GSX-R 1100-tråden

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Någon som vet vad det blir för kubik på en 1052:a om man borrar den till största, av tillverkaren godkända, överdimension?

Funderar på och börja köra Classic -80 - -87 racing, saxar ur deras reglemente : "Boring til stempler i original overdimensjon er tillatt selv om maskinen da overskrider sylindervolumet som gjelder for klassen"
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bakstötdämpare

Tjenare gott folk!

Jag söker en bakstötdämpare till min GSXR 1100 -89. Mitt nuvarande originalfjäderben har enbart förspänning och returjusteringsmöjligheter och returjusteringen har dessutom gett upp fullständigt sedan i somras.:( Tänker mig därför en bättre begagnad Öhlinare (eller möjligen en Wilbers eller något motsvarande).

Har du eller din kompis en sådan som ligger och skräpar på hyllan så får ni gärna höra av er genom ett PM. (har försökt annonsera på köpesforumet tidigare, utan resultat om någon undrar...)

Tack på förhand!
MVH Björn
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
Ny

Hej.
Ny här på tråden,har en GSX-R 1100w 97 en import från tyskland.
Har alltid kollat på gsxr så nu slog jag till och köpte en.
Någon som har ett avgas syst4-1 liggande?
 

Hypersportis

Live For The Ace, Die For The Gixxer
Gick med
30 Mar 2008
Ort
göteborg
Hoj
GSX-R 1100 & Thunderace
Återkommande mystiskt fel

Hej, är ny här på tråden. Har en GSX-R 1100, -90. :Bugar

Vid samtal med MC-Shopen i Karlstad då jag skulle beställa ny Jet Needle (förgasarnål kallar jag den) eftersom den nu gått av för tredje gången (fattar f-n inte vad det beror på) :huvet, så påpekade MC-Shopen-killen att jag har de strypta trottlarna i mina förgasare eftersom jag bara har ett styck hål i botten på trottelhuset bredvid nålen, det skall vara två, ett på var sida om nålen, enligt honom i original. Vet någon nåt om detta? :confused:

Vågar jag mig på att borra själv eller är det ett för stort precisionsjobb å ge sig på i garaget?

Jag korresponderade för två år sedan med Anders Brink om eventuell renovering av toppen och hur man bör gå till väga och fick många bra råd och dåd så jag hoppas han läser det här nu också. :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej, är ny här på tråden. Har en GSX-R 1100, -90. :Bugar

Vid samtal med MC-Shopen i Karlstad då jag skulle beställa ny Jet Needle (förgasarnål kallar jag den) eftersom den nu gått av för tredje gången (fattar f-n inte vad det beror på) :huvet, så påpekade MC-Shopen-killen att jag har de strypta trottlarna i mina förgasare eftersom jag bara har ett styck hål i botten på trottelhuset bredvid nålen, det skall vara två, ett på var sida om nålen, enligt honom i original. Vet någon nåt om detta? :confused:

Vågar jag mig på att borra själv eller är det ett för stort precisionsjobb å ge sig på i garaget?

Trottlarna var en del av strypningen för att komma ner till 100hk som dom såldes med som nya.
Om jag kommer ihåg rätt (1990 är ett par år sen) så ser man på dom strypta trottlarna var man ska borra och det går bra att göra själv. Ta det lungt å försiktigt så blir det bra.
Vad har detta föresten med dina avbrutna nålar att göra ??
Lycka till
 

Hypersportis

Live For The Ace, Die For The Gixxer
Gick med
30 Mar 2008
Ort
göteborg
Hoj
GSX-R 1100 & Thunderace
Trottlarna var en del av strypningen för att komma ner till 100hk som dom såldes med som nya.
Om jag kommer ihåg rätt (1990 är ett par år sen) så ser man på dom strypta trottlarna var man ska borra och det går bra att göra själv. Ta det lungt å försiktigt så blir det bra.
Vad har detta föresten med dina avbrutna nålar att göra ??
Lycka till

Tack för svar Katana 83!

Nä, du har rätt i din undran katana83. Det där med nålarna och strypningen är bara jag som uttrycker mig rörigt. Ibland när jag stressar upp mig blir jag ostrukturerad :)

Jag hade egentligen två frågor och det blev lite otydligt. Dels ville jag fråga om nån kan ha en minsta lilla aning om varför nålarna går av stup i kvarten?

