grymt bra fråga:P

Jo det funkar, andvänds ibland på stora fartygsmotorer.

Har aldrig sett det på mindre motorer.

Pröva blanda bensin+disel i en Rs eller Mito och kolla hur länge den håller :)
För att göra det hela lite mer intresant så använd Biltemas äkel olja oxå :rolleyes:

Klart det inte funkar! Bara för det kommer ja inte ihåg vrf just nu :kocko

men bensin i diesel motor går. Dock ska man helst inte köra så.

Wargen skrev:

disel behöver mera värme för å brinna har jag för mig:va sen arbetar diselmotorer under mycket högre tryck än en bensinare :)

fast_aprilia_rs skrev:
För att göra det hela lite mer intresant så använd Biltemas äkel olja oxå :rolleyes:
har erfarenheter av deras olja :D kopplingen slirar som fan :tungan oljan funkade typ bra i en timme :hihi

Wargen skrev:

det finns tvåtaks disel... du kan inte köra disel i en bensinmotor då oktan talet är för högt (så diseln kan inte antändas)... i diselmotorn antänds dieseln av värmen som upstår vid kompritionen inne i cylindern...

bensin i en diesel borde funka tycker jag... :va dock med knackningar...

har för mig att min pappa körde moped på diesel devärmde upp den med blås lampa kan jag ha fel??

Diesel ska glödtända dessutom krävs det över 20 bar för att det ska gå att antända, en 2t ger knappt 6-7 bar.

fast_aprilia_rs skrev:

HAHA Biltemas 2-t olja e den sämsta som finns. Min polare använde den till sin moppe och innan gjorde den ca 90 (på mätarn) urpluggad. Men efterbiltemas olja gick den i 30 urpluggad!!! Han har kollat igenom allt men hittar inget så han ska lämn in den nu :rofl

han testade i en annan moppe också innan han märkte problemet och samma sak hände den :hihi det var hans morsas moppe från 70 talet . :lol

Först och främst blir Dieselmotorer ganska tunga

sen så släpper tvåtaktsDieselmotorer ut så mycket sot och skit så dom klarar aldrig miljökraven.

sen så skulle jag vilja se den som kickar igång en Diesel.

Wargen skrev:

På sjuttiotalet i finland fanns det företag som byggde om ryska bensindrivna lador (bilmärket) så att man först startade och varmkörde dom på bensin
sen när dom blivit varm så ändrade man så att dom gick på diesel
det funkade hyffsat iaf. På den tiden var det värt att göra så eftersom dieseln
var såpass mycket billigare än bensinen.

men nu är det knappast värt det när dieseln kostar i princip lika mycket som bensinen.

Sluta fåna er. Ni som inte vet nåt kan vara tysta istället :gnissla .
Tvåtaktsdieslar är vanliga, men inte under 10 liter. Brukar vara enorma fartygsmotorer, och om jag kommer ihåg rätt är det inga problem med miljökraven. Men jag är inte säker på det sistnämnda.

Trashcan skrev:
Sluta fåna er. Ni som inte vet nåt kan vara tysta istället :gnissla .
Tvåtaktsdieslar är vanliga, men inte under 10 liter. Brukar vara enorma fartygsmotorer, och om jag kommer ihåg rätt är det inga problem med miljökraven. Men jag är inte säker på det sistnämnda.

Det finns en tråd här om tvåtaktturbo och i den finns den en länk till ett tåg som har en turbomatad tvåtaksdiesel! :banana

philsson skrev:
Diesel ska glödtända dessutom krävs det över 20 bar för att det ska gå att antända, en 2t ger knappt 6-7 bar.

14-25 bar är vanligt arbets område för diesel

Diesel motorn är ju utan tändstift och självantänds av den höga kompresionen.

Glödtändare för att lättare kunna starta den då den är kall.

I en 2 takt kanske funkar inte vet jag, kräver nog en del modifikationer:3freak

Mr Helmut skrev:
14-25 bar är vanligt arbets område för diesel

Diesel motorn är ju utan tändstift och självantänds av den höga kompresionen.

Glödtändare för att lättare kunna starta den då den är kall.

I en 2 takt kanske funkar inte vet jag, kräver nog en del modifikationer:3freak
Poängen var att en 2t inte har den kompression som krävs, men det finns ju 2t dieslar så visst men att konvertera en vanlig 125cc motor är nog ingen möjlighet.
Glödtändning är det väl på många dislar i drift?

philsson skrev:
Poängen var att en 2t inte har den kompression som krävs, men det finns ju 2t dieslar så visst men att konvertera en vanlig 125cc motor är nog ingen möjlighet.

då tänker pucko 14 år åker aprilia om jag planar toppen skit mycket undra om jag kan börja köra med diesel.......

jag tror endast glödtändning används vid start.

Kör själv turbo diesel:)

philsson skrev:

Alla dieslar har kompressionständning. Glödstiften är till för att det ska vara lättare att göra kallstart på dom att "glödga" kallas det.

Farmarn skrev:
Alla dieslar har kompressionständning. Glödstiften är till för att det ska vara lättare att göra kallstart på dom att "glödga" kallas det.
ok, tack för infon. :Bugar
Trodde att det bara var moderna dieslar som inte använde sig av glödtändning under driift.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman