningarna vid höga varv på motorn. Med fulladdat batteri. Lifsfarlig spänning. Så jag gissar Lifsfarlig spänning är förklaringen till den vanliga lösningen.....kortslut generatorn.
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top