GSX-R 600 (2006) elsystem dog under körning

Nått strul med kablaget till dödarknappen. Eller dödarknappen?
Nått strul med kablaget till sidostödet. Eller sidostöds "uppfällt switchen"?
Nått strul med kablaget till kopplingshandtaget. Eller "kopplingshandtaget indragen switchen"?

Laddningsregulatorn består normalt av TRE delar.
1) En trefas likriktare. Kan vara så enkelt som 6 st likriktardioder.
2) Tre st "triacar" dessa är kopplade mellan(!??) de tre ledningarna från generatorn.
3) En krets som mäter batterispänningen när du slagit till tändningen. Blir batterispänning för hög så aktiverar kretsen "triacarna" som kortsluter generatorn.
Detta innebär att all generatorström går genom triacarna, triacarna blir varma och brinner lätt upp (kortis alltid tex så generatorn aldrig laddar ordentligt det räcker med kortis i två av tre triacar) samt dessutom våldsam värmeutveckling i generatorlindningarna. Därför vanligt med brända generator-/stator-lindningar och trasiga spänningsregulatorer.
En som jag ser det smartare lösning är triacar i två av ledningarna från generatorn. När batterispänningen blir för hög bryter triacarna strömmen från generatorn till batteriet. Nackdelen är att det är inga problem få omkring 200 Volt AC från generatorlindningarna vid höga varv på motorn. Med fulladdat batteri. Lifsfarlig spänning. Så jag gissar Lifsfarlig spänning är förklaringen till den vanliga lösningen.....kortslut generatorn.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top