Greetings from India

Ja, du käre vän, jag börjar sakna välorganiserade Sverige nu. Jag minns knappt hur det såg ut där hemma. Här är det skitigt och fattigt! Tur man har egen chaufför i alla fall annars skulle man nog dö i trafiken. Ett plus med Raipur, där jag är, är att det finns fler motorcyklar än bilar. Jag fattar inte hur dom vågar åka här, vägarna är skit och det är alltid den med fart som ska väja verkar det som. :eek:

VaLLe skrev:
Nej!!!!!... nu får du komma hem :mad:

Du har ju bara en massa diarrér och skit. Kom hem nu till trygga Sverige och dess ärtsoppa, så vi kan ta en fika, börjar sakna dig lite smått.

Men fram till dess försök att få i dig minst 3-4 vitlöksklyftor per dag det hjälper mot dålig mat.

Lyssna på VaLLe.................. :fatta!

Nya renskrivna sidor

Torsdag 2003-10-23
Gick upp strax före åtta och rafsade ihop mina kläder och packade resväskan eftersom jag idag skulle byta till ett rum med internet-tillgång. Jag kunde även denna konstatera tre fyra myggbett. Hoppas nu bara man inte åker på malaria eller än värre, japansk encefalit. Jag lämnade väskan i receptionen och åt min sedvanliga frukost och min sedvanliga frukost bestående av te och rostat bröd. Då jag gick ut för att vänta på chauffören kunde jag konstatera att det fortfarande spöregnade ute. Chauffören dök upp en kvart sen varpå färden mot bygget inleddes. Vattenståndet på vissa delar av färdvägen gick upp till knäna på folk och jag insåg att det kommit lite nederbörd under natten. Monsunen har tydligen inte lämnat regionen ännu. Inget arbete pågick ute på bygget då schaktgroparna var vattenfyllda. Vid ett nån gång ringde M från beställaren och undrade hur det gick och om vi kunde vara klara i tid mm. Han undrade om det fanns nån tidplan att jobba efter eller om det bara lallade på från dag till dag som det brukar i Indien. Jag skämdes lite då jag inte visste hur det var med den saken och sa att jag jobbade på en plan för att få jobben klara till femtonde november. Jag ville inte lämna ut den förrän jag diskuterat med E, beställarens representant på plats. Jag gjorde under eftermiddagen ordning en liten rapport om arbetenas fortskridande. Jag fick även idag veta att det den kommande helgen är storhelg här i Indien och festival, så det skulle bli svårt att få folk att jobba de närmaste dagarna. Inte förrän tisdag nästa vecka skulle det kunna komma igång ordentligt tydligen. Nu måste det sättas lite press på entreprenören så det händer nåt nån gång. Tur att dom inte är effektiva här för då skulle vi i Europa bli utkonkurrerade ganska omgående. Regnet tog en paus på en timme innan det satt igång igen och då åkte jag tillbaka till hotellet. Chauffören tog en massa bakgator för att slippa att dränka bilen i de 50 cm djupa vägarna. Det var än värre misär på bakgatorna, helt obegripligt att folk kan hålla sig rena här. Eftersom jag nu fått ett rum med internetkontakt så inleddes arbetet med att komma online. Ingen Lan fanns, så det blev till att börja fumla med modemet. Jag tog en paus i detta knöl och gick ner till receptionen och mailade det som skulle mailas därifrån. Efteråt gick jag tillbaka till rummet och började knöla med min uppkoppling igen. Till sist dök det upp en indisk data kunnig snubbe som kände igen alla fönster, fast det var på svenska. Han hade dock lite problem i början innan jag förklarat att avbryt inte är samma sak som apply. Efter det så gick inställningarna bra men det funkade ändå inte. Gissa om jag ville sjunka genom golvet då vi upptäckte att jag satt sladden i Lan uttaget. Han måste ha trott att jag var helt debil. Jag surfade lite och kollade sen på tv innan jag slumrade in.

