Grundläggande matte

PacMan skrev:
Man lär ju sig i alla fall hantera siffror snabbt och lätt genom att räkna för hand. Att bara lära ungarna knappa på miniräknare direkt tror jag knappast skulle vara en bättre metod.
ORD!:fakta

Den där "liggande stolen" använde jag både på mellanstadiet och nu på högskolan. Antingen Envariabelanalys 1 eller 2, när man räknar med polynomdivision eller nåt sånt.

Så den finns än... :)

Fast så var det ju kansek inte igår jag gick på mellanstadiet men jag är yngre än både Valmers och Nyteknik....

Chris Ash skrev:
...jag är yngre än /.../ Nyteknik....

Vem är inte yngre än Nyteknik? Killen har CockerSpaniel, du vet det va?
Jag vet i och för sig inte om hans har kjol, som djuret på fotografiet.

Bifogat

• delete americancockersp59.jpg
    delete americancockersp59.jpg
    19.3 KB · Visningar: 68
Last edited:
Nyteknik skrev:
Men inte hur man använder den; vilket ju var frågan i trådens första inlägg.

Men hur använder man den?

Det står ju fint förklarat i länken :7peta Med bild och allt. :pannkyss

TomK skrev:
Så kolla länken som "morlock" lade in - exemplet där är lätt att följa.

Ja.... Det var det jag gjorde och insåg hur bra det hade varit om jag kastat om Stolen när jag gick i skolan. Därefter postade jag inlägget.

//Mr Världssämst på att göra sig förstådd

Nyteknik skrev:
Hade alla på sporthoj.com sin högstadietid under 90-talet? :confused:

Majoriteten lär haft det ja, tror inte så många 30plus hänger här men du får gärna göra en studie för min del. :tummenupp

Markus skrev:
Majoriteten lär haft det ja, tror inte så många 30plus hänger här men du får gärna göra en studie för min del. :tummenupp
Det låter bra skrattretande. När du hade hemkunskap med Fröken hade jag gjort lumpen, flyttat till San Francisco för att plugga och körde backe upp och backe ner i en -72 Buick Le Sabre. Det ger lite perspektiv på vilka olika erfarenheter man har.

Nyteknik skrev:
Det låter bra skrattretande. När du hade hemkunskap med Fröken hade jag gjort lumpen, flyttat till San Francisco för att plugga och körde backe upp och backe ner i en -72 Buick Le Sabre. Det ger lite perspektiv på vilka olika erfarenheter man har.

Du får det verkligen att låta attraktivt att bli gammal. :)
Hoppas du har rätt, tids nog får även jag veta.

Markus skrev:
Du får det verkligen att låta attraktivt att bli gammal. :)
Hoppas du har rätt, tids nog får även jag veta.
Det var inte meningen. Tänk på att du är pinsamt gammal i en 15-årings ögon. Men något som jag tror att många som är "äldre" slås av i möte med de som är "yngre" är hur värdefull just bristen på erfarenhet kan vara för självkänslan: confidence by ignorance. Detta ovasett om man med "yngre" menar 15 eller 45.

Den är ju vänd åt fel håll alltså omöjlig att lösa. Allt blir fel i min hjärna.
Kan någon upplysa mig om syftet med polynom division . Vi räknar med det men vad har det för användningsområde?

Ogre skrev:
Den är ju vänd åt fel håll alltså omöjlig att lösa. Allt blir fel i min hjärna.
Kan någon upplysa mig om syftet med polynom division . Vi räknar med det men vad har det för användningsområde?

Det kan t.ex. vara värdefullt när man sysslar med signaler & system på något sätt, t.ex. reglerteknik. Då har man ofta en överföringsfunktion som består av en kvot mellan två polynom, och om man nu vill förenkla ett sådant uttryck så är polynomdivision rätt väg att gå.

Kom ihåg alla barn att om det gick dåligt i skolan så var det fel på lärarna/metoderna/böckerna/valfritt annat. Det var inte fel på er :pannkyss

Bingo skrev:
Kom ihåg alla barn att om det gick dåligt i skolan så var det fel på lärarna/metoderna/böckerna/valfritt annat. Det var inte fel på er :pannkyss

Va?!?

Och jag som alltid har trott att jag fick alla samtal med rektor och klassföreståndare för att jag skolka och aldrig gjorde läxorna.....

Skönt att få rett ut det där...

Jag lärde mig också trappan i skolan fast jag är ofantligt mycket yngre än Nyteknik. Har dock glömt den. Liggande stolen är för loosers.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman