Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Mm känns igen, sånt folk finns det gott om. Har iof träffat några som är åt andra hållet åxå:tummenupp
Men det kostar att hålla igång sakerna. Bara att ha dom gasflaskor som man behöver går ju på några kronor om året..
 
Ja o idag fortsatte köpfesten. Fast på yrkes rusta dvs verktygsboden.
Det behövdes en borrchuck för den som följde var med icke medföljande chucknyckel + lite andra förbruknings varor.

Det verkar inte folk förstå när man hjälper dem att, fastän jag inte betalar nåt när jag svarvar/svetsar eller what ever åt dem.
Så måste jag fylla gastuber. köpa stål, skär, oljor, svetstråd mm mm. Då kostar det pengar.
Fast när de står där o glor över axeln då är det ju "bara att.... helt gratis"

Hjälpte en gubbe med ett svarvjobb till en maskin han skulle använda i sin firma. Det var 5min svarning + 40min av hans skitsnack. När han fick reda på att jag ville ha 200 spänn för jobbet trodde jag ögongloberna skulle ramla ut. Han betala o drog fort som fan. Har inte synts till sen dess:banana

Vi gör verktyg till andra delar i koncernen ibland.
Sist gång tog den 15 min och vi tog 5000nok för det.

Tid är väldigt dyrt :)

200 kr var väldigt gratis enligt mig :tummenupp
 
Till alla tråkmånsar och självutnämda lustigkurrar. Ni är fler.

Om ni nångång bygger en egen motorcykel, speciellt en med mycke mekanik innanför en kåpa så inser ni snart att det var dumt att göra kåpan först och sedan försöka få in det som ska vara bakom den sen.

Det verkar råda konsensus i kommentarsfältet att detta sisyfos arbete skall utföras helst utan att kåpan avlägsnas. Det går ju förvisso att bygga en fullriggare i en liten flaska. Men jag o många med mig behärskar inte denna ädla konst.

Sen finns det andra praktiska orsaker, Tex min kameras avsaknad av röntgen funktion, vilket försvårar dokumenteringen av projektet om man inte jobbar på mitt "bakvända" sätt.

Det är fullt möjligt att aprillia bygger sina rsv hojar med kåpsettet först och sen lirkar in motorn efteråt. Om detta vet jag intet.
Men de lyckas iaf inte producera lika många hojar som tex honda, det kanske är något de gör som tar onödigt lång tid.....

Nu vart jag besviken, du planerar att täcka drivningen?
 
Vet inte om jag nämnt det men jag har hört med sportstergurun tassen om bänkning av pjäsen. Han skickade mig vidare till en annan gammal räv vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm. Han hade iaf en magnetbromsbänk och med den kan man belasta motorn på olika trottelöppningar. Vilket borde säga mer om faktiska driftförhållanden än att bara acca en tung rulle på full mutter.

Inför detta så har jag byggt en lite pryl för att kunna finjustera tändningen. Ful?
-Ja hemskt, men vad gör man?
Dessutom har jag knåpat lite på en tändförställnings pryl för att underlätta kickning. Den är dock bara halvfärdig än.DSC_0955.jpg

DSC_0956.jpg
 
Är det en liten skruv som vrider fördelaren bara?

Enkelt och antagligen mycket användbart :tummenupp
 
Nu är den klar!DSC_0968.jpg


DSC_0969.jpg
Precis så där härligt mekanisk som jag vill mina grunkor:banana
 
Staget är faktiskt från 1929...
 
Vet inte om jag nämnt det men jag har hört med sportstergurun tassen om bänkning av pjäsen. Han skickade mig vidare till en annan gammal räv vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm. Han hade iaf en magnetbromsbänk och med den kan man belasta motorn på olika trottelöppningar. Vilket borde säga mer om faktiska driftförhållanden än att bara acca en tung rulle på full mutter.



View attachment 398860

Kan det vara "Osten"? I så fall är det ett säkert kort.
TH
 
Möjligt, han presenterade sig som tomas eklund lr nåt liknande.
 
Bra stöldskydd med förtändning på max :crash
Ritigt fräckt bygge må jag säga igen... Rå rod på två hjul. Om den skall te Bombers så är bara den värt inrädet:tummenupp
 
Först kommer en bild på mitt nya filter.
Efter en dag med detta filter på foten i en fodrad vinterkänga under en värmebölja så självimpregneras filtret av en oljig illaluktande vätska som är ogenomtränglig för damm.
DSC_0970.jpg
Sen en bild på ett blockeringsnät för filtret som ska hindra kompressorn från begå självmord genom att förtära denna unika filterkonstellation.

DSC_0971.jpg
 
Först kommer en bild på mitt nya filter.
Efter en dag med detta filter på foten i en fodrad vinterkänga under en värmebölja så självimpregneras filtret av en oljig illaluktande vätska som är ogenomtränglig för damm.
View attachment 399315
Sen en bild på ett blockeringsnät för filtret som ska hindra kompressorn från begå självmord genom att förtära denna unika filterkonstellation.

View attachment 399316

Snajdat till tratten själv? Och virkat sockan? Snyggt o prydligt som vanligt! :thumbup:
 
jepp, självsnajdad tratt men fabriksvirkad socka.
 
Först kommer en bild på mitt nya filter.
Efter en dag med detta filter på foten i en fodrad vinterkänga under en värmebölja så självimpregneras filtret av en oljig illaluktande vätska som är ogenomtränglig för damm.
View attachment 399315
Sen en bild på ett blockeringsnät för filtret som ska hindra kompressorn från begå självmord genom att förtära denna unika filterkonstellation.

View attachment 399316
Ett sådant nät hindrar flödet otroligt mycket.
Bara så du vet.
 
Ett sådant nät hindrar flödet otroligt mycket.
Bara så du vet.

Skulle tro det finns andra saker att bekymra sig över om det är den sista häststackarn man letar.

Annars är det ju rätt enkelt att ta bort.

I det här fallet överträffar form funktion, jag tycker det ser jäkligt bra ut.
 
Last edited:
Ett sådant nät hindrar flödet otroligt mycket.
Bara så du vet.

Visst, men mest flöde i garaget är ju inte så kul 2½ grusvägskilometer från asfalten om man inte har nåt att hänga ett filter på så man kan ut o åka utan att skrota motorn:död

Dessutom är 164 6mm hål mer än 1 38mm hål
 
Visst, men mest flöde i garaget är ju inte så kul 2½ grusvägskilometer från asfalten om man inte har nåt att hänga ett filter på så man kan ut o åka utan att skrota motorn:död

Dessutom är 164 6mm hål mer än 1 38mm hål

Moto Guzzi.jpg
Ja Ellfors du har gjort ett betydligt snyggare och mer funktionabel "saltkar" än vissa andra byggare....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top