Gs500e (byte av sving)

och passar den rakt av?

Det kommer krävs lite tankeverksamhet för att få den på plats. Sen kommer det behövas ny sadel, undertray, baklyse samt modifiering av ramen och elektroniken.

Mvh

nomercy skrev:
Hej!

Jag kommer byta sving från orginal gs500 till en sving från bandit 600 för att få plats med ett bredare bakdäck. Det kommer behövas 2st nya bussningar. Jag har måtten men vilket material bör jag använda? Klarar jag mig med härdat stål? Jag har fått förklarat på engelska att jag även ska använda "finely ground (N6 max) outer surface", vad betyder det?

MVH

Ska du göra adapterbussningar som du ska pressa in glidlagren i? Är det dom som ska vara i härdat?`Isåfall så kan jag nästan säkert säga att det räcker med vanligt rostfritt, syrafast är väl att föredra.

Det där på engelska betyder om jag har fattat det rätt, att det ska vara fin yta på manteln på bussningarna och att dom ska vara tillverkade efter tolerans N6.

Limstift skrev:
Ska du göra adapterbussningar som du ska pressa in glidlagren i? Är det dom som ska vara i härdat?`Isåfall så kan jag nästan säkert säga att det räcker med vanligt rostfritt, syrafast är väl att föredra.

Det där på engelska betyder om jag har fattat det rätt, att det ska vara fin yta på manteln på bussningarna och att dom ska vara tillverkade efter tolerans N6.

Tack för svaret!
Bussningarna behövs eftersom bandit-axeln som fäster bandit-svingen är grövre än fästena i ramen. Jag kommer alltså använda min gammla gs-axel för att fästa svingen i ramen men då kommer det behövas bussningarna för att fylla upp tomrummet som uppstår i den grövre bandit-svingen. Bussningarna är alltså bara uppfyllnad av differasen mellan gs-axeln och bandit-axeln.

Mvh

tonvis med respekt till dig nomercy :tummenupp, du måste verkligen gilla gs:ens karaktär om du är villig att lägga ner så mkt tid/pengar på en hoj som av många upplevs som "slö"....

Men som sagt, sjukt najs bygge... :yoparty

mini-knutten skrev:
tonvis med respekt till dig nomercy :tummenupp, du måste verkligen gilla gs:ens karaktär om du är villig att lägga ner så mkt tid/pengar på en hoj som av många upplevs som "slö"....

Men som sagt, sjukt najs bygge... :yoparty

Tack! Jodå, jag trivs med cykeln. Jag försöker att sprida ut arbetet för att inte tröttna under resans gång. Tanken är att hojjen ska vara om cirkus 2 år, sen får jag mitt tunga körkort och då blir det turbokonvertering (ääsch fan, det tar vi då va).

Mvh

nomercy skrev:
Jo, jag funderade på att lacka ovanpå poleringen men då tappar man nog blänket. Jag har funderat på att kroma istället men det har jag hört är väldigt dyrt.

Mvh

Men...Ramen är INTE gjord i aluminium, vad är det du tänker polera?

Jag kommer inte använda varvräknare i fortsättningen och tänkte skruva bort wiren som inte används. Sagt och gjort provade jag det men då började det rinna ut olja. Finns det något "lock" som täpper hålet efter wiren eller blir det att tillverka en egen? Hur har ni gjort som inte använder varvräknare?

Mvh

Bifogat

• varvare.jpg
    varvare.jpg
    75.2 KB · Visningar: 200
nomercy skrev:
Jag kommer inte använda varvräknare i fortsättningen och tänkte skruva bort wiren som inte används. Sagt och gjort provade jag det men då började det rinna ut olja. Finns det något "lock" som täpper hålet efter wiren eller blir det att tillverka en egen? Hur har ni gjort som inte använder varvräknare?

Mvh

Du kan ju använda varvräknarhöljet som lock. Kapa av det efter någon cm och sätt någon form av tätningsmassa i hålet.

ola_sandin skrev:
Du kan ju använda varvräknarhöljet som lock. Kapa av det efter någon cm och sätt någon form av tätningsmassa i hålet.

Jo jag funderade på samma sak. Det blir ganska varmt i den regionen så det behöver vara något värmetåligt. Fast det svider ganska mycket att förstöra delar som fungerar.

Mvh

Här kommer en liten update, har inte hänt så mycket i garaget men lägg gärna en kommentar. Allt är väldigt provisoriskt monterat för att jag ska kunna känna efter om jag vill ha det såhär.

PS. Det är alltså den övre bakramen som är ny, den som ligger under kommer kapas bort. Ds.

Mvh

prototyp.jpg

Last edited:
tror nog bakändan ska vinklas mer ner men annars så, stenhårt :yoparty

Kul bygge att följa, ska bli roligt o se när du fått dit bakramen riktigt.

Jag tycker du är på rätt väg :tummenupp

Tack! Jag skissar lite på en minimal magskärm, en omgjord framskärm och en mer aggresiv bensintank. Det kommer att ta tid, men det är resultatet som är viktigast.

Mvh

nomercy skrev:
Tack! Jag skissar lite på en minimal magskärm, en omgjord framskärm och en mer aggresiv bensintank. Det kommer att ta tid, men det är resultatet som är viktigast.

Mvh

Snyggt, vad blir det för lack sen då?

nomercy skrev:

Mvh

annars ser ju tanken inte kass ut.
kanske du skulle satsa på o lacka ramen eller har du redan tänkt på de?

ozeo skrev:
annars ser ju tanken inte kass ut.
kanske du skulle satsa på o lacka ramen eller har du redan tänkt på de?

Jag har inte funderat på färgsättning ännu, det är ju så dyrt. Förresten så har jag ett offset drev på gång från tyskland, det kommer väl till pass eftersom jag tänker bytar till ett 170 bakdäck. :tummenupp

Mvh

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...