GSX 1100 -81 80 tals "värsting" stuk

Dom är felfria men ska du ha dom svarta så behöver du lacka dom vilket säkert behövs ändå för att få samma nyans.Jobbar inte i Gamleby men dom finns några mil utanför mot Överum.
 

Bifogat

  • kåpor.jpg
    kåpor.jpg
    100.6 KB · Visningar: 144
Så...

Eftersom inget har landat av det jag tänkte göra och -84 motorn var std så kommer nog projektet avstanna lite.
TROR jag kommer veva liv i original -81 motorn som sitter i hojen och köra med den tills vidare.
-84a cassiet sätts ut till salu med den -81-83 motor som sitter i så jag blir av med eländet eller säljer delar.

Sen letar jag delar och börjar göra i ordning -84 motorn efter eget huvud.
Var uppe på vinden och stirrade runt lite i gömmorna och hittade den svetsade veven.
Hittade också de sprillans nya DelÓrto förgasare med polerade trattar som jag haft liggande.
Jävligt porriga och skulle göra sig fint på org motorn i ramen.
Kan funka att åka på så länge.

Väntar på ett svar bara och blir inte det av så går vi åt ett annat håll!
Fälgar och chassieombyggnad fortsätter som tänkt och renovering av övrigt.

Men nån gång ska den bli "klar". :hihi
 
Låter som en sund ide, man vet aldrig vad som dyker upp, skulle tro att det ligger en hel del godis ute på hyllorna å samlar damm. Annars så finns det en hel del att hämta hem från staterna ;)

Du har nog fullt upp med att få hojen i perfekt skick den här vintern. Fortsätt å samla braha grejer ett år till...

Å gasa av dig kan du ju göra med Hondan...

Men läsarna av tråden kanske har lite godis som kan omvandlas till timmar i bänken ;)
 
Låter som en sund ide, man vet aldrig vad som dyker upp, skulle tro att det ligger en hel del godis ute på hyllorna å samlar damm. Annars så finns det en hel del att hämta hem från staterna ;)

Du har nog fullt upp med att få hojen i perfekt skick den här vintern. Fortsätt å samla braha grejer ett år till...

Å gasa av dig kan du ju göra med Hondan...

Men läsarna av tråden kanske har lite godis som kan omvandlas till timmar i bänken ;)

Ja det känns vettigt att ta ett steg bakåt och summera.
Vill dock inte ha -84 hojen kvar och alla delar runt den

Hojar att gasa med med massor av effekt finns så det är ingen panik.
Grunden till en potentiell motor finns så det får ta den tid det tar.
 
Det är smart med 2 motorer till dessa gamlingar en original som kan användas medans den andra trimmas och som är reserv när den allt för hårt trimmade (läs bigblocken) rasar en vacker sommar dag ;)
 
Händer inte så mycket mer är att prylar anskaffas då inget annat gick i lås.
Men det rullande -84 chassiet med öhlinaren och raask pinnar finns till salu för en vettig peng.
Resten blir kvar tills vidare.

Har cylindrar med kolvar på g från USA.
Ventiler och fjäderkit för lite roligare flödesmöjligheter.

Så -84 motorn kommer få smaka vad det lider.
Nu röja ur garaget och upp med motorn för rengöring och demontering.
Ska väl hunnit göra något vettigt av det innan årsskiftet så det kommer en uppdatering.

Någon som har några kul saker till motorn att sälja så är jag öppen för förslag.

Har för närvarande Kammar av vassare modell men okänt ursprung, Förgasare, motor, svetsad vev....
 
Jösses, hur ser du till att centreringen blir perfekt? Minsta lilla diff kommer kännas som att åka på en nyplöjd potatisåker ..
 
Jösses, hur ser du till att centreringen blir perfekt? Minsta lilla diff kommer kännas som att åka på en nyplöjd potatisåker ..

Centreringen av framhjulet gissar jag att du skriver om.
Ja det är ju ett projekt tillsammans med svetsaren som har prylar och attiraljer i sin verkstad att spänna fast och fixera saker.
Att centreringen blir perfekt ser jag som en enkel del i det hela, snurra på hjulet! :tummenupp
 
Hade en firma på jobbet som isblästrade men det tog inte bort färg utan bara skiten å oljan

Ok.
Kan ju vara bra att veta! :tummenupp

Har samtalat med en lirare som menade att den skulle sodablästras!
Skulle inte bli nått grus i maskineriet eller andra problem!
Tänkte blästra endast bottendelen men med allt monterat och sen demontera den!
Då känns det som att man bör slippa smuts i motorn och det blir rent!
 
Uj vad nostalgisk man blev av denna tråd:tummenupp
Blir en läckerbit det.
 
Väldigt viktigt att man gör rent motorn från olja före man blästrar
Tvättar med thinner (fotogenspruta) från alla håll å många gånger
Blåsa med tryckluft efter varje blåsning med thinner
Kliniskt rent blir det
 
Små framsteg med åket.
Hade ett set JE 1428 kolvar liggandes.
Har via en SH medlem hittat ett block med rätt borr.
Prisvärt och bra.
Stort? Jajjemän!

Lite frågor till de som vet.
Största ventiler man kan montera utan att byta till större sätesringar i 84a toppen?
Bör man undercutta lådan och vem kan göra det?

Tänkte bygga motorn klar "innuti" så den kan sättas i ramen och funka och montera koppling mm mm efter hand.
Ekonomisk fråga!
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top