Fredag 2003-10-24
Jaha, enligt en ursprunglig tidplan så skulle alla schakter vara klara idag. Lycka till med det schemat tänkte jag då jag vaknade av att tidningsbudet försökte forcera säkerhetskedjan jag satt för dörren. Inget varmvatten fanns det i duschen heller denna morgon. Fan vad jag frös eftersom AC’n varit igång hela natten och kylt rummet till 10 grader. Femdagarshelgen hade visst redan börjat för det var i stort sett bara lastbilar och trehjulingar ute. En lastbil låg på sidan och orsakade lite kaos men vi var snart förbi. Att det låg en lastbil på sidan förvånade mig inte eftersom dom överlastar och snedlastar hur som helst här. Var och varannan lastbil har slagsida. På bygget hade det dykt upp ca 20 pers, 15 grävare och 5 armerare. Jag och E åkte till beställarens kryp in och började snacka ihop oss om den tidplan jag knåpat på. Vi kom överens om en plan som skulle ha det stora fundamenten klara den tjugonde november. Tufft, men absolut inte omöjligt. Fundamentsbultarna som ännu ej dykt upp är ett bekymmer. Första laddningen måste komma nästa vecka om tidplanen ska kunna följas. Jag informerade R och L som var i Delhi om planen per telefon och sa även att den kommer via e-post under kvällen. Vid sex var schakten fortfarande inte klar och jag började tvivla på att blindingen(en tunn betongkaka under sulan) skulle kunna gjutas under lördagen. Grävarna gick hem strax efter sex då mörkret började falla. Tillbaka på hotellet vid kvart i åtta efter att ha åkt bakgator på grund av trafikstockning. Jag åt på rummet, fipplade lite med datorn och fick två par skor putsade för ca 15-20 kronor. I övrigt kan väl nämnas att under dagen så var förundrelsen stor över min tumstock. En sån hade dom aldrig sett förut. Jag har ännu inte tagit med vinkelprismat då det inte behövts hittills. Det är ont om trä här, det finns enbart lite krokiga bambustänger. En bunt stakkäppar skulle inte sitta helt fel. Jag gick och la mig och kunde konstatera att det inte blev nån sprit idag eftersom whiskyn tog slut igår.

Last edited:
Lördag 2003-10-25
Vaknade vid åtta. Det var strömavbrott och inget varmvatten. Suck! Jag hade åtminstone varit förutseende och stängt av AC’n igår tack o lov. Jag käkade och kom iväg strax efter nio. Idag tog färden nästan en timme. Tänkte även passa på att nämna att min chaufför kan ungefär lika mycket engelska som jag kan hindi. På bygget vid tio och ingen gjutning hade kommit igång. 25-30 grävare höll på för fullt med schakten. När gjutningen så kom igång så startades blandaren längst bort från hålet. Va nu då undrade jag, varför kör ni inte blandaren som alldeles bredvid hålet? Jag fick till svar att makadammen låg närmare den andra. Men då får ni ju bära betongen i stället, sa jag, och inte bara makadammen. Jo det är klart fick jag till svar varpå de genast bytte blandare. Ibland undrar man? Varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det? Lite senare blev E och entreprenörens bas osams om något, fråga mig inte om vad, men det blev ett jäkla tjattrande. Jag var tvungen att gå därifrån för jag kunde inte hålla mig för skratt. Det gick bara inte. Gjutningen gick sin gilla gång och men blev bara klar till 60%. Vid tre gick personalen hem för att fira Diwali, indiens största helg. När jag kom tillbaka till hotellet så gick jag genast ut för att inhandla lite nödvändigheter. Jag kom hem med tandkräm, rakvatten och ett par solbrillor som jag köpte i ett gathörn av en försäljare. Han var jättetrevlig och bjöd på te efter jag köpt mina solglas. Alltihop gick på ca 50 spänn och jag tyckte jag gjort en rätt bra affär. Jag käkade nudlar innan jag hamnade på rummet strax före åtta. Förresten så köpte jag på vägen hem idag en flaska av Indiens hemtrampade whisky som faktiskt är riktigt god. Ca 100 kronor för en sjuttis. Nästa köp blir en flaska Old Monk som är en mörk rom för ca 25-30 kronor för 75 cl. Chauffören undrade lite avundsjukt vad whiskyn kostade och såg lite bestört ut då han fick reda på att den kostade mer än en heldag med chaufför. Bil med chaufför kostar bara ca 70 spänn. Jag funderar på att köpa en flaska åt honom då jag åker härifrån.
Jag kollade på tv innan jag somnade in till fyrverkerierna utanför.

