Gsx 1400 - 03:a med ryckig gång

Mårdhunden

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2025
Hoj
2003, Suzuki, Gsx 1400
Hej!

Inhandlade en GSX 1400 med Yoshimura helsystem i våras. Nu har jag bytt till orginalsystemet och hojen går inte bra med ryckningar främst mellan 1500-3000 varv och med jämn gas. Är det någon som vet om man behöver mappa om den för orginalsystemet för att den ska gå bra igen?

Är det troligt att den går bra om man sätter tillbaka Yoshimurasystemet eller behövs det en ny mappning oavsett system tro?

Tack på förhand! Mvh Jon

Satt det helsystem på så är den till största sannolikhet mappad för det systemet och då skulle inte jag bli förvånad om den beter sig konstigt.

Sätt tillbaka Yoshi med nya avgaspackningar (viktigt) å prova.

Har du originalsystem på så bör du ta bort Powercommandern också, eller ha en tom mapp. Du kan ju kolla hur TPS'en står men den tror jag inte heller du kan ställa in rätt om Powercommandern är inkopplad. Det går inte på Hayabusa iaf.

Jag bara antar att det sitter en Powercommander på den pga att den kom med Yoshi.

Satt det helsystem på så är den till största sannolikhet mappad för det systemet och då skulle inte jag bli förvånad om den beter sig konstigt.

Sätt tillbaka Yoshi med nya avgaspackningar (viktigt) å prova.

Har du originalsystem på så bör du ta bort Powercommandern också, eller ha en tom mapp. Du kan ju kolla hur TPS'en står men den tror jag inte heller du kan ställa in rätt om Powercommandern är inkopplad. Det går inte på Hayabusa iaf.

Jag bara antar att det sitter en Powercommander på den pga att den kom med Yoshi.

Det finns ingen powercommander på hojen.

Hur fixar man en tom mapp? Behöver man lämna in motorcykeln för det eller?

Det finns ingen powercommander på hojen.

Hur fixar man en tom mapp? Behöver man lämna in motorcykeln för det eller?
Jag menade tom mapp i Powercommandern.

Dvs inga ändrigar på hojens originalmapp.

Har du någon servicehistorik på den?
Miltal? Har tändstift och luftfilter bytts?

Osynkade spjäll? Borde vara dags att synka dem om det aldrig är gjort. Vet inte om den skulle gå ryckigt pga det men...
Han i videon verkar inte ha riktig koll på begreppen och vad som är vad men han får jobbet gjort. (Snackar om "injector" när det är frågan om "spjäll" och kallar "spjällen" för "carburetors"=förgasare)

Sen att kolla TPS'en skulle jag nog göra. Kostar inget.
Sitter och luskar runt lite hur saker ser ut på en sådan där hoj.

Hittade detta.
Eftersom modellen inte har någon display att justera tps'en (som övriga Suzuki's) så ska man tyligen mäta medans man justerar den om jag inte förstått saken helt fel.

Last edited:
Jag menade tom mapp i Powercommandern.

Dvs inga ändrigar på hojens originalmapp.

Har du någon servicehistorik på den?
Miltal? Har tändstift och luftfilter bytts?

Osynkade spjäll? Borde vara dags att synka dem om det aldrig är gjort. Vet inte om den skulle gå ryckigt pga det men...
Han i videon verkar inte ha riktig koll på begreppen och vad som är vad men han får jobbet gjort. (Snackar om "injector" när det är frågan om "spjäll" och kallar "spjällen" för "carburetors"=förgasare)

Sen att kolla TPS'en skulle jag nog göra. Kostar inget.
Sitter och luskar runt lite hur saker ser ut på en sådan där hoj.

Hittade detta.
Eftersom modellen inte har någon display att justera tps'en (som övriga Suzuki's) så ska man tyligen mäta medans man justerar den om jag inte förstått saken helt fel.

Finns ingen servicehistorik med stämplar. Mannen som hade den innan har grejat själv med filter och oljebyten etc.

Hojen har gått 5000 mil och jag har ganska nyligen lämnat in den på service med ventilkontroll, kontroll av spjäll, nya tändstift och luftfilter etc och allt såg bra ut. De skulle även felsöka den ryckiga gången men kunde inte hitta vad det berodde på.

Ska kika upp TPS:en! Tackar

Sökte på "GSX 1400 low speed issues" AI säger så här

Screenshot_20251011_180724_Chrome.jpg

Hade själv problem för några år sedan med Busan och det var långt efter turbokonverteringen. Men då svartrök den och gick dåligt, speciellt kall. TPS stod fel, som jag tror var huvudorsaken eftersom problemet försvann vad jag minns.
Men jag synkade spjällen senare (så sent som förra året) och den blev silkesren i lågregistret och på tomgång.

Last edited:
Sökte på "GSX 1400 low speed issues" AI säger så här

View attachment 522012

Hade själv problem för några år sedan med Busan och det var långt efter turbokonverteringen. Men då svartrök den och gick dåligt, speciellt kall. TPS stod fel, som jag tror var huvudorsaken eftersom problemet försvann vad jag minns.
Men jag synkade spjällen senare (så sent som förra året) och den blev silkesren i lågregistret och på tomgång.
Tack för tipsen! Låter även som att hojen misständer... Det är nog lika bra att jag lämnar in den. Men sannolikt är det väl ECU:n som måste programmeras om då problemen uppstod direkt efter byte av avgassystem och att Yoshimurasystemet var mappad till hojen.

Tips, vet jag inte... 🤣 Mera hjälpsamma gissningar.

Nu ska jag inte gå ner i ett kaninhål som det heter men värt att veta att en Powercommander lurar bara hojens signaler i hojens originalhärva. Någon expert kanske inte håller med.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...