GSX 750 RR, Hoj?

Twosaint skrev:
2191075 Noga då, hur man än vänder och vrider på det så går ju utvecklingen framåt spelar ingen roll hur många R det är före eller efter namnet hojen är ju ändå sunkig jämfört med en modern gixxer.

Då jag våldade med Hondan och varvade skiten ur den var det ingen som brydde sig, trots att det var en garanterat ovanlig hoj. CB 750 borrad till 836 med ett Muscle Machine kit med förlängd gaffel och customstyre var definitivt one of a kind.

Ehhh....ja, det gör den men vad har det med saken att göra? Är det ditt argument för att slakta en klassiker, att tiden har sprungit ifrån den och man gör alla hojåkare en tjänst genom att "uppgradera" hojen... :confused: :va Varför ens jämföra en -89 med en modern gixxer?

Din moddade Honda var säkert one of a kind....en original CB 750 är det däremot inte.
 
fazerfun skrev:
2191100 Ehhh....ja, det gör den men vad har det med saken att göra? Är det ditt argument för att slakta en klassiker, att tiden har sprungit ifrån den och man gör alla hojåkare en tjänst genom att "uppgradera" hojen... :confused: :va Varför ens jämföra en -89 med en modern gixxer?

Din moddade Honda var säkert one of a kind....en original CB 750 är det däremot inte.

Nej jag tycker inte att det är ok att slakta den men jag förstår inte vitsen med att köpa en och ha att köra. Det är som sagt inget annat än en gammal hoj.
 
Twosaint skrev:
2191131 Nej jag tycker inte att det är ok att slakta den men jag förstår inte vitsen med att köpa en och ha att köra. Det är som sagt inget annat än en gammal hoj.

Va :va, Konstiga preferenser eller för ung för att förstå ?

Man blir lite sugen på en udda hoj, tackar för info från övriga.
 
Twosaint skrev:
2191131 Nej jag tycker inte att det är ok att slakta den men jag förstår inte vitsen med att köpa en och ha att köra. Det är som sagt inget annat än en gammal hoj.

Det är sån mentalitet som gör att dessa gamla ovanliga hojar försvinner. :(
 
Twosaint skrev:
2191131 Nej jag tycker inte att det är ok att slakta den men jag förstår inte vitsen med att köpa en och ha att köra. Det är som sagt inget annat än en gammal hoj.

allvarligt, hur gammal är du egentligen??? :pannkyss 12?
 
Twosaint skrev:
2191075 Noga då, hur man än vänder och vrider på det så går ju utvecklingen framåt spelar ingen roll hur många R det är före eller efter namnet hojen är ju ändå sunkig jämfört med en modern gixxer.

Då jag våldade med Hondan och varvade skiten ur den var det ingen som brydde sig, trots att det var en garanterat ovanlig hoj. CB 750 borrad till 836 med ett Muscle Machine kit med förlängd gaffel och customstyre var definitivt one of a kind.
Din CB var säkert unik i sig, men gamla CB med 836-kit, förlängd gaffel mm är ju knappast speciellt ovanligt i sig.
 
fazerfun skrev:
2191172 allvarligt, hur gammal är du egentligen??? :pannkyss 12?

Jag känner hur pensionärsligan på SH gaddar ihop sig.

Jag har haft en 70:as Chevelle med manuell 4pet låda och en 454:a Ls6:a, tycker att det var en fruktansvärd snygg bil och rolig att köra. Men jag skulle aldrig betala dom pengarna för en sån bil igen. Då köper jag hellre en Viper eller dyligt. Skulle den kosta 70k skulle den vara värd det men inte med dagens priser.

Kan ni då förstå hur jag menar ? Jag skulle vilja påstå att det är ni som inte tänker, jag säger åter igen det är inget man bygger fighter av och jag kan förstå att det finns dom som tycker det är roligt att äga en sådan.
Men jag skulle inte betala dom pengarna då man kan få en hoj med bättre prestanda.

Hoztic skrev:
2191192 Kolla på hans avatar, det kan ju ge en hint :hihi
Skulle gissa att hans nya, dyra hoj får stryk av gammgixrar och han är bitter över det :lol

Jadu :pannkyss du är inte så mycket äldre än mig Dr snuggles.
Och jag har arbetat ihop varenda pryl jag har, vid det här laget borde större delen av SH veta varför jag har den där avataren.
 
RedBaron skrev:
2191185 Din CB var säkert unik i sig, men gamla CB med 836-kit, förlängd gaffel mm är ju knappast speciellt ovanligt i sig.

Jasså så du har Muscle Machine kit liggandes på hög coolt.
Gå in på classic honda och skriv samma sak skulle vara intressant att se svaren du får.
 
Fakta om RR
Model: Suzuki GSX-R 750 R
Year: 1989
Category: Sport
Engine and transmission
Displacement: 749.00 ccm (45.70 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 120.00 HP (87.6 kW)) @ 11000 RPM
Compression: 10.9:1
Bore x stroke: 70.0 x 48.7 mm (2.8 x 1.9 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: DOHC
Cooling system: Air
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 224.0 kg (493.8 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 130/60-17
Rear tyre dimensions: 170/60-17
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Other specifications
Fuel capacity: 19.00 litres (5.02 gallons)

Fakta om R
Model: Suzuki GSX-R 750
Year: 1989
Category: Sport
Engine and transmission
Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 112.00 HP (81.8 kW)) @ 11000 RPM
Compression: 10.9:1
Bore x stroke: 73.0 x 44.7 mm (2.9 x 1.8 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: DOHC
Cooling system: Air
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
Physical measures
Weight incl. oil, gas, etc: 228.0 kg (502.7 pounds)
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 120/70-17
Rear tyre dimensions: 160/60-17
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Other specifications
Fuel capacity: 21.00 litres (5.55 gallons)

RR verkar bara vara lite extra vässad då den har 8hk mer.
 
Magge skrev:
2191497...
RR verkar bara vara lite extra vässad då den har 8hk mer.
Det är även en single seater och sen hade den väl exklusivare fjädringskomponenter om jag inte missminner mig. Glöm inte de 4 kilona i viktskillnad, den mindre tanken och de bredare däcken i originalutförande :mattias

Hur som helst är det en riktig klassiker som man dreglade över i moppeåldern :drool

Edit: Hade inte dubbel-R torrkoppling oxå förresten :va

Edit2: Dubbel-R har mindre borrning och längre slaglängd, annan sving och större förgasare oxå. Och tanken är i aluminium :)
Twosaint skrev:
2191315 ...
Men jag skulle inte betala dom pengarna då man kan få en hoj med bättre prestanda...
Man köper inte en sån hoj för prestandan.
 
Last edited:
Homo skrev:
2187382 skulle va ballt o bygga fajter på lr kanske en sån zxr/7r (dubbelrrrredition) dom verkar det heller inte finns många av
e du klok nånn stans i huvet alls... :mad:

underbar hoj, hade en i raceutförande en gång i tiden.
bara ska ha en orginal i vardagsrummen en dag.
 
Twosaint skrev:
2191478 Jasså så du har Muscle Machine kit liggandes på hög coolt.
Gå in på classic honda och skriv samma sak skulle vara intressant att se svaren du får.

Undrar vad folket på classic honda skulle tycka om man skrev att
man hittat en orginal CB 750 från typ 69 i mint condition och
att planen var att man skulle sätta kapen i den o bygga
streetfighter :D
Man kan ju dessutom undra hur dom fanatikerna tänker när man ser
priserna på gamla "kulthondor".Dom är ju slöa,vingliga o allmänt
okul att köra o man kan ju köpa en modern CB 750 för mindre pengar
som är oerhört mycket bättre på alla vis(obs ironi!!!)
 
Twosaint skrev:
2191478 Jasså så du har Muscle Machine kit liggandes på hög coolt.
Gå in på classic honda och skriv samma sak skulle vara intressant att se svaren du får.
:trött
 
hur kunde jag glömma ow1 och hondas bidrag, jag tycker ändå det vore ganska coolt o våldföra sig på en gammelvärsting. jag menar det är ju 80talare, fula som stryk men med goa grejer under skalet, ev skulle man kunna nöja sej med att uppdatera kåporna till nåt som faktiskt är snyggt, på 80talet va inget snyggt om man säger så. 500st gör inte mej sentimental direkt det vore skillnad om det hade gjorts 10-20 totalt. skulle iofs aldrig köpa en sån där hoj, skulle nog köpa en nyare snyggare vassare för samma pengar o ha roligare med, då skulle jag även överväga att inte fajta till den t.o.m :näsblod
 
Homo skrev:
2191604 ...jag menar det är ju 80talare, fula som stryk men med goa grejer under skalet, ...
Därom tvista de lärde.


Jag tycker inte att dom är så fula, däremot så vet jag inte om det är så goa grejer under skalet med dagens mått mätt. OW01, RC30 och GSX-RR är klassiker som ska behållas i det skick dom lämnade fabriken enligt mig.
 
Om någon är intresserad så hade tidningen " Allt om MC " för några år sedan ett reportage om en svensk gubbe som samlat på sig en RC 30, en GSXR 750 R, en zxr 750 r och en OW 01.
Tidningen går nog att få tag i från förlaget om intresse finnes.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top