Söndag 2003-10-26
Vaknade med tv’n brummande i bakgrunden vid åtta. Kricket på tv nu också, får dom aldrig nog? Jag somnade om och vaknade ett par timmar senare och beställde roomservice frukost. Läste lite svenska tidningar på nätet innan jag övergick till seriöst tv tittande igen. Var inte utanför rummet på hela dagen, jag kände att jag behövde en dag då jag slapp se all fattigdom och detta kaos som pågår på Indiens gator. På kvällen visades Charlton-Arsenal på tv vilket var en trevlig överraskning. 90 % av alla roliga kanaler dog med en kvart kvar av matchen, mycket frustrerande. Jag övergick till att se på den enda kanalen som fanns kvar av värde och där visades Firman med Cruise och Hackman i huvudrollerna. Efter det såg jag på Die Hard 2 på en indisk kanal där 25 % av rutan konstant var täckt med reklamremsor. Det gick att vänja sig med det också då alternativen var indiska musikvideos. Det kan man verkligen vara utan.

Måndag 2003-10-27
Vaknade kvart i åtta och till min stora förtjusning kunde jag konstatera att det fanns varmvatten i duschen, jösses vad skönt det var. Frukost spisades som vanligt och trafiken ut till bygget var snällare än nånsin. Idag kändes det som om jag skulle kunnat köra själv. Ute på bygget fanns det bara 11 armerare på plats. Helgen var tydligen inte över ännu. Inte vare sig grävgubbe eller grävgumma i sikte. Efter lite diskussioner ute vid groparna så åkte jag och E till platskontoret för att plocka lite mått på småfundamenten. Mitt som vi sitter och snackar så ringlar det in en svartkobra på 2,5 m på kontoret där vi sitter. Nu var det fara och färde. Jag kände att jag kom i battlemode, något som jag inte kan minnas att jag nånsin varit i nån gång. Instinkten sa –KILL, KILL! Innan jag hunnit trampa ormen på huvudet som jag tänkt så hade E börjat tjoa och skrapa med stolen i golvet. Ormen reagerade på detta genom att ringla ut igen varpå vi genast stängde dörren och kunde andas ut. Jösses så obehagligt för rummet vi satt i var inte större än ca 3x4 meter och kobran upptäcktes inte förrän den väste till ca 75 cm från mitt ben. Senare fick jag berättat för mig att ormens bo hade varit precis där kontoret nu är. Jag kan väl tillägga att blir man biten så har man ungefär en timme på sig att fundera, sen är det slutfunderat…….
Lite senare träffade vi G som är Powergrids handläggare för bygget och han hade nu kollat på tidplanen och tyckte den såg bra ut. Lunchen spisades som vanligt i gästhuset på området. På eftermiddagen så åkte vi in till ABB’s kontor inne i Raipur för att skriva ut planen i A3. På vägen stannade vi hos E för att lämna av hans Hero Honda, dom heter så här. Jag mötte hans sjumånaders dotter och hans fru som bjöd på te. Dom bodde väldigt modernt för att vara Indien och hade minst 120 kvm till sitt förfogande fördelat på fyra eller fem rum och kök. Ett alkov får mig att tveka om det var fyra eller fem. På ABB inne i Raipur så jobbade det fem sex personer i ett väldigt trevligt litet kontor. Det gick smidigt att få ut planen på A4 som sen kunde förstoras till A3 i kopiatorn. Tillbaka på hotellet så surfades det lite och innan jag la mig till rätta i sängen hade två fyror whisky konsumerats för att slippa mardrömmar om ormar. På tv var det en himla massa snack om gårdagens kricketmatch. Indien hade slagit världsmästarna Australien och matchens lirare hette Tendalkar.

