GSX-R 600 (2006) elsystem dog under körning

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Tja, behöver hjälp med ett felsök på en gsxr 600 2006 :gnissla
Hojen dog helt under fult gaspådrag, självklart var jag bombsäker på att de bara var en säkring som gett vika, vilket de var. Byte ut fulepump säkringen mot en ny.
Men fortfarande vill inte tändningen starta, startmotorn drar runt å allt men displayen fungerar inte alls, den visar inga felkoder ingenting (se bild) samt att PowerCommander är helt död. Även om jag kopplar in batteri i PowerC så lyser dioderna på den men hojen startar inte för det. :dummer:va
20150607_165413.jpg

Mitt egen felsök.
Batteriet helt ok, levererar 13v
Kabelstammen intakt hittade kabelbrott.
Jordningen ok från PC till hoj.
Bytt samtliga säkringar.

Mottar gärna tips! :lol
//N
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Killswitch , mät även tändnigslåset. Spontan tanke bara.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
har checkat de, inge fel på på den...:gnissla

har även försökt pilla lite med tippsensorn om de är den som stänger av allt.
någon som har ett tips hur man återställer eller kringgår tippsensorn?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det brukar finnas en säkring märkt ECU och / eller ignition d.v.s mätningen till ECU och manöverspänning till bränslepumprelä. ECU hanterar även tändningen.

Hade panelen fungerat så hade det kunnat varit vevaxelgivaren. Den signalen används både för tändningen och insprutningen.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
jag har bara två säkringar i boxen och en huvudsäkring. samtliga byta.
vad finns den säkringen märkt ECU?

men tippsensorn skall den vara kopplad till nått?
Skärmklipp.JPG
20150607_171240.jpg

den hänger bara helt löst.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Orsaken till att säkringen löste kan ju vara att det är (har varit) kortslutning i ECU'n. Låna en annan ECU (om någon vågar låna ut en).
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
jag har bara två säkringar i boxen och en huvudsäkring. samtliga byta.
vad finns den säkringen märkt ECU?

men tippsensorn skall den vara kopplad till nått?
View attachment 420676
View attachment 420677

den hänger bara helt löst.

Hej, om inte minnet sviker mig så är kontaktstycket på bilden där du kopplar in "dealermodetool" för att kunna läsa av felkoder i displayen.
Jag har för mig att (minnet igen) tippsensorn sitter monterad i kutsen.

Tips; Känn och försök att trycka ner alla ledningar/kontaktstift som är anslutna till dem stora kontaktstyckena som sitter på ECUn. Trångt och "knöligt" ja...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Visst står det up på den där tippsensorn. Hittar du inget fäste åt den kan du väl zippa fast den i något med rätt sida upp.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Orsaken till att säkringen löste kan ju vara att det är (har varit) kortslutning i ECU'n. Låna en annan ECU (om någon vågar låna ut en).

jaa får helt enkelt fråga runt bland poolaren å se. inge kul om man skulle stå med två trasig ecu:er :crash

Hej, om inte minnet sviker mig så är kontaktstycket på bilden där du kopplar in "dealermodetool" för att kunna läsa av felkoder i displayen.
Jag har för mig att (minnet igen) tippsensorn sitter monterad i kutsen.Tips; Känn och försök att trycka ner alla ledningar/kontaktstift som är anslutna till dem stora kontaktstyckena som sitter på ECUn. Trångt och "knöligt" ja...

kanske stämmer de du säger,den jag håller i verkar ligga under själva tippsensorna som är på bilden i manualen. men de finns fan inge annan än den jag håller i.
Skärmklipp.JPG



allright får testa de trycka å rycka lite ut å in å in å ser om de blir nå kontakt :gnissla

Visst står det up på den där tippsensorn. Hittar du inget fäste åt den kan du väl zippa fast den i något med rätt sida upp.

yep de kan jag ju göra, men tänkte om man behövde starta om själv senors på nått sätt för att få ingång tändningen.
 
Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Hade en suzuki 750 - 07 med likn strul. Det va tippsensorn. Se till så den sitter rätt och sätt fast den ordentligt. Säkert den som tokar till det��
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Laddningsregulatorn under kutsen. Hade exakt samma på min -05:a. Den brann upp och flera har haft samma problem.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Hur går det här då?

hehe de går inte alls kan man säga :/

Hade en suzuki 750 - 07 med likn strul. Det va tippsensorn. Se till så den sitter rätt och sätt fast den ordentligt. Säkert den som tokar till det��

jag har tittat på den, har pillat på den. Jag hör å känner att gyrot (eller vad man kan kalla det) rör sig fint å lägger sig i botten av den. Men skall man återställa den på nått sätt när man väl har tappat/rört sensorn?


