Video Gruset vid vägens slut

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hello boys and girls,

undertecknad har kört hoj i ett gäng år och aldrig varit med om nåt mer dramatiskt än en och annan nära-döden-upplevelse. Med fyra hojar i stallet har jag kunnat ta ut svängarna rejält.

Sista onsdagen i augusti bestämde jag mig för att lufta min gamla DR350 och besöka onsdagsträffen. Har blivit ganska fäst vid enduron och levt rövare på grusvägar hela sommaren - så även denna onsdagkväll.

På hemvägen bestämde jag mig för att ta asfaltvägen hem och se hur mycket den lilla 350n orkade med. Hjälmkamera och racingkostymen satt på, så det var bara att mata på.


Efter lite inspirerad körning - men ändå under kontroll enligt mig själv - kommer jag till en kurva med rullgrus. Trots att jag inte panikbromsar, och försöker styra efter bästa förmåga, är det lönlöst. Jag hinner komma ner i fart men kan inte ändra kurs, och rullar runt med hojen i diket.

Omedelbart efter går det fint att resa sig upp, samla ihop lite delar, och starta hojen för hemkörning. Kroppen full av endorfin förstås. Dagen efter konstateras blåmärken på höfter och knän, sträckt nacke, rejält våld mot rotatorcuffen i axeln, bristningar i bröstbrosket, samt ett par spräckta revben.

Vad vill jag säga med ovanstående? Jo, att rullgrus är ett jävla skit. Jag vill också gärna ha synpunkter på om jag höll för hög fart in i kurvan - fast om man skall bromsa ännu mer försvinner ju charmen med hojåkning i någon mån.

Ta det lugnt i kurvorna, folk :)
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Måste bara säga att ser obekvämt ut. Samt skönt att du inte hade ett träd/lyktstolpe precis vid vägkanten.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Märkligt, farten ser inte så hisnande ut men hade det varit ljusare hade du förmodligen sett gruset och kunnat börja bromsa tidigare och sluppit hälsa på i diket så Ja, det gick nog lite för fort efter omständigheterna.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Måste bara säga att ser obekvämt ut. Samt skönt att du inte hade ett träd/lyktstolpe precis vid vägkanten.

Ja, det var jävligt obekvämt... och revbensskador blir ju bara värre innan dom blir bättre. Helställ är dock kanon, hade jag haft tygställ hade nog axeln och höfterna varit i ett helt annat skick :)


Märkligt, farten ser inte så hisnande ut men hade det varit ljusare hade du förmodligen sett gruset och kunnat börja bromsa tidigare och sluppit hälsa på i diket så Ja, det gick nog lite för fort efter omständigheterna.

Ja, när jag kollade på filmen ser man rätt tydligt att det ligger grus i vägrenen till och från under hela klippet. Så du har säkert rätt angående att det gick lite fort mtp skymningen (Gopron kompenserar ju så det ser ljusare ut än det var också).
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Woow, det var en fin liten sträcka du körde på.Den vägsträckan fick mig att undra var i Skåne du körde.För övrigt så är det som sagt var rent för mycket grus på diverse platser på vägarna i bla Skåne.Har stött på rullgrus på många ställen och ibland svettats som en gris trots att jag är anka på diverse sträckor.Ovanför Hässleholm kom jag häromdagen helt ensam på en mindre väg i ett slingarnde kurvparti med knät och hojen i en nedlaggd vinkel när jag såg gruset men för sent insåg att jag kunde göra något åt situationen.Plastraketen fick ett minst sagt ohälsosamt släpp på bakhjulet men räddade mig ändå.Man blir minst sagt förbannad över detta skit på asfalterade vägar.Flera av dom ligger även vid in och utfarter till hus.