Sen hade en liten undran om det där med trottelhusen som nu Katana83 förklarat alldeles utmärkt. :tummenupp

Nu har det iofs dykt upp en 38mm förgasarbrygga (i nyskick) som jag funderar på att hänga på istället för den troligen rätt slitna o gamla 36mm:s bryggan (det är förmodligen ålder och slitage som är orsak till att nålarna/nålen går av för tredje gången på två år.)

Är det några saker att tänka speciellt på om jag skall byta till en ny större förgasarbrygga som i mitt fall nu?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tack för svar Katana 83!

Nä, du har rätt i din undran katana83. Det där med nålarna och strypningen är bara jag som uttrycker mig rörigt. Ibland när jag stressar upp mig blir jag ostrukturerad :)

Jag hade egentligen två frågor och det blev lite otydligt. Dels ville jag fråga om nån kan ha en minsta lilla aning om varför nålarna går av stup i kvarten?

Sen hade en liten undran om det där med trottelhusen som nu Katana83 förklarat alldeles utmärkt. :tummenupp

Nu har det iofs dykt upp en 38mm förgasarbrygga (i nyskick) som jag funderar på att hänga på istället för den troligen rätt slitna o gamla 36mm:s bryggan (det är förmodligen ålder och slitage som är orsak till att nålarna/nålen går av för tredje gången på två år.)

Är det några saker att tänka speciellt på om jag skall byta till en ny större förgasarbrygga som i mitt fall nu?


Byt förgasarbrygga :tummenupp
Kolla diametern på förgasarna och på insugsgummina innan du börjar.
Det går kanske bra för dig att byta rakt av men det finns olika diametrar och det kan vara väldigt jobbigt att få dit förgasarna med för små insugningsgummin.
Skaffa även ett gashandtag med dubbla gasvajrar.
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Lite spånig fråga hurm vad är det för skillnad på en 530 och en 532 kedja ?
 

Hypersportis

Live For The Ace, Die For The Gixxer
Gick med
30 Mar 2008
Ort
göteborg
Hoj
GSX-R 1100 & Thunderace
Byt förgasarbrygga :tummenupp
Kolla diametern på förgasarna och på insugsgummina innan du börjar.
Det går kanske bra för dig att byta rakt av men det finns olika diametrar och det kan vara väldigt jobbigt att få dit förgasarna med för små insugningsgummin.
Skaffa även ett gashandtag med dubbla gasvajrar.

Ahhaa, dubbla gasvajrar? Förmodar att det är en ren säkerhetsåtgärd så att trottlarna inte kan hänga sig i fullspeedläge, va? Har sett det på en del hojar av nyare/modernare snitt. Men sånt kan väl inte hända på en gixxer? :D

Är rädd att det får bli en operation jag gör senare. Jag har hållit på å bänglat o meckat med hojen hela vintern så nu vill jag bara åka efter jag fått dit bryggan (vilket väl lär väl ta halva sommaren så som jag fäpplar omkring i garaget).

Ska kolla det där med insugsgummina. Har kollat på gixxer-mickes sidor/forum oxå och där på forumet säger han att det skall gå att byta rakt av.

Vi får väl se. Jag återkommer kanske med lite bilder på bryggan och hur bisonoxen uppför sig efter ingreppet är klart.

Lite spånig fråga hurm vad är det för skillnad på en 530 och en 532 kedja ?

GixxerTiger:
Jag tror det har att göra med prestanda helt enkelt. kolla dessa länkar, 530 och 532.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite spånig fråga hurm vad är det för skillnad på en 530 och en 532 kedja ?

530 har en rulldiameter på 10,16 mm, och 532 har en rulldiameter på 11,10 mm. Längden på rullarna (dvs. kedjans "innerbredd") är samma på båda, 9,53 mm.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Byt förgasarbrygga :tummenupp
Kolla diametern på förgasarna och på insugsgummina innan du börjar.
Det går kanske bra för dig att byta rakt av men det finns olika diametrar och det kan vara väldigt jobbigt att få dit förgasarna med för små insugningsgummin.
Skaffa även ett gashandtag med dubbla gasvajrar.

ja är det MIKUNI RS38:eek:r han skall montera på går det att tränga in dom i insugningsgummina utan prob. vad det gäller gashandtaget behöver det bara köpas en x-tra gasvajer då det finns urtag i gasrullen för en X-tra coh det man får göra är att borra ett lika stort hål till den nya vajern i huset till gashandtaget, som originalvajern har. inge prob alls :yoparty
Det jävligaste är alltid luftburken tycker jag, ger mig fan på att dom gjöt ramen runt luftburken :D

530 har en rulldiameter på 10,16 mm, och 532 har en rulldiameter på 11,10 mm. Längden på rullarna (dvs. kedjans "innerbredd") är samma på båda, 9,53 mm.

vad står själva siffran "530" för då, inte är det 0,530 dels tum så vad:va
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Med flatslide-förgasare ersätter man väl alltid luftburk & tillbehör med K&N-filter? Annars hör man ju inte trottelflappret ordentligt.

