GSX-R 1000 K7-tråden

Robz

Guest
fram eller bak?
jag har 105 bak och 95 fram. Men jag tror jag behöver hårdare fjädrar för ligger jag på lite så bottnar gaffeln. Väger 80 kg utan stuntdräkten och 90 med full odödlighetsutstyrsel.

Hmmm... här är något mysko. Har även läst att K7:ans fjädrar skulle vara "för mjuka"... :va
I mitt fall (92kg med ovan nämnda odödlighetsutrustning) så var saget fram 7mm i originalförspänning...! Jag har släppt förspänningen HELT fram o ändå får jag endast statiskt 12mm +14mm = 26mm med mig på - FORTFARANDE lite väl styvt.
Har aldrig fått genomslag, inte ens vid stoppie eller slarvig nedsättning :va
Kolla först saget!
Kolla sedan din kompressionsdämpning fram... Motorrads inställningar funkar rätt bra på torr bana:
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Att öka komp i fram borde få den ännu mindre svängvillig och den kommer ju iaf bottna vid långa hårda inbromsningar. Jag ska snarare släppa på returen. Ska prova lite mindre retur i fram nästa gång och se om den helt enkelt packar ihop.

Har TTX-öhlinare bak och öhlinsfjädrar fram. Dynamiskt och statiskt häng är inom toleranserna från öhlins och jag utgick från rekommenderade komp/retur standardinställningar och har gått upp ett par klick på båda för att få den lite hårdare. Komp och retur tycker jag känns att vara i rätt bra balans fram och bak.

Jag får brottas ganska mycket med den vid snabba kursändringar och har inga större problem med fästet bak. Det borde betyda att jag kan höja den lite i bak. Så jag ska prova att öka förspänningen i bak för att få den lite mer svängvillig. Men det ger ju mer tryck på framänden och gaffeln borde få det ännu jobbigare. Men som sagt det kanske räcker att släppa lite på returen i fram.
 

Robz

Guest
Att öka komp i fram borde få den ännu mindre ... kvalificerad analys... Men som sagt det kanske räcker att släppa lite på returen i fram.
Hmmm... med andra ord HAR du full koll :tummenupp
Varför ställer du då frågan här som en Newbee?? :tungan

EDIT:
Öhlins fjädrar kanske har för mjuk progressivitet - original funkar perfa :D

EDIT2:
Kanske höja gaffeln i kronan (sänka fram) istället för att höja bak... höja bak ger alltid mindre fäste ut ur böj. K7:an har original alldeles för mycket luft mot marken... Millen skrapade kåpor, denna är pinsamt hög :gnissla

EDIT3:
Nu vill jag ha en analys på:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3777068#post3777068
 
Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Hmmm... med andra ord HAR du full koll :tummenupp
Varför ställer du då frågan här som en Newbee?? :tungan

Frågan va ju egentligen om 115 N/mm va fram eller bak. :)
Men tänker jag efter har jag för mig att mr GP sa att han bytt bakfjäder och 115 fram låter som nånting för bantarbjörn.

EDIT2:
Kanske höja gaffeln i kronan (sänka fram) istället för att höja bak... höja bak ger alltid mindre fäste ut ur böj. K7:an har original alldeles för mycket luft mot marken... Millen skrapade kåpor, denna är pinsamt hög :gnissla
Ja det har du rätt i men det är lättare att skruva på ratten för förspänningen bak när man testar. Jag är lat. :D
Jag brukar skrapa kåporna på K7'an. Iofs så är ju kraschkåporna bredare än orginal nere på underkåpan.

Tyvärr ingen aning om vad dina problem beror på. Har upplevt lite ryckig gång när bensinlampan lyser (slutat blinka alltså). Men det beror ju antagligen på att det blir lite väl lite soppa vid mycket nerlägg. Det försvinner så fort jag tankar i några liter.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
fram eller bak?

jag har 105 bak och 95 fram. Men jag tror jag behöver hårdare fjädrar för ligger jag på lite så bottnar gaffeln. Väger 80 kg utan stuntdräkten och 90 med full odödlighetsutstyrsel.

Då har du jävligt tung hjälm för jag väger 80kg *naken* och ca 85-86 med all utr. Å då har vi ju likadana skinnställ.

Jag vet ej vad jag har för fjäder fram men den e ganska hård. Bak har jag bytt till 115n/mm. Det ska vara för en förare som med utr väger 85kg.

Jag har wilbers bak å fram men det spelar ju ingen roll. Fjäderkonstanten ska vara densamma då den endast är beroende av infästningspunkten.

För att svara på din andra inlägg så tror jag inte du kommer nån vart med å släppa returen fram. Det är ju bara vilken hastighet den går ut med när den väl går ut. Men när du ligger i en inbromsning så hänger ju hojen statiskt på fjädern. Kompen hjälper ju bara till just i början av inbromsningen när hojen niger. Bottnar den så är det nog bara byta fjäder fram som gäller.

