Gratis skjut.....

Jag fick jäkligt bra "betalt" för att springa runt i svarta kläder och panga runt en värdetransport.

Överkvalificerad anses man vara när man duger till en svårare eller viktigare tjänst än den man är överkvalificerad för.
Lumpen är slöseri med tid.
12 månader för att lära sig bädda sängen och skita i skogen.
Som jag då! Jag hade en nia på begåvning (kan skanna in det om ni intre tror mig) en 7a på styrka men halvvägs genom cyklingen kom dom på att jag hade metal i foten som gjorde att det kunde förfryssas så dom kunde inte skicka mig till extra mönstring för jägarbefäl som han tjata om innan (vet inte mer om vilken tjänst)

Jag bad att få nån tjänst där jag inte riskera förfrysning men dom ville inte sätta mig som mekaniker (tur) eller förrare då jag va grovt överkvalificerad :hihi

Som jag då! Jag hade en nia på begåvning (kan skanna in det om ni intre tror mig) en 7a på styrka men halvvägs genom cyklingen kom dom på att jag hade metal i foten som gjorde att det kunde förfryssas så dom kunde inte skicka mig till extra mönstring för jägarbefäl som han tjata om innan (vet inte mer om vilken tjänst)

Jag bad att få nån tjänst där jag inte riskera förfrysning men dom ville inte sätta mig som mekaniker (tur) eller förrare då jag va grovt överkvalificerad :hihi
Kan bli kullerbyttor på mönstringen.
Träffade en kille i lumpen som hade hjärtfel och astma (det var på den tiden när nästan alla unga män gjorde värnplikt) vilket de tog hänsyn till vid mönstringen.
De placerade honom på en U-båt för att han inte skulle ha så tung tjänst.
De hade missat att han var 197cm lång och vägde 125kg.
Dessutom är det nästan en dödsdom att gå ner med U-båt om man har astma.
Detta påpekade han.
Då hamnade han på cykel-skytte....

Kan bli kullerbyttor på mönstringen.
Träffade en kille i lumpen som hade hjärtfel och astma (det var på den tiden när nästan alla unga män gjorde värnplikt) vilket de tog hänsyn till vid mönstringen.
De placerade honom på en U-båt för att han inte skulle ha så tung tjänst.
De hade missat att han var 197cm lång och vägde 125kg.
Dessutom är det nästan en dödsdom att gå ner med U-båt om man har astma.
Detta påpekade han.
Då hamnade han på cykel-skytte....
haha :rofl

Mm enligt papprena är jag 188 i verkligheten är ja 192 Nej jag är inte medveten om att man inte blir placerad på visa tjänster om man är över 190... :hihi

Synd att jag inte kom in skulle varigt kul.:(

Var länge sen man lekte krig i skogen :D Har inte gjort de på en 14 år eller så.

Men har en stående inbjudan på att leka krig med dom stora killarna i norr :tungan
Kanske dax igen för att åka upp och vissa dom vart skåpet ska stå.
Jag gillar mina gamla befäl :rolleyes: :tungan

Så lite som möjligt, föredrar att göra det lite mer civiliserat. Mycket finare järn på den fronten. Kostar dock lite mer, men "You'll get what you pay for."

Last edited:
Ska till Lidköping och panga i skogen på söndag men jag får vackert betala. Prispengar till de skyttar som skjuter bäst så vi får väl se om det går jämnt upp....

//spenk

Var ute och strösslade på förmiddagen, får nog fan höja vikten på trycket. Det smäller lite för lätt...

//spenk

Är med grön klädd, var tyvär för överkvalifiserad för att köra hoj inom det militära (hur man nu kan bli det?) så jag tränas till att köra stridsbåt på Amf1

Ballt! Ska extramönstra som förare för Stridsbåt 90 i vår. Är riktigt sugen på det! Har du några tips angående mönstringen? Har inte fått klart vad det är man gör på den mönstringen..

/Sebastian

"Får betalt"? Det där är väl en definitionsfråga.. hur lite kan räknas som att få betalt? :)

Om det är lumpen som menas så tjänar man nog mångdubbelt mer på att panta burkar.

Som jag då! Jag hade en nia på begåvning ...
Synd att jag inte kom in skulle varigt kul.

Nia på intelligenstestet menar du då eller? :va Menar du då varigt som i infekterat sår eller kan du inte stava? :7peta

Lumpen var ok. Det var inte alltid så roligt när man var där men man minns ju mest godbitarna. Sladda längs norrländska vintervägar med 22 ton Strf90 var roligt :yoparty

Pangar även nu, långt efter lumpen. Det blev ett par dödande skott härom veckan så nu är frysen välfylld igen :tummenupp Gratis var det tyvärr verkligen inte. Norma Oryx .30-06 kostar 25kr smällen :gnissla
Var ute och strösslade på förmiddagen, får nog fan höja vikten på trycket. Det smäller lite för lätt...

//spenk
mr triggerhappy! :7peta var det A eller C igår?

Last edited:
Jaha då vart man lurad igen då. Jag som trodde att man skulle få ligga :tuttar

Man blir FÖRBANNAD!!! :mad:

nääh sånt sysslar man bara med när man e liten, nu åker man runt i mörkblåa kläder o låter som en bjällra...

Fäst nycklarna i kroken sedan ner i fickan med krok+nyckel. Ta även din mag-lite och sätt i fästet sedan öppnar du din benficka (vid knäet) och stoppar ner mag:en där så ska du se att du inte låter som en bjällra längre :D :tummenupp

Jag har två olika arbetsgivare som låter mig skjuta... :D
Skall just nu iväg på ett nytt skjutpass. :arsele

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2