Grenrör

mitt är byggt i tryckkärlsböjar! 43/2,6 mm. orginal är 35/1,5 mm det är dock jobbigare att få till ett bra grenrör med större dimensioner!
 
Kika lite på andra turbohojar, det är sällan krökarna är större än 32 mm invändigt. Välj hellre ett mindre rör än ett stort, väldigt mycket lättare att få till bra böjar och få plats och snyggt. En bra böj med mindre diameter är bättre än en taskig böj med stor diameter. Nånstans mellan 28 till 35 mm innerdiameter duger hur bra som helst.
 
madmagnus skrev:
mitt är byggt i tryckkärlsböjar! 43/2,6 mm. orginal är 35/1,5 mm det är dock jobbigare att få till ett bra grenrör med större dimensioner!

Okej tack :tummenupp kolla med inköpschefen imorgon vad sånna polerade rör o krökar går på :gnissla
 
andersbrink skrev:
Kika lite på andra turbohojar, det är sällan krökarna är större än 32 mm invändigt. Välj hellre ett mindre rör än ett stort, väldigt mycket lättare att få till bra böjar och få plats och snyggt. En bra böj med mindre diameter är bättre än en taskig böj med stor diameter. Nånstans mellan 28 till 35 mm innerdiameter duger hur bra som helst.

Okej kolla imorgon vad orginal krökarna är kanske är lagom o köra på samma dimension som orginal? borde inte 2 mm räcka i godstjocklek?
 
Rostfritt blir guldgult efter att blivit varmt, inget man kan göra något åt annat än att använda dubbelväggiga rör (och hur lätt är det att fixa på egen hand).
 
Biker78 skrev:
Nån som vet hur polerat rostfritt ser ut efter att det blivit varmnt?



Polerade 38mm rostfria böjar (tjockväggigt) finns inte
Vill man ha polerat, å de vill man ju :D så gör men det efter hopsvetsning och slipning av varje krök FÖRE man svetsar ihop med flänsar å dyligt
Sen finpolerar man även efter färdigsvetsning för riktigt bra finnish


Polerat är mysigt men blir ju lite blått å så men går finfint att bättra på
med lite autosol
 
mät diametern på avgaskanalerna i toppen och gå hellre Ner än upp i storlek, mycket lättare att få till, speciellt in i turbon/flänsen

jag byggde mitt i RF, 38mm utv 1,6mm tjockt men nästa gång lär jag ta betydligt mindre diameter, såg nån R1 och jag tror inte det var mer än 30-32 på den
 
andersson turbo skrev:
Polerade 38mm rostfria böjar (tjockväggigt) finns inte
Vill man ha polerat, å de vill man ju :D så gör men det efter hopsvetsning och slipning av varje krök FÖRE man svetsar ihop med flänsar å dyligt
Sen finpolerar man även efter färdigsvetsning för riktigt bra finnish


Polerat är mysigt men blir ju lite blått å så men går finfint att bättra på
med lite autosol

Okej, får äl fjäska lite för grabbarna inne i sliperiet så slipper ja göra det själv :tummenupp

mät diametern på avgaskanalerna i toppen och gå hellre Ner än upp i storlek, mycket lättare att få till, speciellt in i turbon/flänsen

Ska mäta på´t idag
 
PD skrev:
mät diametern på avgaskanalerna i toppen och gå hellre Ner än upp i storlek, mycket lättare att få till, speciellt in i turbon/flänsen

jag byggde mitt i RF, 38mm utv 1,6mm tjockt men nästa gång lär jag ta betydligt mindre diameter, såg nån R1 och jag tror inte det var mer än 30-32 på den

På min R1:a är det 34mm utv och 30mm inv byggt av Marklund.

R1 T
 
R1 T skrev:
På min R1:a är det 34mm utv och 30mm inv byggt av Marklund.

R1 T

Det var hemskt vad tjockväggiga rör kanske lika bra o köra på så pass tjockväggiga rör. Ska beställa 36 mm rör o krökar imorgon.

Nåt speciellt som måste göras med oljekyld 750 motor vid turbo matning? har för mig att jag läste nåt om att lådan måste bytas?
 
Biker78 skrev:
Det var hemskt vad tjockväggiga rör kanske lika bra o köra på så pass tjockväggiga rör. Ska beställa 36 mm rör o krökar imorgon.

Nåt speciellt som måste göras med oljekyld 750 motor vid turbo matning? har för mig att jag läste nåt om att lådan måste bytas?

aggregatet väger ju några kilo så vibrationerna kan få rören att spricka om du snålar på materialtjocklek!
 
På båda mina hojar är det 3 mm godstjocklek i krökarna och jag märker att värmen från krökarna överförs i våldsamma mängder in till topplocket. För gatbruk är det nog läge med lite tunnare gods och försöka staga upp turbo/header-anslutningen på något sätt. 36 mm krökar på en turbogathoj är lite för grov dimension enligt min mening.
 
andersbrink skrev:
På båda mina hojar är det 3 mm godstjocklek i krökarna och jag märker att värmen från krökarna överförs i våldsamma mängder in till topplocket. För gatbruk är det nog läge med lite tunnare gods och försöka staga upp turbo/header-anslutningen på något sätt. 36 mm krökar på en turbogathoj är lite för grov dimension enligt min mening.

Okej får väl gå ner ännu mer då :tummenupp
 
Biker78 skrev:
Det var hemskt vad tjockväggiga rör kanske lika bra o köra på så pass tjockväggiga rör. Ska beställa 36 mm rör o krökar imorgon.

Nåt speciellt som måste göras med oljekyld 750 motor vid turbo matning? har för mig att jag läste nåt om att lådan måste bytas?

Så tjockväggiga är dom väl inte (2mm), men lite tjocklek går det åt för att det skall hålla.

Körde med 38mm utv. och 3mm tjock förut som jag byggt själv, dels var det ett helsike att få plats med rören, och så gick motorn lite varmare med dom rören. Så det är nog som Anders säger att för tjocka rör överför värmen mer till toppen

R1 T
 
Last edited:
R1 T skrev:
Så tjockväggiga är dom väll inte (2mm), men lite tjocklek går det åt för att det skall hålla.

Körde med 38mm utv. och 3mm tjock förut som jag byggt själv, dels var det ett helsike att få plats med rören, och så gick motorn lite varmare med dom rören. Så det är nog som Anders säger att för tjocka rör överför värmen mer till toppen

R1 T

Blir väl ändå 4 mm gods 34/30
 
Back
Top