GSX 1100 motor renovering/trimmning

  • Thread starter Thread starter LillOrvar
  • Start date Start date
Hur meckkunnig är du? Mcexpress är nog bäst på gsx/gsxr-snurror, men att lämna bort hela motorn för renovering/trimmning blir inte billigt. För mer effekt är ju receptet det vanliga, mer kubik, porta toppen, kolvar med högre komp, Rs36-or, något bra avgassystem, möjligen ett par snälla väss-kammar, kanske andra tändspolar. Du bör dessutom byta kopplingen till en superhubb-koppling eftersom den är lite klen i gsx-maskinen.
En bekant till mig har för övrigt 186 bakhjulshästar i sin gsx 1100EF :brynad
 
...innan du börjar hälla dina surt förvärvade stålar över disken hos din lokale motortrimmare, hör dig för här på forumet (köpes) eller på http://www.ncracing.com/ om det inte är någon som har en fullpreppad motor ståendes i garaget redan - _det_ blir mycket billigare än att starta från noll.
 
Skulle föreslå, om du inte hittar/vill ha en begagnad maskin, att du ringer/mailar till Mcexpress och diskuterar lämplig trimningsgrad och hur mycket du kan göra själv. http://www.mc-xpress.com/ är adressen du kan kika på. Som sagt är Ncracing en mycket bra sida för att leta delar, känner Ronny personligen och det kan löna sig att prata med honom också om att bygga en motor, han kan eventuellt hjälpa dig med skruvandet. Leta upp en kille som heter Henrik Roos på Ncracing-forumet, han har haft en hel hög med roliga bitar till gsx1100. Det finns massor med kunnigt folk på det forumet, de flesta tävlar med gsx/gsxr1100 på strippen.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Hur meckkunnig är du? Mcexpress är nog bäst på gsx/gsxr-snurror, men att lämna bort hela motorn för renovering/trimmning blir inte billigt. För mer effekt är ju receptet det vanliga, mer kubik, porta toppen, kolvar med högre komp, Rs36-or, något bra avgassystem, möjligen ett par snälla väss-kammar, kanske andra tändspolar. Du bör dessutom byta kopplingen till en superhubb-koppling eftersom den är lite klen i gsx-maskinen.
En bekant till mig har för övrigt 186 bakhjulshästar i sin gsx 1100EF :brynad
Höhöhöhö Jim HADE 186 pållar ett tag iaf, nu kör han nästan orginal igen.

Snälltrim är bäst på gatan :D
 
Jim hade varken 186 hk eller en 1100 EF, jag snackar om en annan kille som ärver Roger Pettersons trimgrejor :fakta
 
Jims motor hade haft 187 hk och 150+nm ,om han hade haft 0,85 squish + RS40.
Med RS38 + 1,3 squish vet jag inte vad den gav men massor var det...
Mattes EF ger 182 hk för övrigt
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Kanske är samma person :)

0,85 är inte på en gammal GSX-snurra utan på en GSXR-snurra.

Polarn kör Veidec bussen och tävlar med en Katana själv.

Förstod att 0,85 inte var på en gammal GSX men då är den 1100EF´n en hybrid. :rolleyes:
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Kanske är samma person :)

0,85 är inte på en gammal GSX-snurra utan på en GSXR-snurra.

Usch, låter våldsamt nära. T.ex. en ZX9'a har 0.90 mm original men deras race-kit ligger på hela 0.70 mm. Då gäller det att ah fräscha vevstakslager. Jag har legat på 1.00 med min Bandit och såg då spår av kolven i topplocket - lagom pirrigt!
 
andersbrink skrev:
Jag har legat på 1.00 med min Bandit och såg då spår av kolven i topplocket - lagom pirrigt!
Klart man ska hålla dom där 'döda' volymerna nere, t.ex. mellan kolv o cyl ovanför 1a ringen. Dom bidrar ju iaf inte. Tror du är nära idealet; squish ungefär som kolvspelet... :D
/u
 
ulf_lundin skrev:
Klart man ska hålla dom där 'döda' volymerna nere, t.ex. mellan kolv o cyl ovanför 1a ringen. Dom bidrar ju iaf inte. Tror du är nära idealet; squish ungefär som kolvspelet... :D
/u

Det så kallade squishet mäts väl med en tennbit på kolvtoppen eller? hur mycket sträcker sig vevstaken & kolvbultsglapp vid 11.000 rpm?
 
Problemet med att mäta upp squishet på det sättet (lödtenn) är att man inte får med ramlager- och vevstaksspelet utan man måste addera det spel man har mätt upp (förhoppningsvis) med hjälp av en s.k. plasti-gauge. I mitt fall är det 0.07+0.07, dvs ca 0.15 mm som jag måste ta med i beräkningen. Strechningen på min 1371 motor med 59 mm slag och 250 grams kolvar bör ligga runt 0.85 mm eftersom jag såg spår av kolven i toppen när jag tidigare provade ut "gränserna".
 
Jeg har kjørt med 1mm med godt resultat på flere av min gamle GSX motorer.
Meste jeg har hatt på en "gate" motor er 220 hester på Mc-Xpress superflow dyno.
 
andersbrink skrev:
Problemet med att mäta upp squishet på det sättet (lödtenn) är att man inte får med ramlager- och vevstaksspelet utan man måste addera det spel man har mätt upp (förhoppningsvis) med hjälp av en s.k. plasti-gauge. I mitt fall är det 0.07+0.07, dvs ca 0.15 mm som jag måste ta med i beräkningen. Strechningen på min 1371 motor med 59 mm slag och 250 grams kolvar bör ligga runt 0.85 mm eftersom jag såg spår av kolven i toppen när jag tidigare provade ut "gränserna".

Då bör man nog ha ca:1.2 mm för att vara säker på att inte knacka in ventilerna i kolvtoppen då.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top