GSX-R 1100-tråden

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Tack! Enligt förra ägaren var toppen portad iallafall. Men det är inte jättelätt att få ut någon vettig information från gubben för han är skitfull jämt och ramlar bara runt överallt. Han har en pärm som jag ska hämta vid tillfälle där all historik ska finnas. Hoppas på like klarhet när jag får läsa lite :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
👍 Det låter ju lovande! Som @steffe skrev, dina förgasare är Mikuni RS (kallade flatslide pga platta trottlar). Storleken på dem kan du nog se på vänster sida av första förgasaren (den till vänster). Där står ofta storleken i svag text. Om toppen också är portad kan det vara ordentligt ryt i maskinen. 🙂 Många portare signerade/numrerade sina arbeten på insugningsrören på undersidan av toppen. Se om du kan ta ett foto med mobilen upp emellan förgasarna och cylindrarna. Kanske är toppen märkt.
 
Last edited:
Säkert dum fråga. Men vad innebär modell L och modell K? Och hur vet jag vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Suzuki använde ofta bokstäver för att beskriva årsmodell. T.ex. F=1985, G=86 osv. "I" användes ej, så K=89 och L=90. Din är en K. Den största skillnaden på K och L var att L hade ny USD-gaffel och bredare bakfälg. K hade 4,5" för 160/60-däck, och L hade 5,5" för 180/55-däck. Din hoj ser ut att ha den bredare bakfälgen från L.
 
Suzuki använde ofta bokstäver för att beskriva årsmodell. T.ex. F=1985, G=86 osv. "I" användes ej, så K=89 och L=90. Din är en K. Den största skillnaden på K och L var att L hade ny USD-gaffel och bredare bakfälg. K hade 4,5" för 160/60-däck, och L hade 5,5" för 180/55-däck. Din hoj ser ut att ha den bredare bakfälgen från L.

Se vad mycket man kan läras sig här :) jag ska börja riva och kolla lite imorgon :) så då ska jag kolla om jag hittar något på topparna! Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Se vad mycket man kan läras sig här :) jag ska börja riva och kolla lite imorgon :) så då ska jag kolla om jag hittar något på topparna! Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stdsvar www.mc-shopen.se :fakta :tummenupp
 
Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köp endast Suzuki original packboxar. Många kommer att säga att just deras packboxar är lika bra som original, men efter 35 år med många gammelgixxers har jag fortfarande inte hittat några packboxar som matchar original. Det är inte världens roligaste sak att byta packboxar, och det värt att betala några hundralappar extra för original. Som @steffe skrev, mcshopen är bra, men även MC Doktorn. Han har, eller ordnar, det mesta till äldre Suzuki. Dessutom mycket trevlig och kunnig.
 
Köp endast Suzuki original packboxar. Många kommer att säga att just deras packboxar är lika bra som original, men efter 35 år med många gammelgixxers har jag fortfarande inte hittat några packboxar som matchar original. Det är inte världens roligaste sak att byta packboxar, och det värt att betala några hundralappar extra för original. Som @steffe skrev, mcshopen är bra, men även MC Doktorn. Han har, eller ordnar, det mesta till äldre Suzuki. Dessutom mycket trevlig och kunnig.

Byter du endast packboxar när du renoverar eller är det värt att byta bussningar och dammtätningen också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Byter du endast packboxar när du renoverar eller är det värt att byta bussningar och dammtätningen också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag brukar byta alla slitagedelar när man ändå har gaffeln isär.

Gott om utrymme, helst ett där du kan blaska ordentligt, och rätt verktyg gör också jobbet mycket trevligare.
 
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag brukar byta alla slitagedelar när man ändå har gaffeln isär.

Gott om utrymme, helst ett där du kan blaska ordentligt, och rätt verktyg gör också jobbet mycket trevligare.
Jag brukar också byta de flesta slitagedelar om man meckar med en gaffel som inte blivit regelbundet servad (vilket är fallet 99 % av gångerna). Om det är svårt/dyrt att hitta t.ex. nya gaffelbussningar, och de befintliga ser fina ut, så behåller jag dem ibland. Dammpackningarna rensar endast bort sparvar och tegelstenar (har egentligen inget med oljetätningen att göra), och kan återanvändas om gummit är helt och känns flexibelt.
Om du väger mer än ca 85/90 kg så bör du även byta till styvare fjädrar, när du ändå är i farten.
 
774be2f90881ddf4d08cf52d8f89b1ad.jpg

Dessa tändspolar ser inte original ut i mina ögon. Nån som vet vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag brukar också byta de flesta slitagedelar om man meckar med en gaffel som inte blivit regelbundet servad (vilket är fallet 99 % av gångerna). Om det är svårt/dyrt att hitta t.ex. nya gaffelbussningar, och de befintliga ser fina ut, så behåller jag dem ibland. Dammpackningarna rensar endast bort sparvar och tegelstenar (har egentligen inget med oljetätningen att göra), och kan återanvändas om gummit är helt och känns flexibelt.
Om du väger mer än ca 85/90 kg så bör du även byta till styvare fjädrar, när du ändå är i farten.

Tack för svar! Då börjar jag nog och riva och kolla igonom allt innan jag beställer grejer :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
774be2f90881ddf4d08cf52d8f89b1ad.jpg

Dessa tändspolar ser inte original ut i mina ögon. Nån som vet vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mät spolarnas resistans. De skall vara på ca 3 Ohm för att de skall funka med original tändbox. Många eftermarknadsspolar har lägre resistans, vilket kan funka ett tag med original tändbox, men den brinner oftast upp efter ett tag (den lägre resistansen hos spolarna gör att strömmen ökar i tändboxen, och den är inte gjord för låg-Ohm-spolar). Om du har en eftermarknadständbox lär den vara gjord för spolar med lägre resistans, och allt är frid och fröjd.
 
Last edited:
Är på jakt efter en backspegel till en -91a. Vitt utförande. Eller om någon har tipps på eftermarknadsgrejer med samma look tills vidare.
aafd6bc2bbe4a9f6c237265eb0c57316.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är på jakt efter en backspegel till en -91a. Vitt utförande. Eller om någon har tipps på eftermarknadsgrejer med samma look tills vidare.
aafd6bc2bbe4a9f6c237265eb0c57316.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Måla?
 

Tack för tipset! men jag har faktiskt två uppsättningar svarta speglar som så klart går att lacka i värsta fall. Men det blir ju inte riktigt samma eftersom original har vit plast rakt igenom :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nu var det dags att gå genom förgasarna. Nån som har tips om vart jag kan få tag på packningssats eller reparationskit till detta?

Funderar också på varför det är massa porer och ser nästan ut som att materialet har smält där förgasarna sticker in i insugsgummina?
0c35486ead7946eadd63ffe3d1279d50.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Back
Top