Gs 311 stryper sig??

R.nilsson

Söndagsförare
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
1999 GSXR750
Är det någon som har en aning om varför min 311 stryper sig vid fullgas?
Jag har bytat förgasare till en 22mm Keihin, har även filat upp insuget så att det ska matcha förgasaren.
Först trodde jag att den tog tjuvluft mellan insug och förgasare så det är åtgärdat. Nu har jag provat att flytta nålen fram och tillbaka utan större resultat. Jag har även provat att justera på luftskruven och har märkt att den går bäst när den är längst in alltså vill jag ha det till att den ska ha mer bensin?
Kan det vara tändstiftet som är så dåligt att det inte orkar ge gnista tillräckligt eller?
Alla tips är välkomna. Får jag den bara till att gå rent och på fullgas så kommer den att gå som ett spjut.

Ska kanske tillägga att stiftet är blött vilket tyder på att den får för mycket bensin.
Blir inte klok på detta???

Det är endast under belastning som den stryper sig, står jag stilla och varvar så går den perfekt
 
Last edited:
Robban26 skrev:
Är det någon som har en aning om varför min 311 stryper sig vid fullgas?
Jag har bytat förgasare till en 22mm Keihin, har även filat upp insuget så att det ska matcha förgasaren.
Först trodde jag att den tog tjuvluft mellan insug och förgasare så det är åtgärdat. Nu har jag provat att flytta nålen fram och tillbaka utan större resultat. Jag har även provat att justera på luftskruven och har märkt att den går bäst när den är längst in alltså vill jag ha det till att den ska ha mer bensin?
Kan det vara tändstiftet som är så dåligt att det inte orkar ge gnista tillräckligt eller?
Alla tips är välkomna. Får jag den bara till att gå rent och på fullgas så kommer den att gå som ett spjut.

Ska kanske tillägga att stiftet är blött vilket tyder på att den får för mycket bensin.
Blir inte klok på detta???

Det är endast under belastning som den stryper sig, står jag stilla och varvar så går den perfekt

Ett problem du får när du bytar till större förgasare är att den går dåligt på låga varv. Har du kopplingen lågt ställd så orkar minimoton inte, prova med att ställa upp kopplingen och se hur den går, eventuellt göra justeringar på förgasaren.
 
Den är definitivt inte svag på låga varv. Den blev starkare än innan.
problemet är när jag ger full gas så stryper den sig = dör.
på halvgas går den bättre.
 
Nålen står i mitten nu, hade den på översta innan. Den går ungefär likadant. Stiftet är svart nästan lite blött så för mycket bensin får den helt klart.
Reglaget till choken lyckades jag knäcka så choken är av hela tiden. Den startar fin fint ändå så allting tyder på att den får för mkt soppa.
Får kolla vilket huvudmunstycke som sitter i. Kanske någon har satt i ett större någon gång.
 
Robban26 skrev:
Är det någon som har en aning om varför min 311 stryper sig vid fullgas?
Jag har bytat förgasare till en 22mm Keihin, har även filat upp insuget så att det ska matcha förgasaren.
Först trodde jag att den tog tjuvluft mellan insug och förgasare så det är åtgärdat. Nu har jag provat att flytta nålen fram och tillbaka utan större resultat. Jag har även provat att justera på luftskruven och har märkt att den går bäst när den är längst in alltså vill jag ha det till att den ska ha mer bensin?
Kan det vara tändstiftet som är så dåligt att det inte orkar ge gnista tillräckligt eller?
Alla tips är välkomna. Får jag den bara till att gå rent och på fullgas så kommer den att gå som ett spjut.

Ska kanske tillägga att stiftet är blött vilket tyder på att den får för mycket bensin.
Blir inte klok på detta???

Det är endast under belastning som den stryper sig, står jag stilla och varvar så går den perfekt

Dålig gnista tror jag. Byt tändhatt och kanske kabel också.
Kika här. Samma problem http://www.pocketbike.nu/forum/viewtopic.php?t=1845
 
UrbanTiger skrev:
Tänk så här i tur och ordning för att justera in förgasaren.
1. Höga varv = huvudmunstycke
2. Mellanvarv = nålen
3. Låga varv = lågfart/luftskruv

Men grejen är den att förgasaren är ev märket Keihin 22mm och huvudmunstycket i den skall vara 105. Huvudmunstycket som sitter i är bara 50 men av ett annat märke. Så kanske det kan vara så att motorn får för mkt soppa på låga varv bara och för lite på höga varv?
 
Robban26 skrev:
Men grejen är den att förgasaren är ev märket Keihin 22mm och huvudmunstycket i den skall vara 105. Huvudmunstycket som sitter i är bara 50 men av ett annat märke. Så kanske det kan vara så att motorn får för mkt soppa på låga varv bara och för lite på höga varv?

Har du inte kikat något på gnista och stift?
Har samma problem på min. Går inte rent på höga varv. Berätta gärna om du kommer på någon lösning. Ska kika på min i morgon.
 
Last edited:
Jag har nu bytat till ett mindre huvudmunstycke samt satt i ett nytt tändstift och tändhatt.
Hojjen går mkt bättre nu men inte helt bra. Innan va stiftet genomblött men nu är det bara sotigt så jag får nog gå ner lite till på munstycket.
Troligtvis borde man nog byta ut kammen och porta toppen lite för att utnyttja den större förgasaren max. Detta kommer jag att göra så småningom.
 
Robban26 skrev:
Jag har nu bytat till ett mindre huvudmunstycke samt satt i ett nytt tändstift och tändhatt.
Hojjen går mkt bättre nu men inte helt bra. Innan va stiftet genomblött men nu är det bara sotigt så jag får nog gå ner lite till på munstycket.
Troligtvis borde man nog byta ut kammen och porta toppen lite för att utnyttja den större förgasaren max. Detta kommer jag att göra så småningom.

Hur går hojen?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top