Grusvägar nära gbg!?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej alla!

Jag är sugen på att åka grusvägar med min husa, vill ha lite tips på vägar nära stan då aktionsradien inte är så bra... Är ju inflyttad till stan för ett par år sen så man hittar ju inte så bra utanför asfalten så att säga. :rolleyes:

//Johan

wheelie82 skrev:
2178810 Hej alla!

Jag är sugen på att åka grusvägar med min husa, vill ha lite tips på vägar nära stan då aktionsradien inte är så bra... Är ju inflyttad till stan för ett par år sen så man hittar ju inte så bra utanför asfalten så att säga. :rolleyes:

//Johan

Kör ut mot Säve, kör sen rakt in på nån liten väg så borde du hitta nån grusväg till slut :).

Pinky skrev:
2179182 Kör ut mot Säve, kör sen rakt in på nån liten väg så borde du hitta nån grusväg till slut :).

Jovisst klart man hittar vägar, men jag e nyfiken på "färdigrekade" vägar.. Jobbigt att åka runt i min gamla slö-saab o leta. Vill slippa soppatorsk långt ute i bushen o inte veta vilken väg som är närmast.. :rolleyes:

wheelie82 skrev:
2178810 Hej alla!

//Johan

I närheten av Göteborg är det dåligt med grusvägar. Man får åka en bit utanför för att hitta de riktigt fina vägarna. I skogarna mellan Bollebygd och Alingsås finns mycket grus att tillgå.

Ortefon skrev:
2180635 I närheten av Göteborg är det dåligt med grusvägar. Man får åka en bit utanför för att hitta de riktigt fina vägarna. I skogarna mellan Bollebygd och Alingsås finns mycket grus att tillgå.

Ofan. Man får la ta en sväng med saaben och sladda runt lite. Tackar för tipsen! :)

wheelie82 skrev:
2180832 Ofan. Man får la ta en sväng med saaben och sladda runt lite. Tackar för tipsen! :)

Brukar även ibland köra 190:an från Angered och svänga av vänster mot Bergum kyrka. Där kan man på grus ta sig vidare till Gråbo (där det finns ett grustag :tummenupp ). Går även att därifrån ta sig vidare för mer grus upp igenom mot alingsås-hållet. Tyvärr blir det en och annan asfaltsträcka också.

Göteborgsområdet är som sagt inte det bästa området för grusåkare. Men kika in lite www.soe.se. Där brukar det ibland anordnas Göteborgskörningar.

Den grussträcka som ligger närmast Göteborg (tror jag) går för övrigt parallellt med E6:an från avfarten Kärra södra och sträcker sig till Kungälv. Inte så upphetsande då den mest går rakt fram (med några 90 graders svängar) men den är roligare än att nöta samma sträcka på motorvägen.

Okaj okaj, låter bra. Nu är det ju inte tala om nån avancerad körning då jag kommer ha 17" gatdäck på, det är mest för att testa och lära sig cykeln. Men grus är ju kul, tur att man har 18/21 ligger i förrådet! :hihi
Har kört mycket grus innan, men då i västmanland på en halvsur xt600, liite mer motor i husan.

Ortefon skrev:
2180635 I närheten av Göteborg är det dåligt med grusvägar. Man får åka en bit utanför för att hitta de riktigt fina vägarna. I skogarna mellan Bollebygd och Alingsås finns mycket grus att tillgå.

Instämmer! Däromkring har jag smiskat mycke grus, finns hur mycke som helst.
Måste skaffa hojj nu, börjar bli sjuk :(

wheelie82 skrev:
2178810 Hej alla!

//Johan

Kör först till Kungälv därefter letar du upp Romelandavägen (gamla vägen till Lilla Edet) alldeles efter Romelanda samhälle (ca 5-7 km norr om Kungälv) finns en avtagsväg åt vänster, Svartedalen tror jag det står på skylten. Det är nåt sorts stort friluftsområde med kurviga grusvägar kors och tvärs inne i skogen, varvat med några sjöar och lite sånt.

Är inte helt 100% på denna eftersom jag inte kört där på 10 år eller så...

Finns väldans många om du kör mot Borås hållet!! Har själv ingen offroad för tillfället men det lär nog bli en igen snart igen! Då kan jag visa dig själv :)

Är det några här på forumet som är intresserade av att ta en gemensam grustur för att försöka hitta lite fina vägar?

Ja det skulle vara kul. Testade den som går längs e6:an igår.. Fort gick det.. Ovan som man är var det lite otäckt när styret slog mellan stoppen i cirkus 180... :va Lite mer kurvor skulle vara att föredra. :hihi

wheelie82 skrev:
2193103 Ja det skulle vara kul. Testade den som går längs e6:an igår.. Fort gick det.. Ovan som man är var det lite otäckt när styret slog mellan stoppen i cirkus 180... :va Lite mer kurvor skulle vara att föredra. :hihi

Ja, jag ser den mest som en alternativ transportsträcka till E6:an.

Ja allt är ju bättre än motorväg sålänge man inte sitter i en BMW 7-serie.. :gnissla

Kör med motardhjul, men har offroad i förrådet.. Så det går ju alltid att skifta om det blir för halkigt.

Körde ett par mil grusväg idag. I skogen utanför borås. Inte med hojen, tack & lov :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8