Laddningsregulatorn under kutsen. Hade exakt samma på min -05:a. Den brann upp och flera har haft samma problem.

ja beställde en ny från ebay för 1,5 vecka sedan. men den verkar inte dyka upp.
Men skall inte hojen starta även fast laddningsregulatorn har gett upp?
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Nej, min startade inte då den pajjade iaf. Och på 2005:an satt den under kutsen iaf :)
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Nej, min startade inte då den pajjade iaf. Och på 2005:an satt den under kutsen iaf :)

allright, ja min borde dyka upp här i veckan så får jag testa å se om den funkar då.
men vet du ngt om tipp sensorn å återställa den? behövs de eller är de bara att montera den i rätt läge?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
allright, ja min borde dyka upp här i veckan så får jag testa å se om den funkar då.
men vet du ngt om tipp sensorn å återställa den? behövs de eller är de bara att montera den i rätt läge?

Tippsensorn ska bara vara att montera i rätt läge, du ska ju inte behöva riva ner halva hojen o ha dig för att du tappat hojen vid ett rödljus.
Be en kompis hålla den åt lite olika håll o se vad som händer.
Lite intressant är det ju vad som fick din säkring att gå med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har väl dragit polskorna?
Dåligt dragna polskor kan ge exakt vad du råkat ut för, hojen bara stannar.
Men skall inte hojen starta även fast laddningsregulatorn har gett upp?
Tyvärr gör inte hojen det ! För när laddningsregulatorn ger upp laddas batteriet ur.
Och det fodras mindre av batteriet för att dra runt motorn än för att starta hojen.
Du skriver på ett ställe att du har 13,0 Volt över batteriet. det här visar att du har
Alt A: Fel på din Voltmätare.
Alt B: Du har inte ett Yuasa batteri i hojen. För Yuasa har inte mer än 12,8 Volt nån dag efter laddning. Och efter någon vecka 12,7 Volt. Och Yuasa startar utan problem hojen vid 12,7 Volt.
Om det inte är nått annat fel.

Låt mig fortsätta med att Voltmetern visar rätt. Dvs du har inte ett Yuasa utan tex ett Biltema batteri i hojen. Dessa har fullladdade en spänning på 13,2 Volt och vid 12,9 Volt räcker inte spänningen för att starta hojen.
Egen erfarenhet.
Är det laddningsregulatorn som lagt av så koppla på en batteriladdare på batteriet.
Och ladda upp batteriet till 14,3 Volt under laddning med högst 1A laddningsström.
Vilket sker automatiskt med "intelligent" laddare.
Går INTE hojen igång efter du laddat batteriet med batteriladdare är det inte laddningsregulatorn.
Går hojen IGÅNG efter du laddat batteriet med batteriladdare, ja då tippar jag på laddningsregulatorn.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Tippsensorn ska bara vara att montera i rätt läge, du ska ju inte behöva riva ner halva hojen o ha dig för att du tappat hojen vid ett rödljus.
Be en kompis hålla den åt lite olika håll o se vad som händer.
Lite intressant är det ju vad som fick din säkring att gå med.

helt klart som du säger, tänkte bara utesluta att man inte behövde göra nått.

Du har väl dragit polskorna?
Dåligt dragna polskor kan ge exakt vad du råkat ut för, hojen bara stannar.

Joo men de har jag gjort :)

Tyvärr gör inte hojen det ! För när laddningsregulatorn ger upp laddas batteriet ur.
Och det fodras mindre av batteriet för att dra runt motorn än för att starta hojen.
Du skriver på ett ställe att du har 13,0 Volt över batteriet. det här visar att du har
Alt A: Fel på din Voltmätare.
Alt B: Du har inte ett Yuasa batteri i hojen. För Yuasa har inte mer än 12,8 Volt nån dag efter laddning. Och efter någon vecka 12,7 Volt. Och Yuasa startar utan problem hojen vid 12,7 Volt.
Om det inte är nått annat fel.

precis som du säger, de är ett biltema batteri som jag mätte 13v över. köpte precis ett nytt yuasa batteri som jag testade med igår. samma resultat. :va

Låt mig fortsätta med att Voltmetern visar rätt. Dvs du har inte ett Yuasa utan tex ett Biltema batteri i hojen. Dessa har fullladdade en spänning på 13,2 Volt och vid 12,9 Volt räcker inte spänningen för att starta hojen.
Egen erfarenhet.
Är det laddningsregulatorn som lagt av så koppla på en batteriladdare på batteriet.
Och ladda upp batteriet till 14,3 Volt under laddning med högst 1A laddningsström.
Vilket sker automatiskt med "intelligent" laddare.
Går INTE hojen igång efter du laddat batteriet med batteriladdare är det inte laddningsregulatorn.
Går hojen IGÅNG efter du laddat batteriet med batteriladdare, ja då tippar jag på laddningsregulatorn.

Har testa att ladda upp batteriet till 14,3 volt fungerar inte för de, har även använt mig av startkablar från friskt och bra bilbatteri. Även där fiasko. Så de bör alltså inte vara laddningsregulatorn?
Startmotorn drar runt och allt, men PowerC lyser inte. Känns som att signalen att tändstiften skall tända inte kommer fram på nått sätt.
Men fungerar denna regulator som en likriktare också?:3freak

//n
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top