gratis internet :)

Gsx-r Freak skrev:
2192717 e ja en olaglig prick nu?
Svar: Nej. Eftersom han /hon inte har skyddat sitt nätverk så har du inte aktivt förstökt använda det. Sedan är allt som färdas i luften fritt att använda om det inte innebär att man försöker kringå ett skydd.

Bandido skrev:
2194026 Svar: Nej. Eftersom han /hon inte har skyddat sitt nätverk så har du inte aktivt förstökt använda det. Sedan är allt som färdas i luften fritt att använda om det inte innebär att man försöker kringå ett skydd.
så om du ser en bil på gatan och nycklarna då kan du ta den utan att det räknas som stöld :va

anja skrev:
det är guld värt att kunna "låna" internet när man är på resande fot.

det är inte för inte som FON kommit till,

http://en.fon.com/
http://maps.fon.com/

troligtvis inte olagligt att dela ut sitt bredband

Torsdagen den 20:e April så hade FON lansering på Sturecompagniet i Sverige. C:a 700 gäster kom för att lyssna, äta/dricka och mingla. På plats fanns förutom Martin Varsavsky (grundaren av Fon) även Jonas Kjellberg från Skype och Jonas Birgersson från Labs2.

http://blog.fon.com/se/archive/events/lansering-av-fon-sverige.html

Last edited:
JoS skrev:
2194494 Är du säker?
Ja, precis som man inte kan klippa av grenar från grannens träd som hänger över på din tomt. Det är fortfarande grannens egendom och du får ta det lika lite som du får ta någons bil som råkar ha ställts på din tomt.
Det var en liknande tvist i grannskapet för några år sedan.

Last edited:
Neanderthalaren skrev:
2194780 Ja, precis som man inte kan klippa av grenar från grannens träd som hänger över på din tomt. Det är fortfarande grannens egendom och du får ta det lika lite som du får ta någons bil som råkar ha ställts på din tomt.
Det var en liknande tvist i grannskapet för några år sedan.

Jag är ganska övertygad om att ingen någonsin kommer att fällas för att dom har lånat lite bredband av grannen, det finns betydligt viktigare saker att utreda för vårat rättsväsende, dom har ju sagt ifrån att dom inte tänker syssla med att sätta dit fildelare heller, det tar helt enkelt för stora resurser från övriga rättsväsendet.
Ditt bredband är ju oåtkomligt för andra tills du själv kopplar in osäker utrustning (trådlös router) på linan.
Är man så okunnig att man sätter upp ett trådlöst nätverk utan begränsningar får man faktiskt skylla sig själv.
Jag har en trådlös router som jag medvetet har lämmnat öppen för att det ska funka när mina kompisar behöver låna, och när jag sitter ute i trädgården funkar grannens trådlösa bättre, vems jag kör på skiter jag fullständigt i.

Jag slangar inga olagligheter på grannens, och skulle han slanga olagligheter på min så kan jag ju IAF visa på att jag är så okunig att jag inte har skyddat mitt trådlösa, alltså behöver det inte vara jag som har gjort olagligheter på min IP, fallet läggs ner.

Vafan varenda McDonalds har ju öppna trådlösa nätverk som man kan använda, Wayne's har öppet trådlöst, många hotell har också det.
Kan dom låta vem som helst ansluta så kan jag med.

Ja fälld lär man ju inte bli om man inte erkänner i alla fall.
Jag menar hur ska dom kunna hitta dig?, det är ju trådlöst så i princip kan vem som helst som råkat befinna sig inom räckvidd ha använt nätverket.

Westfield skrev:
2194802 Ja fälld lär man ju inte bli om man inte erkänner i alla fall.
Jag menar hur ska dom kunna hitta dig?, det är ju trådlöst så i princip kan vem som helst som råkat befinna sig inom räckvidd ha använt nätverket.

Det går ju att logga MAC adresser på dom som ansluter, och på så vis kan dom ju leta sig fram i grannskapet tills dom hittar rätt dator, men som sagt, det ska nog till rätt grov brottslighet för att rättsväsendet ska lägga dom resurserna på att hitta vem som lånar linan.
(ex vis terror dåd, knarklagning eller narkotikabrott som planeras/utförs via dator)

GuW skrev:
2194821 Det går ju att logga MAC adresser på dom som ansluter, och på så vis kan dom ju leta sig fram i grannskapet tills dom hittar rätt dator, men som sagt, det ska nog till rätt grov brottslighet för att rättsväsendet ska lägga dom resurserna på att hitta vem som lånar linan.
(ex vis terror dåd, knarklagning eller narkotikabrott som planeras/utförs via dator)
annars så borde det vara rätt så vanligt att pedofiler laddar ner sin skit över öppna wlan, och du vill nog inte förklara dig när de kommer och frågar vad du sysslar med, har hört att de inte är så förstående mot pedofiler ens om de försöker förklara sig.

btw har du fildeling igång på datorn?

-Rosen- skrev:
2195036 annars så borde det vara rätt så vanligt att pedofiler laddar ner sin skit över öppna wlan, och du vill nog inte förklara dig när de kommer och frågar vad du sysslar med, har hört att de inte är så förstående mot pedofiler ens om de försöker förklara sig.

btw har du fildeling igång på datorn?

Näe, jag har inte fildelning påslagen, filer jag vill dela ligger antingen på min SPARC-server (externt) eller på en nätverksdisk (för internt bruk, givetvis internt på mitt trådlösa, så där kan folk tanka om dom är inne på mitt nätverk, det gör mina vänner).
Jag tror inte att det bor så många pedofiler här i närheten, däremot har jag sett en del skumma typer på McDånalds och Waynes, det kanske är där dom sitter?
Så länge det inte laddas upp från någon dator med min MAC-adress på så är jag inte överdrivet orolig.

okej, efter att ha läst igenom alla svar o diskutioner, så tänker ja nog skaffa en antennförstärkare (stavning :va för just nu har ja bara en blipp på signalen, o de går långsamt o trögt som bara den :argpådato gratis e ju alltid bra sålänge man inte gör skit för andra :tummenupp

ska du "låna" någons bredband så får du gå och ringa på och be dom koppla in antennförstärkaren du köpt :rolleyes:

delar du ut ditt bredband så är det riktigt hygglo att bjuda på en antennförstärkare :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...