Gs500e (byte av sving)

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Gs500e

Hej!

Jag kommer byta sving från orginal gs500 till en sving från bandit 600 för att få plats med ett bredare bakdäck. Det kommer behövas 2st nya bussningar. Jag har måtten men vilket material bör jag använda? Klarar jag mig med härdat stål? Jag har fått förklarat på engelska att jag även ska använda "finely ground (N6 max) outer surface", vad betyder det?

MVH

Last edited:
Lägger in en före och en efter bild hur hojjen ser ut idag.
Modifierat: LED baklyse, mini blinkers, risers, superbike styre, höjd bakdel, dubbla framlampor
Kortsiktiga planer: byta sving, byta backdäck (130 till 170), byta h.mätare, högglanspolera h.mätare
Långsiktiga planer: Byta bakdel till en BUELL X1 Lightening, kroma främre del av ramen, ny lack, guldfärgad USD framgaffel

Bifogat

• före.jpg
    före.jpg
    86.1 KB · Visningar: 411
  • efter.jpg
    efter.jpg
    139.4 KB · Visningar: 514
Last edited:
nomercy skrev:
Lägger in en före och en efter bild hur hojjen ser ut idag.
Modifierat: LED baklyse, mini blinkers, risers, superbike styre, höjd bakdel, dubbla framlampor
Kortsiktliga planer: byta sving, byta backdäck, byta hastighetsmätare
Långsiktliga planer: Byta bakdel till en egendesignad

Det blev ju snyggt ju!!
Har glömt skicka bilderna på min hoj tror jag?
eller?

NO_FEAR skrev:
Det blev ju snyggt ju!!
Har glömt skicka bilderna på min hoj tror jag?
eller?

Jag kommer flytta ner framlyset, det är för nära styret. Much more is to come. Vi maskiningenjörer har ett fruktansvärt långt jullov på 3 veckor... Nej jag har inte sett bilderna på din gammla.

MVH

En bil på min nya sving med bakdäck, en bild på hastighetsmätaren samt en photoshop bild på hur en gs500e kan se ut. Hastighetsmätaren borde nog poleras... Vem gör det? Något bra företag?

Bifogat

• sving.jpg
    sving.jpg
    73 KB · Visningar: 177
  • mätare.jpg
    mätare.jpg
    53.5 KB · Visningar: 185
Last edited:
Äntligen lite lugn! Efter en intensiv tentaperiod blev det långhelg i garaget. Bilderna är på gs500e vs. bandit svingarm och gs500e vs. bandit bak däck.

Hastighetsmätaren trillade på lite provisoriskt.

Bifogat

• swingarm.jpg
    swingarm.jpg
    89.8 KB · Visningar: 224
  • tire.jpg
    tire.jpg
    83.6 KB · Visningar: 217
  • indicator.jpg
    indicator.jpg
    82.9 KB · Visningar: 195
Just nu väntar jag på två stycken bussningar för att montera svingen i ramen. Och så väntar jag på min Buell bakram som borde komma i dagarna. :tummenupp

Mvh

Mattias skrev:
Strunta i att polera ramen, den är i järn.

Jo, jag funderade på att lacka ovanpå poleringen men då tappar man nog blänket. Jag har funderat på att kroma istället men det har jag hört är väldigt dyrt.

Mvh

Ramen är i stål :hihi om vi, maskiningenjörer emmellan, ska vara lite petiga. Lacka i någon cool färg, röd kanske. Kolla på de nya ER-6:orna för inspiration.

PMR skrev:
Ramen är i stål :hihi om vi, maskiningenjörer emmellan, ska vara lite petiga. Lacka i någon cool färg, röd kanske. Kolla på de nya ER-6:orna för inspiration.

Går det inte att klarlackera en polerad ram? :va

nomercy skrev:
Går det inte att klarlackera en polerad ram? :va
Visst går det, men jag tror inte att den tappar glansen lite. Finns ju någon typ av lack som ser ut som krom. Sök på forumet efter en fetkromad R1:a.

Atlas skrev:
Det där kan bli förbannat läckert!! :tummenupp :tummenupp
Ser fram mot resultatet.
Mvh
Atlas

Tack! Mycket trevligt med positiva reaktioner. Tanken är att bygga en streetfighter som en ungdom/student har råd att äga och försäkra.

Mvh

PMR skrev:
Visst går det, men jag tror inte att den tappar glansen lite. Finns ju någon typ av lack som ser ut som krom. Sök på forumet efter en fetkromad R1:a.

Fick ett tips om ett helsingborgsföretag som gjorde något liknande kromning till ett hyffsat pris. Jag får se vad budgeten klarar. :3freak

Mvh

Titta vad som trillade in i brevlådan idag, en Buell X1 Lightning aluminium bakram. Nu måste jag spåna i hur batteri och all elektronik ska få plats i den här grunkan.

Bifogat

• buellend.jpg
    buellend.jpg
    41.5 KB · Visningar: 216
nomercy skrev:
Titta vad som trillade in i brevlådan idag, en Buell X1 Lightning aluminium bakram. Nu måste jag spåna i hur batteri och all elektronik ska få plats i den här grunkan.

va kosta en sådandär :va

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...