GRC svårstartad när den är varm?

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Grc RC40
Jag har inga somhelst problem att starta min grc rc40 när den är kall, går på 1-2 drag eller så, men när jag kört en stund, stängt av den och ska starta den igen så är det omöjligt att få igång den om jag inte låter den svalna en stund.
Den är f.ö luftkyld.

Vad kan problemet vara? Blir den överhettad? Finns det något som man kan göra för att åtgärda det?
Den har inte vart så förr, det har kommit nu.
 
Okejokej :) vad gör man åt det? eller rättare sagt, hur felsöker man och vad kan vara fel?

Victor.
 
japp 6.5 hp, saken är att den har ju alltid funkat bra förr så att det är nog rätt delar på den, eller vad menade du med munstycket?
Var ska man börja felsöka efter tjuvluften nånstans? bensinslangen?
 
japp 6.5 hp, saken är att den har ju alltid funkat bra förr så att det är nog rätt delar på den, eller vad menade du med munstycket?
Var ska man börja felsöka efter tjuvluften nånstans? bensinslangen?

Mellan förgasare och vevhuset.
Testa med startgas för att se om den varvar upp, brukar gå att hitta läckage så om du har tur:tummenupp
 
japp 6.5 hp, saken är att den har ju alltid funkat bra förr så att det är nog rätt delar på den, eller vad menade du med munstycket?
Var ska man börja felsöka efter tjuvluften nånstans? bensinslangen?

Skruva ur munstycket ur förgasaren och kolla vad det står för siffra på det.
Skräp fastnar lätt i munstyckena.
 
Jag har inga somhelst problem att starta min grc rc40 när den är kall, går på 1-2 drag eller så, men när jag kört en stund, stängt av den och ska starta den igen så är det omöjligt att få igång den om jag inte låter den svalna en stund.
Den är f.ö luftkyld.

Vad kan problemet vara? Blir den överhettad? Finns det något som man kan göra för att åtgärda det?
Den har inte vart så förr, det har kommit nu.

Kan vara dålig tändkabel. kan bli överslag i kabel när den blir varm ev dålig tändhatt byt tändstift. dessa små hojar blir lätt griniga (surar ner sig) då dom e varma för dom har sånt högt effekt uttag. E hojen orginal så sitter det nog ett lite större munstycke i förgasaren bara för att den ska hålla bättre. kolla även så luftskruven står rätt brukar var 0,5-1,5 varv utskruvat. gör rent luftfiltret!!
 
Kan vara tändspolen som är felet också när den startar när den är kall men inte när den är varm...men börja med att kolla efter tjuvluft, kolla sedan hur du har tändspolen inställd i förhållande till svänghjulet bör vara ca 0,25-0,30 mm och att du har ett friskt stift...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top