GSX-R 1000 K5 Turbo

Funkar det bra med vattenkyld oljekylare? Vad har den för kapacitet? Ser väldigt smidig ut på bilden.
 
Funkar det bra med vattenkyld oljekylare? Vad har den för kapacitet? Ser väldigt smidig ut på bilden.

Nu har jag inte hunnit pröva min än, men på GSX-R 1000 är det bara att installera och köra. Då du har helt öppet mellan olja in/ut i motorn. På Hayabusa t ex, så måste man borra upp en s.k bypass-ventil vid oljefiltret om man vill att det ska flöda bra. Annars kommer motorn smälla, då det inte riktigt är fullt så bra flöde i dessa som ett original vad jag har hört.

Dr.Bike skrev en bra text om dessa kylen:
"Själva grundtänket med vattenkylt oljekyl, är ungefär det som antytts här av någon: Att jämna ut min och maxvärdena på oljans temp.
Dvs snabbare få upp tempen, men oxå: att hålla den där.
Maximal kylning är alltså inte önskvärt - som man gärna vill tro.

Med en luftkyld oljekylare får man alltså (trots att det ibland oxå finns termostat) större variationer i temp.
Hur man än gör med ett luftkylt oljekyl kommer man obönhörligen ha oönskade temeraturtransienter i oljetempen.
Sekundärt är det oxå så, som någon sa, att man vill värma oljan initialt. För tittar man på en oljetempmätare, som jag personligen tycker är viktigare än en vattentempmätare, så ser man att det ofta tar uppemot två mil innan oljan nått full arbetstemp.

För så är det: Man vill ju som alla vet, inte ha för varm olja, men mindre känt är kanske att man absolut inte vill ha för kall olja!

Vattenkylt oljekyl är utrymmeseffektivt, säkrare, samt även rent kyltekniskt överlägset luftkylt dito"


Men ja, jag köpte denna för att spara på frigången till backen :) har ingen stor turbo, men på klippet när jag har armbågen i backen, så var originalkylet endast millimetrar ifrån backen... Kommer få kapa lite i sidokåpan nu dock, men kommer bli snyggt ändå när man ser en liten bit av det där kylet. Då det är mycket snyggare än original :D
 
Last edited:
Fixat vattenläckan, men all olja som kryper ut är ifrån ventilkåpan. Packningen som hamnat snett... Skönt med detta är att jag kan justera med motorn i ramen, så det sparar ju några timmar av arbete!

Börjar riva ikväll, så kanske det är klart då också. Får se hur pigg man är efter jobbet nu när det ändå är fredag :hihi
 
20 mil's kvällstur och allt är tätt!

För tillfället.... :D

Kör någon vecka till, sen ska laddtrycket upp och kåporna ska passas in!
CevSrny.jpg
 
Detta blir sista inlägget i tråden.

Hojen ska inte uppgraderas mer och i så fall bara med intercooler och launch control i höst, samt reggas med turbo. Även sista inlägget för att det är på tok för lite trådvisningar och svar i tråden för att det ska vara värt tiden att ladda upp bilder på datorn, redigera, sen ladda upp på imgur, för att sedan lägga upp här och skriva texter när man bara pratar med sig själv :hihi

SH har inte varit SH på riktigt sen jag reggade mig här för 10 år sen, men tiderna ändras och det verkar som turbo eller sporthojar överhuvudtaget inte är detta forumets intresse längre. Tråkigt att denna sidan dör ut känns det som. Är väl facebook-gruppers fel... eller folkets ålder :)

Kör snyggt på vägarna och kolla in länkarna under min signatur om det nu finns någon som vill fortsätta följa
 
Detta blir sista inlägget i tråden.

Hojen ska inte uppgraderas mer och i så fall bara med intercooler och launch control i höst, samt reggas med turbo. Även sista inlägget för att det är på tok för lite trådvisningar och svar i tråden för att det ska vara värt tiden att ladda upp bilder på datorn, redigera, sen ladda upp på imgur, för att sedan lägga upp här och skriva texter när man bara pratar med sig själv :hihi

SH har inte varit SH på riktigt sen jag reggade mig här för 10 år sen, men tiderna ändras och det verkar som turbo eller sporthojar överhuvudtaget inte är detta forumets intresse längre. Tråkigt att denna sidan dör ut känns det som. Är väl facebook-gruppers fel... eller folkets ålder :)

Kör snyggt på vägarna och kolla in länkarna under min signatur om det nu finns någon som vill fortsätta följa

Tråkigt, själv läser jag alla såna här trådar men är turbo-illitterat så har inget att tillföra. Men visst, när jag haft egna byggtrådar (på andra håll än här) så har intresset ofta varit rätt svalt, det blir som en dagbok. Tänker att det ändå kan vara en hjälp för andra med liknande byggen.
 
Detta blir sista inlägget i tråden.

Hojen ska inte uppgraderas mer och i så fall bara med intercooler och launch control i höst, samt reggas med turbo. Även sista inlägget för att det är på tok för lite trådvisningar och svar i tråden för att det ska vara värt tiden att ladda upp bilder på datorn, redigera, sen ladda upp på imgur, för att sedan lägga upp här och skriva texter när man bara pratar med sig själv :hihi

SH har inte varit SH på riktigt sen jag reggade mig här för 10 år sen, men tiderna ändras och det verkar som turbo eller sporthojar överhuvudtaget inte är detta forumets intresse längre. Tråkigt att denna sidan dör ut känns det som. Är väl facebook-gruppers fel... eller folkets ålder :)

Kör snyggt på vägarna och kolla in länkarna under min signatur om det nu finns någon som vill fortsätta följa

Tråkigt men jag förstår vad du menar.
Hade vart kul att se processen för att få den gatreggad med turbo.

Hoppas det går bra för dig och med hojen
 
Lite nyfiken , vad har du för ändringar för att få till en godkänd turboreggning ? Har för mig det krävts ett antal ändringar till på hojar om det ska slinka med typ fälg gaffel svingbyte lr nåt och en öppen dump vid bromsning så man får en klen effektökning .
Facebook suger för oss som vägrar ha det så överge inte sh även om det blivit överpräktigt :jisses
 
Skulle du vilja beskriva hur den är körmässigt jämnfört med orginal? Upplever du att du får vänta på momentet ut ur kurvor?

Jag funderar på att köra en Rotrex-kompressor isf turbo på Duken då jag börjar bli lite tveksam till om karaktären passar en sån hoj. Det är mest kurvor och bana som körs.
Du har ju rätt mycket mer grundeffekt så du märker kanske inte av responstid så mycket?

Fortsätt skriv! ;)

/Göran
 
Last edited:
Detta blir sista inlägget i tråden.

Hojen ska inte uppgraderas mer och i så fall bara med intercooler och launch control i höst, samt reggas med turbo. Även sista inlägget för att det är på tok för lite trådvisningar och svar i tråden för att det ska vara värt tiden att ladda upp bilder på datorn, redigera, sen ladda upp på imgur, för att sedan lägga upp här och skriva texter när man bara pratar med sig själv :hihi

SH har inte varit SH på riktigt sen jag reggade mig här för 10 år sen, men tiderna ändras och det verkar som turbo eller sporthojar överhuvudtaget inte är detta forumets intresse längre. Tråkigt att denna sidan dör ut känns det som. Är väl facebook-gruppers fel... eller folkets ålder :)

Kör snyggt på vägarna och kolla in länkarna under min signatur om det nu finns någon som vill fortsätta följa

Du pratar inte för dig själv. Tror det är fler som läser här och inte skriver något, det går i vågor. Jag har stort intresse i denna tråden :tummenupp
 
Lite nyfiken , vad har du för ändringar för att få till en godkänd turboreggning ? Har för mig det krävts ett antal ändringar till på hojar om det ska slinka med typ fälg gaffel svingbyte lr nåt och en öppen dump vid bromsning så man får en klen effektökning .
Facebook suger för oss som vägrar ha det så överge inte sh även om det blivit överpräktigt :jisses

ursäkta om jag svarar, inte expert men det jag gjorde på min helfordonsgodkända:
3 större förändringar för att få den reggad som ombyggt fordon, turbo med effektökning över 20%, utbyte av bromssystem, ändrad hjulbas. Gjorde det enkelt för mig och monterade svingförlängare=extensions inte hårextensions. Effektökning under 20% tror jag räknas endast som ändring, så att köra med öppen wastegate är nog kört. Gurus välkomnas att rätta mig.

