Biker78
Ny medlem
Brukar ni köra med samma dimension som det är orginal på hojen eller går ni upp /ner i dimension?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
madmagnus skrev:mitt är byggt i tryckkärlsböjar! 43/2,6 mm. orginal är 35/1,5 mm det är dock jobbigare att få till ett bra grenrör med större dimensioner!
andersbrink skrev:Kika lite på andra turbohojar, det är sällan krökarna är större än 32 mm invändigt. Välj hellre ett mindre rör än ett stort, väldigt mycket lättare att få till bra böjar och få plats och snyggt. En bra böj med mindre diameter är bättre än en taskig böj med stor diameter. Nånstans mellan 28 till 35 mm innerdiameter duger hur bra som helst.
Biker78 skrev:Nån som vet hur polerat rostfritt ser ut efter att det blivit varmnt?
andersson turbo skrev:Polerade 38mm rostfria böjar (tjockväggigt) finns inte
Vill man ha polerat, å de vill man juså gör men det efter hopsvetsning och slipning av varje krök FÖRE man svetsar ihop med flänsar å dyligt
Sen finpolerar man även efter färdigsvetsning för riktigt bra finnish
Polerat är mysigt men blir ju lite blått å så men går finfint att bättra på
med lite autosol
mät diametern på avgaskanalerna i toppen och gå hellre Ner än upp i storlek, mycket lättare att få till, speciellt in i turbon/flänsen
PD skrev:mät diametern på avgaskanalerna i toppen och gå hellre Ner än upp i storlek, mycket lättare att få till, speciellt in i turbon/flänsen
jag byggde mitt i RF, 38mm utv 1,6mm tjockt men nästa gång lär jag ta betydligt mindre diameter, såg nån R1 och jag tror inte det var mer än 30-32 på den
R1 T skrev:På min R1:a är det 34mm utv och 30mm inv byggt av Marklund.
R1 T
Biker78 skrev:Det var hemskt vad tjockväggiga rör kanske lika bra o köra på så pass tjockväggiga rör. Ska beställa 36 mm rör o krökar imorgon.
Nåt speciellt som måste göras med oljekyld 750 motor vid turbo matning? har för mig att jag läste nåt om att lådan måste bytas?
madmagnus skrev:aggregatet väger ju några kilo så vibrationerna kan få rören att spricka om du snålar på materialtjocklek!
andersbrink skrev:På båda mina hojar är det 3 mm godstjocklek i krökarna och jag märker att värmen från krökarna överförs i våldsamma mängder in till topplocket. För gatbruk är det nog läge med lite tunnare gods och försöka staga upp turbo/header-anslutningen på något sätt. 36 mm krökar på en turbogathoj är lite för grov dimension enligt min mening.
Biker78 skrev:Det var hemskt vad tjockväggiga rör kanske lika bra o köra på så pass tjockväggiga rör. Ska beställa 36 mm rör o krökar imorgon.
Nåt speciellt som måste göras med oljekyld 750 motor vid turbo matning? har för mig att jag läste nåt om att lådan måste bytas?
R1 T skrev:Så tjockväggiga är dom väll inte (2mm), men lite tjocklek går det åt för att det skall hålla.
Körde med 38mm utv. och 3mm tjock förut som jag byggt själv, dels var det ett helsike att få plats med rören, och så gick motorn lite varmare med dom rören. Så det är nog som Anders säger att för tjocka rör överför värmen mer till toppen
R1 T
Biker78 skrev:Blir väl ändå 4 mm gods 34/30
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |