Grodan på migrationsverket

slangarn skrev:
Klart att de ska fira, billigt med dyraste skumpan om man jämför med vad de skulle kostat staten..... :fyllisar

Du verkar smart. För att gå i mellanstadiet iaf.

Edit: Du råkar inte heta Charlie Wenzel?

Du får gärna kalla mig Charlie.

Alla får väl ha sina egna åsikter....

Du får gjjjjjjjjjjärna skänka hela din lön eller är det kanske bidrag till mer behövande...

Zee skrev:
Du verkar smart. För att gå i mellanstadiet iaf.

Edit: Du råkar inte heta Charlie Wenzel?

Last edited:
slangarn skrev:
Du får gjärna skänka hela din lön eller är det kanske bidrag till mer behövande...

Det får du gärna utveckla. :nicka

korvgubbe skrev:
......då har hon ju lyckats väldigt bra champagnedamen....

Barnläkare och psykologer säger ju gång på gång att de fall de sett är äkta.. Ändå sitter alla djävla nötter hemma i TV-soffan och anser att huvudelen fejkar bara för att en kärring som firar utvisningar med champagne gått ut och påstått att hon sett flera sådana fall...

Det är mycket möjligt att det finns fall med familjer som fejkar för att få uppehållstillstånd men jag väljer hellre att tro den medicinska expertisen framför en kvinna som bjuder avdelningen på skumpa för att hon fått igenom en avvisning som innebär att ett sjukt barn skickas tillbaka tillsammans med sin familj som slagits i hand och fotbojor...

.....bara en annan, rent hypotetisk fråga:
- Tror du att det bara är lite myspys i sverige man vill åt när man är såpass desperat att man utsätter sina barn för undernäring eller kan det finnas någon annan faktor som gör föräldrar såpass desperata att de är beredde att riskera sina barns hälsa? :va

Ang. migrationsgrodan:
Det är en klockrent exempel på något som man bara inte skriver i ett mail om man vill vara proffesionell handläggare. Även om denna familj orsakar en massa bråk och strul och varit mycket otrevliga mm mm så uttrycker man sig inte så. Det resulterar alltid i feltolkning om det nås av del person. Annica har nog lört sig det nu och förhoppningsvis några fler med henne.

Angående apatibarnen:
Jag tillhör den skara som är ganska övertygad om att en stor andel antingen är fejkade eller åtminstone började med någon form av fejkning. En uppfattning jag hade även innan migrationverkets larmrapport. Detta då symtomen enligt läkarna snabbt går över då man fått besked om att man får stanna liksom att apatin bland flyktingbarn nästan uteslutande inträffat i Sverige. Med all sannolikhet hade detta uppstått i något annat land än Sverige också om det inte varit fejk. Jag vet dock inte om jag kan klandra de familjer som tillgriper alla till buds stående medel för att stanna. Kanske hade gjort samma sak i deras fall även om jag verkligen vill tro att jag aldrig skulle kunna utnyttja barn på ett sådant sätt.

Säkerligen finns det också ett antal fall där barnen faktiskt har uppvisat någon form av apati, dessa barn och familjer är det riktigt synd om.

/Olzki

Last edited:
General E skrev:
Jag är ett apatiskt flyktingbarn och det är på riktigt. Näringslösning är gott.

:va var det ett försök att vara rolig eller...??

Chrille skrev:
DET tycker jag däremot inte är något att fira. Det är en j-a skillnad på att fira att man genomfört en svår uppgift och att fira att man lyckats skicka ut ett par bidragsnyltare till...

...och om dessa både "högtidstillfällen" löper stor risk att kopplas samman? Då kanske det är smartare att spara surskumpan till personalfesten....? Försäkringskassan får ju snart 250 nya tjänster som enkom ska jaga parasiter...om den gruppen ska fira varje gång de nitar någon fan vilket party det måste bli på Kassan...gåslever och Moet till "fredagsölen"..VARJE DAG. :yoparty

Om dom var bidragssnyltare så var det väl bra att dom inte fick stanna, eller? Kan ju varit ett mycket långdraget ärende som hållt på år efter år och äntligen kunde avslutas, då får väl dom fira om dom känner för det. Vem vet om dom har firat för att dom har lyckats få folk att stanna? Men det skulle ju aldrig skrivas om eftersom det inte ger sköna rubriker.:7peta

korvgubbe skrev:
Insinuerar du att huvudelen av de apatiska flyktingbarnen bara fejkar?