Är den sen seg å brotta in i svängarna så är det väl bara sänka den fram. Min är ju sänkt hela 10mm vilket jag tycker är lite mycket. Den styrfladdrade ju ganska kraftigt och när jag sedan höjde den bak blev den nästan midjestyrd. Jag upplever den inte som trögstyrd nu iaf. Skulle jag vara dig så skulle jag sänka den fram fast bara en aning 3-5mm kanske?
 
Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Ja blev tvungen att väga mig. :va 80,1 kg naken och 89,2 kg med full utrustning. Tror du släppt ut för mycket gas i ditt ställ.

105 blev jag rekommenderad av Öhlins. Och en kompis till mig köpte en fullkittad K7'a av en kille som jobbar på öhlins. Han vägde i min klass och på den sitter det också en 105 fjäder. Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är på 105 och 115 men det låter konstigt.

Risken finns väl att det behövs hårdare fjädrar i fram. Men det är ju enkelt att utesluta om det är returen som spökar. Och sätter jag i hårdare fjädrar så måste jag garanterat sänka den lite fram för att få den lite kvickare.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ja blev tvungen att väga mig. :va 80,1 kg naken och 89,2 kg med full utrustning. Tror du släppt ut för mycket gas i ditt ställ.

105 blev jag rekommenderad av Öhlins. Och en kompis till mig köpte en fullkittad K7'a av en kille som jobbar på öhlins. Han vägde i min klass och på den sitter det också en 105 fjäder. Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är på 105 och 115 men det låter konstigt.

Risken finns väl att det behövs hårdare fjädrar i fram. Men det är ju enkelt att utesluta om det är returen som spökar. Och sätter jag i hårdare fjädrar så måste jag garanterat sänka den lite fram för att få den lite kvickare.

om vi antar att 105 och 115 är n/mm man anger och att vi också antar att min fjäder är "rätt" dvs 115n/mm motsvarar 85kg så skulle din vara för en vikt för 77kg. Inte så stor skillnad mao.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Någon som har lite kåpdelar ill en K7 liggandes? Jag bestämde mig för att uiiila omkull henne förra veckan. Behöver ett komplet arsle samt stora sidokåporna och de små jevlarna nere på sidorna under dessa.

Helst blåvita. selj mej dessa!
 

Nicotin

Guest
usch krascha min k7:a i onsdags:(. (Läs vad som hände) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=191484

Så nu blir de väl att leta efter en ny hoj! Hmm Leo vince helsystemet sbk titan klarade sig i vurpan. Någon som vet hur mycket de e värt begagnat? gått ca 350mil. Va kan man få för de tro?


du hade väl helförsäkring va ?

I så fall blir det ju lösen på allt..då vad jag vet får du inte plocka prylar från hojen om fb löser ut den
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
4-1 är det.. men de får ordna upp sig med försäkringsbolaget först. men jag ska försöka få tillbaka helsystemet så får de orginal istället. För jag har inte kvitto på leo vince, tror nämligen att försäkringbolaget inte kommer att ge ut några pengar för att jag inte har kvitto.
 

Robz

Guest
usch krascha min k7:a i onsdags:(. (Läs vad som hände) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=191484
Så nu blir de väl att leta efter en ny hoj! Hmm Leo vince helsystemet sbk titan klarade sig i vurpan. Någon som vet hur mycket de e värt begagnat? gått ca 350mil. Va kan man få för de tro?

Lät inget vidare, men ALDRIG att man skall oroa sig för materialet, kroppen är viktigast!
Helförsäkring + MINSTA buckla i ramen blir inlösen... :tummenupp
Behåll systemet - du har ju en ny K8:a på gång nu ju!

Tur du klarade kroppen såpass som det verkar.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Lät inget vidare, men ALDRIG att man skall oroa sig för materialet, kroppen är viktigast!
Helförsäkring + MINSTA buckla i ramen blir inlösen... :tummenupp
Behåll systemet - du har ju en ny K8:a på gång nu ju!

Tur du klarade kroppen såpass som det verkar.

hehe jo en vit k8 hade smakat smör:). Men e så jäkla nyfiken va de kommer säga hur stor summan ska bli!!
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
En liten fundering kring mätartavlan på en gsx-r 1000.

Är det samma på -05 -> -08:a?

T ex. Skulle jag kunna ha 06:ans tavla på en 08:a hoj?

Jag tycker de ser likadana ut..:confused:
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
jag bytte pipor och kat ersättare och jag märkte skillnad.. katten väger ju en del med, så de e la bara att byta.. kostar ca 1000kr i usa.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top