GSM/3G Antennförstärkare?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Finns det och går det att köpa en fungerande antennförstärkare om man har dålig/ingen täckning på landet?:va

Pris?

Man kan köpa en yttre antenn av Yagi-typ, alltså en riktantenn man riktar mot närmsta mast.

Det fungerar ju givetvis bara om telefonen/3G modemet har uttag för ytre antenn.

Det är inga problem att få 20dBi antenngain, vilket i teorin ger dig så lång räckvidd som du kan utnyttja.

(sedan får man bekymmer med paketdata krockar och annat)

Man kan köpa en yttre antenn av Yagi-typ, alltså en riktantenn man riktar mot närmsta mast.

Det fungerar ju givetvis bara om telefonen/3G modemet har uttag för ytre antenn.

Det är inga problem att få 20dBi antenngain, vilket i teorin ger dig så lång räckvidd som du kan utnyttja.

(sedan får man bekymmer med paketdata krockar och annat)

Hmm, saknar antennuttag (K800i, K810i).

Men finns det inte något för att ta emot signal, förstärka och sen skicka ut över en yta igen?
Så man får en yta med täckning?

Stället är ett torp med el men tre saknar täckning.. morr..

Måste det absolut vara 3? För mig var valet enkelt. GSM-täckning, då är det fortfarande Telia som gäller. Vad gällande 3G så samkör ofta Telia och Tele2 på sina master (Sweden 3G). Bylsa med externa antenner å elände, mjä...

En Repeater/slav är det bara operatörerna som får sätta upp.

Har du kollat in www.infoferenda.com de har riktigt bra grejor. Farsan köpte en antenn därifrån som höjde täckningen rejält, dock är den kopplad direkt i telefonen, via hållare m.m. men kolla in hemsidan. :tummenupp

Återupptar gammal tråd..

Köpte dessa men adaptern ger samma loss som antennen gainar (schwenglish) så det blev massa pengar i sjön.

Nu såg jag att det kommit 3G routrar med kontakt för extern antenn
HUAWEI B260A 3G ROUTER

Då borde jag bli av med lossen iaf? :va

Någon som provat?

Jag har ett Comviq kontant bredband, det är ett Huawei modem som saknar anslutning för yttre antenn.

Jag bröt resolut upp plasten och det finns en anslutning under plasten, jag har dock inte provat modemet alls, då jag har en telefon med WiFi hotspot....

Har du kollat in www.infoferenda.com de har riktigt bra grejor. Farsan köpte en antenn därifrån som höjde täckningen rejält, dock är den kopplad direkt i telefonen, via hållare m.m. men kolla in hemsidan. :tummenupp

Ska kolla! :tummenupp

Jag har ett Comviq kontant bredband, det är ett Huawei modem som saknar anslutning för yttre antenn.

Jag bröt resolut upp plasten och det finns en anslutning under plasten, jag har dock inte provat modemet alls, då jag har en telefon med WiFi hotspot....

Hmm, har en sån med, 1750-modellen?

Last edited:

Jag lödade dit en anslutning som följde med en sån där värdelös sak som man trär över modemet, istället för ant. som var påskjuten på kortet.

Funka perfekt.

Du vill ha en sådan här fast för en annan operatör?

http://www.wireless.att.com/learn/why/3gmicrocell/

Njae?
Har inget internet där, det är det som är problemet :tungan

AT&T 3G MicroCell acts like a mini cellular tower in your home or small business environment. It connects to AT&T's network via your existing broadband Internet service (such as U-verse, DSL or cable) and is designed to support up to four simultaneous users in a home or small business setting.

Ska kolla! :tummenupp

Hmm, har en sån med, 1750-modellen?

Jag tror det heter så...

Jag kör dels Linux och enligt kartongen så stöder modemet inte det, dels behöver jag det inte av andra skäl heller, men jag pluggade i det i min stationära dator som även den är en linuxburk och den kopplade direkt upp sig mot nätet och gick till Comviqs hemsida trots att jag inte hade fyllt på kortet.

Det är allt jag har provat, jag googlade modemet och det skulle gå att låsa upp så att man kunde använda det med vilken operatör man ville.

och den kopplade direkt upp sig mot nätet och gick till Comviqs hemsida trots att jag inte hade fyllt på kortet.

Det är själva ideen, att om det är tomt gå in på comviqs hemsida så man kan fylla på :)

Ska hem och trascha modem då :D

Det är själva ideen, att om det är tomt gå in på comviqs hemsida så man kan fylla på :)

...fast det är inte så självklart. T.ex. TRE.SE kör med en gratistimme när kontanterna på kortet är slut - sen kan man inte ens ansluta sig mot tre.se för att fylla på kortet utan man lär göra det via en annan anslutning. Att ansluta mot tre.se mha uppringt 56k telefonmodem är lagom kul! :gnissla

...fast det är inte så självklart. T.ex. TRE.SE kör med en gratistimme när kontanterna på kortet är slut - sen kan man inte ens ansluta sig mot tre.se för att fylla på kortet utan man lär göra det via en annan anslutning. Att ansluta mot tre.se mha uppringt 56k telefonmodem är lagom kul! :gnissla

Smart lösning :D

Hade visst 1550 modemet och när jag brytit upp det så fanns ingen kontakt innanför, lutar åt att köpa 3G-routern iaf..

Smart lösning :D

Hade visst 1550 modemet och när jag brytit upp det så fanns ingen kontakt innanför, lutar åt att köpa 3G-routern iaf..

Det är ett 1550 modem jag har, den lilla guldfärgade knoppen är en antennanslutning (minns inte vad den heter, micro-sma kanske) men det är tydligen skitsvårt att hitta kontakter som passar.

Den gudfärgade rektangeln är förmodligen anslutning för jordplan...

Bifogat

• 1550.jpg
    1550.jpg
    129.5 KB · Visningar: 134
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!