Grinig gammelgixxer

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skulle köra upp pärlan, en GSXR 1100 av första årsmodellen, från Gbg till Sthlm igår em. Vädret var kanon och humöret på topp. Stannar efter ca 13 mil för en fikapaus. Efter ca en halvtimme är det dags att dra igen men då vägrar den starta. Wtf... :va lyckas springa igång hojen och den går som vanligt men bluddrar betänkligt på tomgång. Drar iväg men efter 2 km märker jag att den inte svarar på gas och vägrar varva mer än 3500 varv, den liksom storknar och verkar inte gå på alla cylindrar. Linkade tillbaka till fikastället, lämnade hojen och bad handlaren komma och plocka upp hojen (vilket gjordes idag).

Det sitter ett äldre Dynojet på hojen som jag tror kan vara en del av förklaringen; motorvarvet sjunker tex väldigt långsamt vid gasavslag och den gillar inte låga varv. I övrigt går den som en klocka.

fazerfun skrev:
Skulle köra upp pärlan, en GSXR 1100 av första årsmodellen, från Gbg till Sthlm igår em. Vädret var kanon och humöret på topp. Stannar efter ca 13 mil för en fikapaus. Efter ca en halvtimme är det dags att dra igen men då vägrar den starta. Wtf... :va lyckas springa igång hojen och den går som vanligt men bluddrar betänkligt på tomgång. Drar iväg men efter 2 km märker jag att den inte svarar på gas och vägrar varva mer än 3500 varv, den liksom storknar och verkar inte gå på alla cylindrar. Linkade tillbaka till fikastället, lämnade hojen och bad handlaren komma och plocka upp hojen (vilket gjordes idag).

Det sitter ett äldre Dynojet på hojen som jag tror kan vara en del av förklaringen; motorvarvet sjunker tex väldigt långsamt vid gasavslag och den gillar inte låga varv. I övrigt går den som en klocka.
Skit i förgasarna, får nog inge soppa in i cylindrarna.

andersbrink skrev:
Uhm, tänkte du fråga efter råd här på SH vad handlaren ska göra åt hojen eller..?

Nej, den diskussionen tar jag. Vill bara ha en utlåtande vad det kan vara för fel. Efter vad jag läst om Dynojet här på SH så stämmer symptomen överens med ett kit som gjort sitt. Eller kan det vara något annat?

Som den andre skrev, förmodligen rost/skit i soppafilter/flottör, dvs skit i knasarna eller igensatt tankventilation.

Det beror inte på Dynojet-kitet. Mycket dumheter kan orsakas av Dynocrap men inte de symptom du har.

andersbrink skrev:
Som den andre skrev, förmodligen rost/skit i soppafilter/flottör, dvs skit i knasarna eller igensatt tankventilation.

Det beror inte på Dynojet-kitet. Mycket dumheter kan orsakas av Dynocrap men inte de symptom du har.

Ok, tack för hjälpen än en gång guru Brink :Bugar :tummenupp
Gäller det även motors benägenhet att inte sjunka i varv direkt vid gasavslag eller när jag frikopplar? För mig låter det som om fuggarna (trottlarna) inte "hänger med", vilket ju kan bero på att Dynonålarna helt enkelt slitit ned trottlarna....eller är jag bara Dynonojig?

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda