GSX 750 vibrerar vid 90 km/h

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
GSX
Min GSX 750 -84 vibrerar rätt mycket mellan 90 och 100 km/h.
Detta är rejält störande då det är min primära pendlingshastighet.
Kan skaffa bar-enda för att få bort vibrationerna i styret, men det låter ändå illa och känns i fötterna.
Några idéer om det är lösbart?

Vibrationer i särskilda hastigheter kan ha en mängd förklaringar som däck, fjädring, kraftöverföring mm.Inte så lätt att lösa alltid när problemet bara dyker upp vid en särskild hastighet.Kan ju låta knasigt men varför inte öka farten lite om problemet med vibrationerna är svåra att hitta just mellan dessa 90-100 km/h så att du kommer förbi dessa vibrationer samt skonar både dig själv och motorcykel.

Kollat drivpaketet? Hade liknande bekymmer med min men försvann efter jag bytt drivpaketet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det brukar ofta bli min lösning, att ligga över eller under denna hastighet. Problemet är att det ofta är köer i just 90 km/h, och jag är osugen på att varje dag ligga och köra slalom mellan bilarna i morgon-trafiken.

Drivpaketet byttes faktiskt för 1,5 år sedan. Så det är rätt nytt.
MCn vibrerade även innan.

Ändras vibrationerna om du byter växel? Drar in kopplingen och rullar? tomvarvar?
Om det fortfarande vibrerar oavsett ovanstående åtgärd så är det iallafall inte motorn.
Då får du kolla på hjulbalans, hjullager, drivpaket... Jag hade satsat på balans i hjulen eller lager.

Okej, var ute och körde lite nu och det är inte hastighetsberoende som jag först trodde utan varvtal på motorn. Vid 5000 varv killar det ordentligt i tårna.

Dreva om så flyttar du varvtalsområdet en bit uppåt eller neråt vid den aktuella hastigheten.

Ja, kanske inte så dum idé. Skulle vilja ligga på 3000 varv i 100 km/h..
Skulle helst vilja ha en 6:e växel :-)
Märkte nu att den vibrerar betydligt mindre när den blivit varm. Funderar på om en tunnare olja kanske är bra.

Ja, kanske inte så dum idé. Skulle vilja ligga på 3000 varv i 100 km/h..
Skulle helst vilja ha en 6:e växel :-)
Märkte nu att den vibrerar betydligt mindre när den blivit varm. Funderar på om en tunnare olja kanske är bra.

Har den PLÖTSLIGT börjat vibrera vid 5.000 rpm? Då bör du kolla upp saken mer ordentligt...

5.000 varv, det är väl 160-170 med BMW-n... :fakta

Har du kollat så att alla motorfästen och för den del alla vitala skruvar är ordentligt dragna?

Nä, den har vibrerat sen jag skaffade den för två år sedan.
Det är först nu jag kommit till punkten på min lista att fixa vibrationerna..

Ska kika på bultar. Kan nog var sen bra idé.

Såg nu att du hade en -84. De vibrerar satan från 5000 och uppåt, inte så mycket att göra åt. Trösta dig med att 1100:an var mycket värre, skakade som en sån där maskin man plattar till gruset med... :)

Du måste givetvis kolla att tändningen är rätt, (bytt stift?) Att ventilspelet är rätt? Att kamkedjdesträckaren är okej och framförallt att förgasarna är synkade. Just det sistnämnda kan orsaka ganska mycket vibrationer om cylindrarna går ojämnt.

Sliten och glapp kopplingskorg kan också ge vibrationer som följer motorvarvtalet.

Såg nu att du hade en -84. De vibrerar satan från 5000 och uppåt, inte så mycket att göra åt. Trösta dig med att 1100:an var mycket värre, skakade som en sån där maskin man plattar till gruset med... :)

Tänkte just säga det, haha. Det finns en viss risk att det är 'working as designed'.

Hade en -83:ans 750ES några år och den vibrerade en hel jädra del. Värre på vissa varvtal än andra. Man fick lära sig att undvika vissa hastighet/växel-kombinationer om man åkte längre sträckor.

Farsan hade en 1100F -88 och den hade samma uppträdande, men på den doldes det delvis med en tjock mjuk sadel, foamhandtag, gummiupphängda OCH gummibeklädda fotpinnar. :)

Hmm.. Låter okej, men jag tycker inte det lät som en så himla dum idé att dreva om femmans växel. Har alltid tyckt den varvar för högt i motorvägsfart. Synd att jag precis bytte hela drivlinan..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti