Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Wartime hardcore !!

Tankbygge på g. Aluminiumet var tuffare än jag trodde att forma. Men det ska nog bli bra till slut ändå.
Jag har inte lagt många timmar på det.

tank1_zps57c5842f.jpg

tank2_zps2d02b613.jpg

Jo det har jag koll på. Men det blir ju inte direkt som smördeg av brännarn. Problemet är dubbel krökta ytor. Tänk dig att lägga en radie på en hängränna i längsled.

Elda på aluminumplåten med ren Acetylen så hela plåten är sotig svart.
Sätt på syret och värm på plåten igen tills allt sot är borta.

Då har du en mjukt aluminium som hårdar igen efter ett par dagar.

Det finns en kille som heter Andy Kissack som gör lite filmer på Youtube om hur han renoverar lite bilar och speciellt karosser med gammal teknik.
https://www.youtube.com/watch?v=pORiCkDE_7I

Last edited:
Men avsett hur du löser det så kommer det säkert bli toppen :tummenupp

Ska du tigga ihop den?

Det blev ju faktiskt bättre resultat än vad jag mindes från när du la upp länken för 2 år sedan. Klart värt o prova.

Skulle ta en sväng igår men jag hade av krysskilen till primärdrevet så det sket sig. Så nu får jag tid till o peta lite på tankarna igen, ska ju dessutom regna hela helgen.

Nu börjar allt bli djä----t avundsjuk på ditt järn. Vill du byta mot relativt nytt hus halvfärdigt garage 2 barn och en fru till? (hoppas inte hon läser sh) :Bugar

Fan nu har jag suttit och kollat på hans youtube klipp i flera timmar!! Logga fan inte på sporthoj.com om du inte har ett par timmar över...

Vad tror du hände när jag länkade?
Jo, jag fick såklart titta igenom alla klipp igen.

Undrar om det är någon märklig fetisch när man gillar att titta på en gubbe som bankar på en bit aluminium?

Undrar om det är någon märklig fetisch när man gillar att titta på en gubbe som bankar på en bit aluminium?

Antagligen inget vi ska tala högt om... Kolla ut genom fönstret, nu kommer dom med dom vita rockarna med en ytterst obekväm tröja med armarna fastsydda på magen!

Märkligt vad riktiga hantverkare som kan sin sak kan trollbinda, satt en annan kväll och kolla på en gubbe som svetsade massa olika material med svåra vinklar och tekniska problem, jag äger inte ens en svets (även om jag nu gärna hade gjort det...)

Jag lät mig rykas med av tangentbordsryttarnas glada tillrop och gav mig intet ont anande på tuck shrinking metoden med min fina alubit.

2 saker tog jag ej i beaktande

1 gubben på filmen är typ 60bast och det han gör ser pisslätt ut. Varför?
-jo, för han har gjort det i 40år. Att få plåten dit man vill kräver mer övning än ett par kvällar:gnissla

2 Det uppenbara, knyckla ihop o banka ut ger fula märken.:gnissla

Jag kom inte hela vägen fram med "märken i plåten metoden" så jag övergav den till förmån för klippa o svetsa metoden.
Det funkade alldeles utmärkt.

Nu har plåtbiten rätt form, frågan är nu bara om man ska svetsa igen alla fula märken eller lägga massor av timmar på själsdödande slipning.

Låt mig omformulera mig.
Fixa plåten eller genom tristess ta sig själv av daga.

Jag såg avsnitt 1-10 plus gassvets av alu. Kommer själv aldrig vare sig banka paneler eller svetsa alu men det är fascinerande att se en riktig supernörd - mycket positiv beteckning i min bok - visa vad han kan.
Fastän fotboll egentligen är väldigt fånigt kan jag av samma skäl ha visst nöje av att se på VM, speciellt afrikaner gör otroliga saker med bollen.

Nu försvann mitt bittra inlägg om de 10000 timmarna som krävs för att bli duktig på plåt, smide eller vad som helst egentligen.. men plåten blir alltid knycklig av veck-å-krymp metoden, man hamrar den slät med polerfaffar och en blankslipad hammare. Trist javisst! Tur att jag valde svetsaryrket framför konstsmides karriären..

Det är så skönt å läsa i denna typ av tråd , Jörgen med sin "Sportster" ,, Raketmannen med sin turbin hoj, Å så Denna man,,,:gnissla

Helt plötsligt föreförefaller man själv vara ganska Normal :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...