EEEEXXXAAKT :yoparty :yoparty Det hade ju inte spelat någon roll OM det inte hade gett mer drag, ljudet gör ju sitt :tummenupp
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Vad kör ni på för däck? Vad kosta det/dom? Var köpte ni dom? Hur många mil ca fick ni ut? Jag har kört Dunlop 208 och det är ju bra fäste men inte så många mil!
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
förgasare

Tack för svar Katana 83!

Nä, du har rätt i din undran katana83. Det där med nålarna och strypningen är bara jag som uttrycker mig rörigt. Ibland när jag stressar upp mig blir jag ostrukturerad :)

Jag hade egentligen två frågor och det blev lite otydligt. Dels ville jag fråga om nån kan ha en minsta lilla aning om varför nålarna går av stup i kvarten?

Sen hade en liten undran om det där med trottelhusen som nu Katana83 förklarat alldeles utmärkt. :tummenupp

Nu har det iofs dykt upp en 38mm förgasarbrygga (i nyskick) som jag funderar på att hänga på istället för den troligen rätt slitna o gamla 36mm:s bryggan (det är förmodligen ålder och slitage som är orsak till att nålarna/nålen går av för tredje gången på två år.)

Är det några saker att tänka speciellt på om jag skall byta till en ny större förgasarbrygga som i mitt fall nu?
Hej läste dit inlägg om förgasare,jag köpte nya förgasare till min 97a keihin
fcr 39mm,vilket grymt gassvar det blev,köpte dem av en kille på blocket,tror han har en uppsättning kvar som passar delningen på din 90,killen annonserarmycket suzuki dlar mvh paan
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Kan dom här alternativen vara något att ha?
Shinko R-003 180/55 ZR17 TL 73W , Stealth
Shinko R-005 180/55 ZR17 TL 73W
Dunlop Sportmax D 207 180/55 ZR17 TL 73W M/C, hinterrad
Det är dom billigaste däcken på mcdackonline.com !? är det dåligt eller bra? Hittills har jag kört på dyrare däck men man får ju bytta så ofta (efter ca 300mil) att det gärna får bli lite billigare.
 

PelleBl

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Ekeby
Hoj
1991, Suzuki GSXR1100. 1983 Suzuki GSX1100E
Låssats från GSX750R?

Hej!
Nostalgiköpte en -91 förra veckan. Hade en av de första 86:eek:rna i Sverige (1986). Nu behöver det småfixas. Är det någon som vet om en låssats (tändnings-, tank- och sadellås) från en GSX750R -92 passar på min?:confused:

Tack på förhand

Pelle
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hej läste dit inlägg om förgasare,jag köpte nya förgasare till min 97a keihin
fcr 39mm,vilket grymt gassvar det blev,köpte dem av en kille på blocket,tror han har en uppsättning kvar som passar delningen på din 90,killen annonserarmycket suzuki dlar mvh paan

har du haft någon typ av "flatsideförgasare" innan??
jag provade RS 38 först för att sedan byta ner till RS36 och det blev ett helt annat vrid i maskinen, dock fick man böta med högvarvresponsen istället:gnissla
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
har du haft någon typ av "flatsideförgasare" innan??
jag provade RS 38 först för att sedan byta ner till RS36 och det blev ett helt annat vrid i maskinen, dock fick man böta med högvarvresponsen istället:gnissla

Hej Jag har aldrig kört med några andra flatslideförg förut,men det stämmer det du säger ,lufthastigheten ökar med mindre diameter men toppen blir lidande det blir en avvägning hur man vill ha det.Till 1100gsx r 97 finns det 2 diameter på förg kitts keihin fcr 39mm och 41 mm, jag valde 39mm jag tror att
de klarar många hp om man vill öka effekten mer. mvh:tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top