Last edited:
Rolig läsning :D
Ha de bra och hälsa alla indiska bikers!

(Enfield diesel, de e sport de :1pajas )

Jäääävlaaaaar!

Tisdag 2003-10-28

Censurerat på begäran av Triumphmikke!

Last edited:
Nätta små damer!

Så ser dom ut!

Bifogat

• Indisk jordbärare.jpg
    Indisk jordbärare.jpg
    70.6 KB · Visningar: 46
Howdy Partener !
Kul att det går som på räls för dig...
Präxis hemkommen från Belgien, är nog aningen mer civiliserat än där du befinner dig. Vi får väl ta en redig virre avsmakning när(om) du kommer hem, istället för ditt fjollsmuttande(du ljuuuuuger)... Du ska inte hyra en hoj då ?
Ha de !

Fubar skrev:
Howdy Partener !
Kul att det går som på räls för dig...
Präxis hemkommen från Belgien, är nog aningen mer civiliserat än där du befinner dig. Vi får väl ta en redig virre avsmakning när(om) du kommer hem, istället för ditt fjollsmuttande(du ljuuuuuger)... Du ska inte hyra en hoj då ?
Ha de !

Idag körde jag en Hero Honda på kanske 100 cc med skjuts och då gick den lite bättre än en gixxer, men bara lite. Allvarligt talat så är inte hojjarna här nåt att ha men å andra sidan är inte vägarna i skick för nåt annat heller. Jag har bara sett en riktig hoj hittills. Det var en Blade i Delhi. Här klarar man sig nog bäst med en tvättäkta cross eller enduromaskin. På spritfronten kan jag meddela att jag för tillfället har övergått från whisky till mörk indisk rom. Mycket smaskens de å!
/Here's to you buddy!

Onsdag 2003-10-29
Upp som vanligt vid kvart i åtta och tyckte mig känna av rommen från igår i form av huvudvärk. Nä, jag var nog bara lite uttorkad. Nere vid frukosten fick som vanligt vänta medan personalen gick och drog fötterna efter sig. Det rostade brödet tog evigheter att få in och teet gick jag och hämtade själv. Fan att allt ska behöva vara så jävla omständigt. På lunchen i gästhuset hade jag tv’n på och kollade på nån rulle med Steve Martin och Helena Bonham Carter, jag hann inte se varken början eller slutet men va fan gör det.
Tillbaka på hotellet så rafsade jag ihop all smutstvätt som nu blivit en ansenlig hög i soffan. Tvätten skulle gå på ca 60 spänn men det måste det väl vara värt. Kollade lite på tv innan John Blund dök upp.

Torsdag 2003-10-30
Censurerat på begäran av Triumphmikke

Fredag 2003-10-31
Se ovan!

Last edited:
Tänkte bara

meddela att jag inte längre orkar skriva om allt som händer mer. Idag stod det fyra stora krockade lastbilar på fyra olika ställen efter vägen till jobbet. Frontade kan tilläggas. Jag får magsår av att åka till och från arbetsplatsen där det för övrigt går jättesakta. Om inget speciellt i övrigt inträffar så skrivs här endast sporadiskt. Jag finns hemma igen den 26/11. Nån som vill hämta mig på ARN vid lunch?
//
*CASHMAN*

Nån

bild kan det ju bli då och då!

Bifogat

• Smiling women2.jpg
    Smiling women2.jpg
    59.8 KB · Visningar: 33
*CASHMAN* skrev:
meddela att jag inte längre orkar skriva om allt som händer mer. Idag stod det fyra stora krockade lastbilar på fyra olika ställen efter vägen till jobbet. Frontade kan tilläggas. Jag får magsår av att åka till och från arbetsplatsen där det för övrigt går jättesakta. Om inget speciellt i övrigt inträffar så skrivs här endast sporadiskt. Jag finns hemma igen den 26/11. Nån som vill hämta mig på ARN vid lunch?
//
*CASHMAN*

You name time and terminal and i´l be there!!!! :tummenupp

PS// Har röjt ur garaget nu så det är bara att köra över hojen när du kommer hem //DS

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025