Nej, jag skriver det rätt ut till och med:

Jag tror att huvudelen av de så kallade apatiska flyktingbarnen bara fejkar.

Klantigt gjort av migrationsfolket. Klart man kan fira ett utfört arbete emellanåt men man uttrycker sig som sagt inte på det viset.

Det besvärliga med dessa sjuka barn är ju att det är så otroligt svårt att avgöra om någon fejkar psykisk sjuka eller inte, och det går inte att bara anta. Att de skulle bli bättre direkt efter ett beslut om att få stanna är heller inget konstigt om det var en del i orosmomentet.

Är inte "apatiska flyktingbarn"-debatten den mest infekterade någonsin?
Från ena sidan får man höra hur fruktansvärt synd det är om dem och att de borde få uppehållstillstånd bums. Från andra sidan får man höra att de fejkar varenda en, och att de är gnidna föräldrar som cyniskt utnyttjar sina barn för det kära uppehållstillståndet.
Sällan har det väl talats så lite om själva sjukdomstillståndet?!
Vad heter det?
Hur karakteriseras det?
Medicinska symptom?
Vilken medicinering (om någon...) har utvärderats och prövats?
Har någon jävel överhuvudtaget kollat EEG på ungarna?!!!

Själv tycker jag hela historien är jävligt tragisk. Det är naivt att tro att vissa inte är beredda att utnyttja sina barn (eller andras...) för att få uppehållstillstånd, men samtidigt är det naivt att tro att äkta psykisk sjukdom inte kan ligga bakom något sånt här.

slangarn skrev:
Klart att de ska fira, billigt med dyraste skumpan om man jämför med vad de skulle kostat staten..... :fyllisar

Happ, happ, happ!
Där står faktiskt så här:
- Rysk champagne är egentligen bara ett mousserande vin, inte riktig champagne. Och om jag minns rätt så var de andra flaskorna grekiskt vin, säger hon :fakta

Wunder skrev:
Är inte "apatiska flyktingbarn"-debatten den mest infekterade någonsin?
Från ena sidan får man höra hur fruktansvärt synd det är om dem och att de borde få uppehållstillstånd bums. Från andra sidan får man höra att de fejkar varenda en, och att de är gnidna föräldrar som cyniskt utnyttjar sina barn för det kära uppehållstillståndet.
Sällan har det väl talats så lite om själva sjukdomstillståndet?!
Vad heter det?
Hur karakteriseras det?
Medicinska symptom?
Vilken medicinering (om någon...) har utvärderats och prövats?
Har någon jävel överhuvudtaget kollat EEG på ungarna?!!!

Själv tycker jag hela historien är jävligt tragisk. Det är naivt att tro att vissa inte är beredda att utnyttja sina barn (eller andras...) för att få uppehållstillstånd, men samtidigt är det naivt att tro att äkta psykisk sjukdom inte kan ligga bakom något sånt här.
Ja, sen funderar jag lite över vilka resurser migrationsverket har till att undersöka barnen, hyr de in läkare och psykologer eller har de egna? Eller är det så illa att det ofta är handläggare som bedömmer? Tänker på försäkringskassan där en handläggare som är helt utan medicinsk utbildning kan ta beslut helt emot läkares rekommendation med motiveringen "du ser inte så sjuk ut". Vänner har haft mycket besvär med liknande saker.

Orca69 skrev:
...hyr de in läkare och psykologer eller har de egna?

Kan jag inte tänka mig, flyktingar och asylsökande har ju rätt till sjukvård. Det är ju även snack om rätt till undervisning för de som vistas här illegalt, eller har de redan det?

fazerfun skrev:
:va var det ett försök att vara rolig eller...??
Delvis, men mest att jag skrev något för att jag kände det.