Så det var ju tur att du klarade dig bra under omständigheterna. :tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Woow, det var en fin liten sträcka du körde på.Den vägsträckan fick mig att undra var i Skåne du körde.För övrigt så är det som sagt var rent för mycket grus på diverse platser på vägarna i bla Skåne.Har stött på rullgrus på många ställen och ibland svettats som en gris trots att jag är anka på diverse sträckor.Ovanför Hässleholm kom jag häromdagen helt ensam på en mindre väg i ett slingarnde kurvparti med knät och hojen i en nedlaggd vinkel när jag såg gruset men för sent insåg att jag kunde göra något åt situationen.Plastraketen fick ett minst sagt ohälsosamt släpp på bakhjulet men räddade mig ändå.Man blir minst sagt förbannad över detta skit på asfalterade vägar.Flera av dom ligger även vid in och utfarter till hus.

Så det var ju tur att du klarade dig bra under omständigheterna. :tummenupp

Tack för det, Ankan! Turen går mot Häckeberga från Dörröd. Länk till maps.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Felet kanske var att du försökte styra - istället för motstyrning . vrider du hjulet i kurvans riktning så ställer mc upp sig och går rakt fram!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Felet kanske var att du försökte styra - istället för motstyrning . vrider du hjulet i kurvans riktning så ställer mc upp sig och går rakt fram!

Ja, du kan ha en poäng där. Inte omöjligt att jag tappade fattningen när jag kände att det gled under framhjulet. Vore jäkligt intressant att veta om jag hade kunnat motstyra mig ur situationen... det värsta som kunde hänt hade ju varit att jag gått omkull på vägen istället, om det nu inte hade funkat. Och det hade nog varit mer bekvämt, vägar är ju mindre buckliga än diken och vägrenar:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ajaj. Trist. Hoppas du blir bra snart.

Måste bara säga att när JAG kör på såna där vägar har jag eventuellt "grus" med i marginalen när jag kör. I varenda kurva anpassar jag farten som om det skulle kunna finnas grus där, i synnerhet när omständigheterna säger så (ingen sikt, mörker osv)

Kör försiktigt!
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Aj aj och åter aj! Skönt att det gick så pass bra som det gjorde!
Det första som slår mig, märkligt att ingen annan sett det:confused: är att blicken (åtminstone kameran, som enlig upg är fäst i hjälmen) är rakt ut i diket?
Vi hamnar där vi tittar:fakta
Men som sagt, glad att du klarade dig!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ajaj. Trist. Hoppas du blir bra snart.

Måste bara säga att när JAG kör på såna där vägar har jag eventuellt "grus" med i marginalen när jag kör. I varenda kurva anpassar jag farten som om det skulle kunna finnas grus där, i synnerhet när omständigheterna säger så (ingen sikt, mörker osv)

Kör försiktigt!
Tack för det Starstriker, visst var det på gränsen... marginalen var inte tillräckligt stor. Man lär sig nåt varje dag.

Aj aj och åter aj! Skönt att det gick så pass bra som det gjorde!
Det första som slår mig, märkligt att ingen annan sett det:confused: är att blicken (åtminstone kameran, som enlig upg är fäst i hjälmen) är rakt ut i diket?
Vi hamnar där vi tittar:fakta
Men som sagt, glad att du klarade dig!
Tack, det är väl lite det jag funderar på... eftersom fästet var så dåligt så hände det inget när jag motstyrde inledningsvis. Sen ville jag ju ha lite koll på vart jag hamnade:D. Kanske kunde jag svängt rejält och riskerat en mindre vurpa på vägen istället... eller haft tur och behållit fästet. We'll never know:crash
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister:död
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister :död
Nej motorcyklister vill de ju ha bort från vägarna. :fakta
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
"..................och aldrig varit med om nåt mer dramatiskt än en och annan nära-döden-upplevelse."


Det tyckte jag var årets skönaste kommentar :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister:död

Men DR350n är väl en grushoj:confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför bromsar bilen? :3freak
Jag brukar bromsa med mercasinen om jag blir omkörd av hojar i den farten på småvägar. För att snabbt skapa avstånd och dämed slippa stenskott på ruta och lack, för att undvika att sabba grill, sandplåt mm ifall hojen krashar efter omkörningen. Kommer en hoj och kör om, så kommer dessutom ofta flera, varvid den sista ofta kör om trots att omkörningsläget då har passerats. Då är det bra att underlätta för den sista stjärnan. Ganska vanligt att krasch på kurviga vägar sker efter omkörning.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top