Video Gruset vid vägens slut

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Hello boys and girls,

undertecknad har kört hoj i ett gäng år och aldrig varit med om nåt mer dramatiskt än en och annan nära-döden-upplevelse. Med fyra hojar i stallet har jag kunnat ta ut svängarna rejält.

Sista onsdagen i augusti bestämde jag mig för att lufta min gamla DR350 och besöka onsdagsträffen. Har blivit ganska fäst vid enduron och levt rövare på grusvägar hela sommaren - så även denna onsdagkväll.

På hemvägen bestämde jag mig för att ta asfaltvägen hem och se hur mycket den lilla 350n orkade med. Hjälmkamera och racingkostymen satt på, så det var bara att mata på.


Efter lite inspirerad körning - men ändå under kontroll enligt mig själv - kommer jag till en kurva med rullgrus. Trots att jag inte panikbromsar, och försöker styra efter bästa förmåga, är det lönlöst. Jag hinner komma ner i fart men kan inte ändra kurs, och rullar runt med hojen i diket.

Omedelbart efter går det fint att resa sig upp, samla ihop lite delar, och starta hojen för hemkörning. Kroppen full av endorfin förstås. Dagen efter konstateras blåmärken på höfter och knän, sträckt nacke, rejält våld mot rotatorcuffen i axeln, bristningar i bröstbrosket, samt ett par spräckta revben.

Vad vill jag säga med ovanstående? Jo, att rullgrus är ett jävla skit. Jag vill också gärna ha synpunkter på om jag höll för hög fart in i kurvan - fast om man skall bromsa ännu mer försvinner ju charmen med hojåkning i någon mån.

Ta det lugnt i kurvorna, folk :)
 
Måste bara säga att ser obekvämt ut. Samt skönt att du inte hade ett träd/lyktstolpe precis vid vägkanten.
 
Märkligt, farten ser inte så hisnande ut men hade det varit ljusare hade du förmodligen sett gruset och kunnat börja bromsa tidigare och sluppit hälsa på i diket så Ja, det gick nog lite för fort efter omständigheterna.
 
Måste bara säga att ser obekvämt ut. Samt skönt att du inte hade ett träd/lyktstolpe precis vid vägkanten.

Ja, det var jävligt obekvämt... och revbensskador blir ju bara värre innan dom blir bättre. Helställ är dock kanon, hade jag haft tygställ hade nog axeln och höfterna varit i ett helt annat skick :)


Märkligt, farten ser inte så hisnande ut men hade det varit ljusare hade du förmodligen sett gruset och kunnat börja bromsa tidigare och sluppit hälsa på i diket så Ja, det gick nog lite för fort efter omständigheterna.

Ja, när jag kollade på filmen ser man rätt tydligt att det ligger grus i vägrenen till och från under hela klippet. Så du har säkert rätt angående att det gick lite fort mtp skymningen (Gopron kompenserar ju så det ser ljusare ut än det var också).
 
Last edited:
Woow, det var en fin liten sträcka du körde på.Den vägsträckan fick mig att undra var i Skåne du körde.För övrigt så är det som sagt var rent för mycket grus på diverse platser på vägarna i bla Skåne.Har stött på rullgrus på många ställen och ibland svettats som en gris trots att jag är anka på diverse sträckor.Ovanför Hässleholm kom jag häromdagen helt ensam på en mindre väg i ett slingarnde kurvparti med knät och hojen i en nedlaggd vinkel när jag såg gruset men för sent insåg att jag kunde göra något åt situationen.Plastraketen fick ett minst sagt ohälsosamt släpp på bakhjulet men räddade mig ändå.Man blir minst sagt förbannad över detta skit på asfalterade vägar.Flera av dom ligger även vid in och utfarter till hus.

Så det var ju tur att du klarade dig bra under omständigheterna. :tummenupp
 
Woow, det var en fin liten sträcka du körde på.Den vägsträckan fick mig att undra var i Skåne du körde.För övrigt så är det som sagt var rent för mycket grus på diverse platser på vägarna i bla Skåne.Har stött på rullgrus på många ställen och ibland svettats som en gris trots att jag är anka på diverse sträckor.Ovanför Hässleholm kom jag häromdagen helt ensam på en mindre väg i ett slingarnde kurvparti med knät och hojen i en nedlaggd vinkel när jag såg gruset men för sent insåg att jag kunde göra något åt situationen.Plastraketen fick ett minst sagt ohälsosamt släpp på bakhjulet men räddade mig ändå.Man blir minst sagt förbannad över detta skit på asfalterade vägar.Flera av dom ligger även vid in och utfarter till hus.