Tror på Orcas första linje.

F.ö. är det ganska märkligt att fenomenet bara funnits de två? senaste åren.
Hörde en psykolog som sade en variant om att det finns olika sätt att uttrycka sorg, man kan bli apatisk bara för att andra blir det, pga tanken är född. Antar att det är samma fenomen som att ungdomar i städer tar självmord i vågor och på vissa "trendiga" platser.
Men skulle inte förvåna mig om majoriteten är bluff.
Det finns ju förlädrar som sätter ut barn i skogen för att bli av med dom, lägger in dom i frysen, kapar ett ben så att dom skall kunna tigga bättre, säljer till fabrik, har sex med dom, spöar upp dom dagligen....
så varför skulle det inte finnas folk som "fixar" en apatisk unge?

Markus skrev:
Kan jag inte tänka mig, flyktingar och asylsökande har ju rätt till sjukvård. Det är ju även snack om rätt till undervisning för de som vistas här illegalt, eller har de redan det?
Försäkringskassan kan ju rådfråga egen läkare som kan motsäga det "patientens" läkare sagt, och detta ibland utan att ha träffat personen de uttalar sig om. Lite nyfiken på hur det fungerar för migrationsverket.

Markus skrev:
Kan jag inte tänka mig, flyktingar och asylsökande har ju rätt till sjukvård.
´

De asylsökande barnen och ungdomarna under 18 år har rätt till full sjukvård. Asylsökande vuxna har enbart rätt till akut sjukvård.

korvgubbe skrev:
´

De asylsökande barnen och ungdomarna under 18 år har rätt till full sjukvård. Asylsökande vuxna har enbart rätt till akut sjukvård.

Konstigt, det har ju varit en reportageserie om en syrisk kvinna på TV4 senaste veckan. Hon fick sin operation nu trots att den inte var akut.
Migrationsverkets representant sade dessutom att man har rätt till vård som inte kan utföras i hemlandet, han sa inget om akut.

Markus skrev:
Hon fick sin operation nu trots att den inte var akut.

Det var bara för att hon beviljades asyl... De turbobehandlade ärendet vad jag förstod det som... Jag gråter inte över att två små barn får behålla sin mamma trots att det kostar mig nån spänn extra i skatt...

korvgubbe skrev:
Det var bara för att hon beviljades asyl... De turbobehandlade ärendet vad jag förstod det som... Jag gråter inte över att två små barn får behålla sin mamma trots att det kostar mig nån spänn extra i skatt...

Fick hon asyl sedan status avslag i söndags? Låter lite väl snabbt.
Något stämmer inte här, men TV4 är ju å andra sidan inblandat.

Markus skrev:
Fick hon asyl sedan status avslag i söndags? Låter lite väl snabbt.
Något stämmer inte här, men TV4 är ju å andra sidan inblandat.

Antingen har jag missat något eller så pratar vi om två olika case...

Det jag syftar på är tvillingmamman som riskerade att dö av nån njur/lever-sjukdom eftersom hon inte hade rätt till vård utan asyl. Själva nyheten var ju att migrationsverket tog sådan tid på sig att det riskerade att vara försent NÄR de väl skulle fatta beslutet. Tydligen hade det inträffat någon gång tidigare när ett asylärende drogs i långbänk vilket resulterade i att en man dog dagen EFTER att han faktiskt fick uppehållstillstånd.

Edit1:

Första nyheten - byråkrati:
"Hon har sökt uppehållstillstånd i Sverige på grund av humanitära skäl, men Migrationsverkets långa handläggningstider gör att hon riskerar att dö innan hon får ett besked."
http://www.tv4.se/nyheter/432212.html

Andra reportaget - uppehållstillstånd
Sosan hade bara veckor kvar att leva om hon inte skulle få en levertransplantation. Nu får hon alltså stanna av humanitära skäl..
http://www.tv4.se/nyheter/432494.html

B.t.w.
"Bara veckor kvar att leva" låter ju rätt akut för mig... :va

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu