Gratistidningar

Borde gå att släpa med skiten till en brevlåda, då får det åka en sväng till.
Efter ett tag inser posten att det är en minusaffär och ger upp :)

Ja, man kanske kunde trycka upp klisterlappar med "Åter avsändaren" och knöla ned skiten i närmaste brevlåda?

Jag hade samma problem där jag bodde tidigare, jag fick en massa reklam trots lapp på lådan.

Jag kontaktade Svensk direktreklam eller vad dom heter (stod på cykelkärran) och dom pratade med utdelaren så blev det lugnt sen.

Troligen språkförbistring/ej läskunnig utdelare, för sedan fick ingen som hade lapp på lådan reklam.

Inte ens dom som hade en handtextad namnlapp.

Det var inte tal om något förbud till tillträde utan att man förbjöd icke önskvärd reklam från att delas ut. Per automatik hade ju de icke önskvärda postutdelarna inte haft något skäl att besöka fastigheten. Problem solved :tummenupp

Om man inte få förhindra tillgång till fastigheten har jag svårt att se att man skulle kunna förbjuda reklamen de har rätt att dela ut? Om den är oönskad eller inte är ju upp till den enskilde.

Jag kan tycka att både oadresserad reklam och telefonförsäljning borde vara något man anmäler intresse om och inte tvärt om.

Visst är det en form av negativ avtalsbindning, sätter du inte upp en lapp så har du förbundit dig att ta emot skiten.

På min nuvarande låda snöar lappen över, då får jag reklam tills jag skrapar fram den igen.

Jag har avsignat mig från all sån där skit, inklusive tidningar. Det enda jag fortfarande får är postkodlotteriet, men jag brukar knöla ihop allt och skicka tillbaka i returkuvertet.

Visst är det en form av negativ avtalsbindning, sätter du inte upp en lapp så har du förbundit dig att ta emot skiten.

På min nuvarande låda snöar lappen över, då får jag reklam tills jag skrapar fram den igen.

Tänk om jag kunde gjort detsamma. Tagit ett villakvarter i taget. Vill folk inte släppa in mig - framkörningsavgift, inte hemma - framkörningsavgift. De får väll medela mig om de inte önskar hjälp? :va

Finns väll några hundra tusen företag i Sverige, så bara att ringa runt till samtliga?

Saab kanske kan börja sälja bilar på samma sätt så går de kanske med vinst tillslut? :grin

Om man inte få förhindra tillgång till fastigheten har jag svårt att se att man skulle kunna förbjuda reklamen de har rätt att dela ut? Om den är oönskad eller inte är ju upp till den enskilde.

Jag kan tycka att både oadresserad reklam och telefonförsäljning borde vara något man anmäler intresse om och inte tvärt om.

Jag menade inte att fastighetsägaren skulle avgöra vad som är önskad reklam. Det är givetvis upp till hyresgästen i fråga. Men faktum är att många skräpar ner och slänger sin reklam redan vid postboxen. Ska man botfälla hyresgästen för nedskräpning om man tar denne på bar gärning? Eller ska man låta reklamutdelarna ta större ansvar genom att tvingas ta med sig "kvarlämnad" reklam? Det är ju inte rätt att enskilda hyresgäster ska gå och plocka efter varandra eller att städfirman som skurar golven ska göra det. På en vecka blir det en del reklam liggandes. Oadresserad reklam är värst, om någon får direktreklam kan man ju härleda vem det är som släng reklamen. Ofta är dessa dock inte dummare än att de tar hand som direktreklamen men låter det andra ligga.

Jag har anmält mitt hemnummer till NIX och slipper därmed reklamsäljare, däremot ringer det många undersökningsinstitut i tid och otid. Jag hade gärna sluppit dem också.

Rent praktiskt vore det nog omöjligt hålla koll på vem som inte önskar oadresserad reklam. Att sätta upp ej reklam är nog enda rimliga sättet. Annars får man nog lagstifta om att förbjuda oadresserad reklam hemskickat. Kanske inte heller rätt väg att gå om jag inte ska vara självisk.

Jag misstänker att om man var tvungen att anmäla sitt intresse för oadresserad reklam hade nog många reklamutdelare fått se sig om efter något annat jobb. Men det är ju knappast mitt problem. Vad mig personligen beträffar kan man förbjuda oadresserad reklam och låta enskilda själv välja om de vill ha adresserad reklam. Men det stänger ute en hel del företagare från att kunna göra reklam för sig själv.

Jag tror enda möjligheten är att förbjuda oadresserad reklam från statens sida. Jag har som styrelseledamot varit i kontakt med SBC (Svenska Bostadsrätts Centrum tror jag) i frågan som styrelseledamot och fick beskedet att det var väldigt olämpligt att hindra reklamen. Ska man få reklamutdelarna att ta ansvar får man nog lagstifta om ansvaret.

Har man inte rätt att hindra dem, hur ska man då frivilligt få dem till att städa?

Jag tycker vi är tillräckligt omgivna av reklam för att det ska räcka utan "samhällsinformation" och oadresserad reklam. Det hade väll dock bara ökat med adresserad reklam om den oadresserade blev förbjuden? Jag vill dock inte köpa kontorsmaterial varje månad eller en ny transportbil 6gånger om året. Så de stora adresserade bibborna hade jag gärna varit utan.

Sen hade jag gärna sluppit alla som vill sälja ett nytt företagsabonemang åt mig. Jag blir irriterad jag bara hör orden marketing eller telecom.

Känns som att jag sticker ut lite från mängden här, men jag brukar faktiskt bläddra igenom den reklamen som intresserar mig. Elektronik samt maten. Resterande brukar åka ut igen nästa gång jag lämnar lägenheten. Inte så betungande tycker jag :)

Några gratistidningar utöver lokalblaskan "Mitt i" brukar dock inte dyka upp. Kanske har att göra med att jag bor mitt bland bidragstagare, kamphundsägare, fulla finnar, svartarbetande polacker och terrorister.

Jag har funderat på att specificera vilken reklam jag vill ha på lappen jag har satt på lådan.

All teknik/elektronik är okej, samt allt tryckt på oglättat papper...

Jag eldar ju med ved och glättat papper brinner dåligt och lämnar mycket aska...

Själv har jag problemet att någon av mina vidriga grannar mosar ner sin reklam i min postlåda. Skönt att jag flyttar om ett par månader.

Tänk om man skulle starta en ny tidning/övertyga de befintliga tidningsutgivarna om att skriva om saker som folk faktiskt tycker är kul att läsa?

En blandning av "En ding ding värld/Motorblaskan och aketullt pök?"

Jag hade faen längtat efter veckans gratisnummer!:kär

Man kan ju gå ihop i bostadsföreningen och samla all oadresserad direktreklam och en gång om året återlämmna det utanför dörren hos chefen på reklamutbärningsföretaget.

En grusbil med tippflak borde väl räcka till en BRF, blir man flera föreningar kan man ju turas om att lämmna igen reklamen.

Man hade väll blivit stämd för nerskräpning bara? ;).

Hade någon bott i närheten hade jag lätt fylt förrådet för det målet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back