Grenrör 3 & 4 betydligt varmare än 1 & 2

Jag tror det handlar om antingen lätt läckande isugsgummi eller synkronisering.

Cylinder 2-3 är ju mittencylindrarna inte 3-4.

Du kan se om den tar tjuvluft med att spruta bromsrengörning, startgas eller liknande på insugsgummina när den står på tomgång. Ändrar sig varvtalet så är det lite läckage. Om motorcykeln går som den skall så är det dock inga problem för en brukshoj.

Se upp med bräkleen och höga temperaturer bara, kan bildas redigt farliga gaser som nån varnat om här tidigare på SH, bättre med startgas (eter) isåfall.
 
Hur många grader varmare snackar vi då? Vilken temperatur ska grenrören ligga på?

Förresten en helt annan fråga: Någon som har koll på vilket moment oljepluggen skall dra med? (orkar inte läsa igenom manualen så testar med SH's proffesorer först)

Pluggen: Vanliga värden är 20-40nm på många motorcyklar.
Jag brukar dock dra runt 30nm på de cyklar jag har/haft utan problem. Jag brukar även sätta en klick biltema silikon som extra säkerhet istället för att naja för fixering (ej tätning i första hand).

Om den läcker och inte är uppenbart löst så hade jag tagit bort den och sedan gjort rent. Ny bricka eller i nödfall glödgat den om det är koppar.

Du kan ta vara på oljan om den är nybytt. Jag brukar sedan hälla över den i en ren dunk med tratt på och i tratten sätter jag kaffefilter eller liknande. Det tar tid men säkerställer att inte stora partiklar följer med vart fall.

Hur varmt skall ett grenrör vara? Hur högt flyger måsarna?
Hur djupt simmar fiskar? Lyser dem klarrött efter att du pressat hojen så skulle jag säga att den går väl varm. Skillnaden mellan 2&3 bör inte vara stor alls. Likaså 1&4. i så fall är det något som är "fel".
Har dåligt med erfarenhet i detta fallet. Hoppas någon annan kan svara på vad som är acceptabelt på skillnad i grader.

Ädit:
Oil drain plug 20—25 Nm (18—25 ft-lbs) enligt den här sidan till din mc: (finns fler goa värden där)
http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX750F-numbers.shtml
 
Last edited:
Pluggen: Vanliga värden är 20-40nm på många motorcyklar. exakt vad du skall ha på din får du leta reda på själv. Jag brukar dock dra runt 30nm på de cyklar jag har/haft utan problem. Jag brukar även sätta en klick biltema silikon som extra säkerhet istället för att naja.

Om den läcker och inte är uppenbart löst så hade jag tagit bort den och sedan gjort rent. Ny bricka eller i nödfall glödgat den om det är koppar.

Du kan ta vara på oljan om den är nybytt. Jag brukar sedan hälla över den i en ren dunk med tratt på och i tratten sätter jag kaffefilter eller liknande. Det tar tid men säkerställer att inte stora partiklar följer med vart fall.

Hur varmt skall ett grenrör vara? Hur högt flyger måsarna?
Hur djupt simmar fiskar? Lyser dem klarrött efter att du pressat hojen så skulle jag säga att den går väl varm. Skillnaden mellan 2&3 bör inte vara stor alls. Likaså 1&4. i så fall är det något som är "fel".
Har dåligt med erfarenhet i detta fallet. Hoppas någon annan kan svara på vad som är acceptabelt på skillnad i grader.

Ädit:
Oil drain plug 20—25 Nm (18—25 ft-lbs) enligt den här sidan till din mc: (finns fler goa värden där)
http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX750F-numbers.shtml


thx MAN! Fan vilken bra info du kommer med åt mig! Jävligt tacksam.

Jag får helt enkelt dra åt pluggen med rätt moment och sen täta med någonting!. Du brukar använda silikon sa du? Kan man ta vanlig packningspasta eller äter oljan upp det? Vad innebär det att naja pluggen då?

Ska mäta grenrören och sen presentera temperaturerna här på Sh så kan vi diskutera det när vi har värden att utgå ifrån:)
 
thx MAN! Fan vilken bra info du kommer med åt mig! Jävligt tacksam.

Jag får helt enkelt dra åt pluggen med rätt moment och sen täta med någonting!. Du brukar använda silikon sa du? Kan man ta vanlig packningspasta eller äter oljan upp det? Vad innebär det att naja pluggen då?

Ska mäta grenrören och sen presentera temperaturerna här på Sh så kan vi diskutera det när vi har värden att utgå ifrån:)

Jag använder silikonpackning från Biltema. Men jag använder det inte för att täta utan istället för att naja/fixera. Naja gör man ofta på cyklar som går på bana tex. Det gör man för att saker absolut inte skall gå upp av sig själv och för att indikera att saker är åtskruvade. Borra hål genom skallen och dra en ståltråd igenom och sätt fast i något annat för att blockera skruven att röra sig / skruva ur sig.

En del tycker det är ok med en färsk silikonplutt i färg (eller lite loctite med färg)) som indikerar att den är åtdragen och silikonen håller fast sakerna lite extra. Har du en bra bricka och det är rent skall du inte behöva kleta med något extra för att täta. Köp ny bricka...

Skall du fulmeka på hög nivå så släpper du bulten några varv så det nästan läcker olja i gängorna. Kletar dit packningsmassa och SEDAN drar åt med rätt moment igen. Det här gör du dock på egen risk och inget jag rekomenderar. Men det fungerar mycket bättre än att du skall kleta utanpå en redan dragen bult.

Biltema har "silikon" tätning som duger gott.
 
Jag använder silikonpackning från Biltema. Men jag använder det inte för att täta utan istället för att naja/fixera. Naja gör man ofta på cyklar som går på bana tex. Det gör man för att saker absolut inte skall gå upp av sig själv och för att indikera att saker är åtskruvade. Borra hål genom skallen och dra en ståltråd igenom och sätt fast i något annat för att blockera skruven att röra sig / skruva ur sig.

En del tycker det är ok med en färsk silikonplutt i färg (eller lite loctite med färg)) som indikerar att den är åtdragen och silikonen håller fast sakerna lite extra. Har du en bra bricka och det är rent skall du inte behöva kleta med något extra för att täta. Köp ny bricka...

Skall du fulmeka på hög nivå så släpper du bulten några varv så det nästan läcker olja i gängorna. Kletar dit packningsmassa och SEDAN drar åt med rätt moment igen. Det här gör du dock på egen risk och inget jag rekomenderar. Men det fungerar mycket bättre än att du skall kleta utanpå en redan dragen bult.

Biltema har "silikon" tätning som duger gott.


okej tack! Ordet fulmeka gillar jag men jag tror inte att jag kommer göra det. Bara tanken att dra upp packningspasta som sedan kan mysa runt på ställen där den EJ skall vara känns inte bra.

Jag gör rent brickan lite till och testar med silikon om det inte blir tätt!
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top