Inte snyggast och lite mer axelavstånd/hjulbas än vad jag egenligen vill ha+svårt att wheela fast jag har hjulet så långt fram som möjligt.

Den är alltså inte helfordonsgodkänd längre. Huruvidare det öppnar upp för ytterligare frihet vet jag inte, men det känns så:va
 
Last edited:
Jag provade faktiskt att regbesikta med bromspapper på öppen wastegate. Lät bra först när jag ringde och frågade samt när jag svängde in på besiktningen i Falun. 1,5 timme senare och en massa ringande mellan besiktningsman och nån byråkrat så var det bara att SFRO-besikta som ombyggt fordon.:fakta
Endast ändring sket sig alltså.

ursäkta om jag svarar, inte expert men det jag gjorde på min helfordonsgodkända:
3 större förändringar för att få den reggad som ombyggt fordon, turbo med effektökning över 20%, utbyte av bromssystem, ändrad hjulbas. Gjorde det enkelt för mig och monterade svingförlängare=extensions inte hårextensions. Effektökning under 20% tror jag räknas endast som ändring, så att köra med öppen wastegate är nog kört. Gurus välkomnas att rätta mig.

Inte snyggast och lite mer axelavstånd/hjulbas än vad jag egenligen vill ha+svårt att wheela fast jag har hjulet så långt fram som möjligt.

Den är alltså inte helfordonsgodkänd längre. Huruvidare det öppnar upp för ytterligare frihet vet jag inte, men det känns så:va
 
En bild ifrån 2018 säsongen kan man väl bjuda på. Blev många armbågssrkap, wheelies och lite skruvande :D

Växellådan sa upp sig i Juni, sen vart det så jävla varmt med 30-35 grader i skuggan som alla kommer ihåg så hade inget sug att vara ute ändå. Så blev premiär igen i Augusti när lådan kom och var installerad, sen small det en oljeslang i början på September ute på en landsväg i ca 160km/h och täckte hela hojen och bakdäcket med olja. Jag höll mig på hjulen och puttade hem hojen till en polare och dumpade den där :tummenupp

Låtit den stå sen dess och ska göra iordning den inför besiktning, sen börja köra i April/Maj beroende på väder. Får vara minst 15 grader ute så man har temp i backen och däcken för bombande, annars sitter jag hellre hemma :D

Ride hard or stay home

GcXkFHf.jpg
 
Fin åkmaskin den där!!
Jag kommer fortfarande ihåg flinet bakom visiret när du provkörde den första gången:tuttar
 
Fränt bygge.

Jag är nog också en sån som läser många trådar utan att svara då jag egentligen inte har nåt att tillföra i tråden. Forum över lag verkar ju tyvärr vara ganska lugna nu för tiden. Dock finns det såna som jag som inte har facebook och jag hänger fortfarnade på forumen.

Tycker det är synd att inte skriva men förstår att man vill ha respons, kanske vi få som är kvar på forumen och bara läser skulle bli bättre på att skriva nåt iställe för att sitta tysta och bara läsa, även om det intehar nåt att tillföra men så att trådarna hålls vid liv och dom som skriver känner att det finns intresse.
 

Den går bra men jag ser att du fuskar upp den på bakhjulet med kopplingen innan turbotrycket kommer i lägre farter de är fusk.:D
Jag vet inte om du provad gasa och bromsa fast den för att sedan släppa bromsarna när den byggt upp turbotryck. De är skitfränt då flyger garanterat framhjulet i luften även i låg fart. Jag använde alltid den tekniken vid kappkörning och bakhjulsåka samt ut ur kurvor.
 
Den går bra men jag ser att du fuskar upp den på bakhjulet med kopplingen innan turbotrycket kommer i lägre farter de är fusk.:D
Jag vet inte om du provad gasa och bromsa fast den för att sedan släppa bromsarna när den byggt upp turbotryck. De är skitfränt då flyger garanterat framhjulet i luften även i låg fart. Jag använde alltid den tekniken vid kappkörning och bakhjulsåka samt ut ur kurvor.

Varför jag kopplar är för jag gillar ljudet och för att få upp vinkeln direkt :)

Ja, det vet jag allt om. Prövat några gånger, men brukar inte ha användning för det så ofta. Men skickar på bra :D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top