Så det var ju tur att du klarade dig bra under omständigheterna. :tummenupp

Tack för det, Ankan! Turen går mot Häckeberga från Dörröd. Länk till maps.
 
Felet kanske var att du försökte styra - istället för motstyrning . vrider du hjulet i kurvans riktning så ställer mc upp sig och går rakt fram!
 
Felet kanske var att du försökte styra - istället för motstyrning . vrider du hjulet i kurvans riktning så ställer mc upp sig och går rakt fram!

Ja, du kan ha en poäng där. Inte omöjligt att jag tappade fattningen när jag kände att det gled under framhjulet. Vore jäkligt intressant att veta om jag hade kunnat motstyra mig ur situationen... det värsta som kunde hänt hade ju varit att jag gått omkull på vägen istället, om det nu inte hade funkat. Och det hade nog varit mer bekvämt, vägar är ju mindre buckliga än diken och vägrenar:)
 
Ajaj. Trist. Hoppas du blir bra snart.

Måste bara säga att när JAG kör på såna där vägar har jag eventuellt "grus" med i marginalen när jag kör. I varenda kurva anpassar jag farten som om det skulle kunna finnas grus där, i synnerhet när omständigheterna säger så (ingen sikt, mörker osv)

Kör försiktigt!
 
Aj aj och åter aj! Skönt att det gick så pass bra som det gjorde!
Det första som slår mig, märkligt att ingen annan sett det:confused: är att blicken (åtminstone kameran, som enlig upg är fäst i hjälmen) är rakt ut i diket?
Vi hamnar där vi tittar:fakta
Men som sagt, glad att du klarade dig!
 
Ajaj. Trist. Hoppas du blir bra snart.

Måste bara säga att när JAG kör på såna där vägar har jag eventuellt "grus" med i marginalen när jag kör. I varenda kurva anpassar jag farten som om det skulle kunna finnas grus där, i synnerhet när omständigheterna säger så (ingen sikt, mörker osv)

Kör försiktigt!
Tack för det Starstriker, visst var det på gränsen... marginalen var inte tillräckligt stor. Man lär sig nåt varje dag.

Aj aj och åter aj! Skönt att det gick så pass bra som det gjorde!
Det första som slår mig, märkligt att ingen annan sett det:confused: är att blicken (åtminstone kameran, som enlig upg är fäst i hjälmen) är rakt ut i diket?
Vi hamnar där vi tittar:fakta
Men som sagt, glad att du klarade dig!
Tack, det är väl lite det jag funderar på... eftersom fästet var så dåligt så hände det inget när jag motstyrde inledningsvis. Sen ville jag ju ha lite koll på vart jag hamnade:D. Kanske kunde jag svängt rejält och riskerat en mindre vurpa på vägen istället... eller haft tur och behållit fästet. We'll never know:crash
 
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister:död
 
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister :död
Nej motorcyklister vill de ju ha bort från vägarna. :fakta
 
Last edited:
"..................och aldrig varit med om nåt mer dramatiskt än en och annan nära-döden-upplevelse."


Det tyckte jag var årets skönaste kommentar :tummenupp
 
Update: pratade med en medlem på forumet igår, och fick veta att dom lagt ny jävvla grusbeläggning på delar av sträckan i våras. Verkar som att nollvisionen inte gäller motorcyklister:död

Men DR350n är väl en grushoj:confused:
 
Varför bromsar bilen? :3freak
Jag brukar bromsa med mercasinen om jag blir omkörd av hojar i den farten på småvägar. För att snabbt skapa avstånd och dämed slippa stenskott på ruta och lack, för att undvika att sabba grill, sandplåt mm ifall hojen krashar efter omkörningen. Kommer en hoj och kör om, så kommer dessutom ofta flera, varvid den sista ofta kör om trots att omkörningsläget då har passerats. Då är det bra att underlätta för den sista stjärnan. Ganska vanligt att krasch på kurviga vägar sker efter omkörning.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top