Grus i maskineriet (ventilhuset)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, jag håller på med en ventilspelskontroll och det var lite smutsigt på packningarna till spjällhuset så det åkte ned lite grus i motorn på ventilerna (se bild). Min fråga är hur allvarligt är det och hur får jag bort det? Jag har inte tillgång till ett eluttag i utrymmet jag är på.

PXL_20221202_200740828.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta kanske kunde funka?

 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Liten kompressor som du laddar upp hemma och tar med dit för att blåsa rent?
Är rädd att använda tryckluft så ska börja med de andra sakerna och avsluta med tryckluft av något slag. Det finns ju på burk så hoppas att en sådan kan räcka. 8 bar är väl rätt vanligt arbetstryck för en sådan hobbykompressor va?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag löste det med en lång förlängningssladd, hittade ett uttag som inte var för långt bort, så jag dammsög upp skiten. Tror jag fick bort allt, men jäkla tur att jag köpte det där speciella tv-shop munstycket som jag aldrig använt de 10 år jag haft det.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tror inte det påverkar motorn alls. Det hade nog bara förintats till damm och åkt ut genom avgasröret. Kolvar och ventiler är hårda. Jag förlorade ett munstycke, av koppar, ner i insuget på en gammal Volkswagen jag hade, det kom ut som fint guldpulver i avgasröret. Inte ett endaste missljud eller någonting kunde höras. Det var acc-munstycket så den gick ju dåligt sen men det var lätt bytt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade använt en trasa.

Hett tips är annars att rengöra ordentligt innan man plockar isär.... (japp, jag har fuskat med det jag också....)
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag hade använt en trasa.

Hett tips är annars att rengöra ordentligt innan man plockar isär.... (japp, jag har fuskat med det jag också....)
Jo jag är noga med rengöringen men jag kom inte åt just där och såg inte ens att det var smutsigt. Jag lyckades med nöd och näppe få loss spjällhuset genom att köpa en böjbar bitshållare, men tog bra med tid.

Hur mycket friktion ska det vara när man mäter ventilspelet? Jag tycker att mina bladmått går in vad jag än trycker in :(
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hur mycket friktion ska det vara när man mäter ventilspelet? Jag tycker att mina bladmått går in vad jag än trycker in :(

Jag kan inte beskriva det bättre än "köttig känsla" om du har ett bladmått med samma som ventilspelet ska vara. Du ska inte trycka för hårt, för då trycker du ner ventifjädern. Börja med för litet bladmått och efterhand märker du att det blir trögare. Om det t.ex. ska vara 0.10-0.12mm spel så ska 0.10 gå lätt utan motstånd och 0.15 ska inte gå in. Bättre att ligga i övre spannet eftersom ventilspelet till 99% minskar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo jag är noga med rengöringen men jag kom inte åt just där och såg inte ens att det var smutsigt. Jag lyckades med nöd och näppe få loss spjällhuset genom att köpa en böjbar bitshållare, men tog bra med tid.

Hur mycket friktion ska det vara när man mäter ventilspelet? Jag tycker att mina bladmått går in vad jag än trycker in :(
Tänk dig finger in i torr f*tta.

Lite känsla är på sin plats. Typ aningen mer än när jag författar foruminlägg.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Torr fitta? Ska man torka bort oljan innan man mäter eller är det okej med motorolja på?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
SH i ett nutshell...djuplodande mc-mekanik urartar obönhörligen till hårdporr.

:banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top