gratis internet :)

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
hej ville bara nämna en knasig grej, köpte ny data idag, en hp bärbar, den haar trådlöst nätverk? vet inte hur de fungerar men iaf nu när ja starta så hittade den ett nätverk o fråga om ja ville använda de, klart tänkte jag, o de funka, har inte internet, men tänkte skaffa. e ja en olaglig prick nu? betalar ju inget, aja ja surfar iaf graaaaaaaaaaaaaaaatis o de e ju bra, tänkte ju beställa från glocalnet men nu verkar de som om ja inte behöver de, :banana

Gsx-r Freak skrev:
2192717 hej ville bara nämna en knasig grej, köpte ny data idag, en hp bärbar, den haar trådlöst nätverk? vet inte hur de fungerar men iaf nu när ja starta så hittade den ett nätverk o fråga om ja ville använda de, klart tänkte jag, o de funka, har inte internet, men tänkte skaffa. e ja en olaglig prick nu? betalar ju inget, aja ja surfar iaf graaaaaaaaaaaaaaaatis o de e ju bra, tänkte ju beställa från glocalnet men nu verkar de som om ja inte behöver de, :banana

Du surfar på grannens lina.. olagligt är det, men det är ju ingen som märker nåt :tungan

Gsx-r Freak skrev:
2192717 hej ville bara nämna en knasig grej, köpte ny data idag, en hp bärbar, den haar trådlöst nätverk? vet inte hur de fungerar men iaf nu när ja starta så hittade den ett nätverk o fråga om ja ville använda de, klart tänkte jag, o de funka, har inte internet, men tänkte skaffa. e ja en olaglig prick nu? betalar ju inget, aja ja surfar iaf graaaaaaaaaaaaaaaatis o de e ju bra, tänkte ju beställa från glocalnet men nu verkar de som om ja inte behöver de, :banana
knasigt? jag tycker att det är konstigt att du inte fick fler att välja på. tycker faktiskt att du ska beställa eget internet ändå. typ som att läsa grannens tidning annars.

Ljunghusen skrev:
2192723 Du surfar på grannens lina.. olagligt är det, men det är ju ingen som märker nåt :tungan

Förutom grannen som kan övervaka din trafik... Fast om han nu smällt upp ett trådlöst nätverk helt oskyddat så är han nog ingen hacker precis.

-Rosen- skrev:
2192730 knasigt? jag tycker att det är konstigt att du inte fick fler att välja på. tycker faktiskt att du ska beställa eget internet ändå. typ som att läsa grannens tidning annars.

okej nu förstår ja... de går rätt snabbt iaf... slipper ju spela dom tråkiga spelen man får till som ja befarade att ja skulle få, tack för förklaringen iaf :pannkyss

Du bör tänka på att kommunikationen går åt två håll. Du bör ju ta i aktning att du en dag kan upptäcka att din dator är full med t.ex. hästporr, liknande saker har hänt. :rolleyes:

acura skrev:
2192939 Du bör tänka på att kommunikationen går åt två håll. Du bör ju ta i aktning att du en dag kan upptäcka att din dator är full med t.ex. hästporr, liknande saker har hänt. :rolleyes:

Hur menar du att det skulle gå till?
Och på vilket sätt skulle det vara lättare för att han och grannen delar på en anslutning, jämfört med om han skaffar en egen?

Däremot ska man ju självklart betala för sitt eget internet, om det inte är så att man kan sno trådlöst av ett företag eller liknande.
En bekant till mig snor trådlöst internet från ett företag som ligger brevid, det funkar jättebra, han är aldrig hemma när dom jobbar, och givetvis lämmnar han aldrig datorn på och slangar något dagtid.

På så sätt snor han bara outnyttjad bandbredd, problemet blir möjligen när antipiratbyron gör razzia på företaget och tar alla deras datorer i beslag för att min kompis har slangat olagligheter på deras IP.
Det är möjligt att företaget skulle bli lätt irriterade av en sån grej.
ÅAS skulle dom ju ha kunnat spärra sitt trådlösa nätverk om dom kunde något om datorer eller hade hyrt in IT kompetens.

GuW skrev:
2193003 Hur menar du att det skulle gå till?
Och på vilket sätt skulle det vara lättare för att han och grannen delar på en anslutning, jämfört med om han skaffar en egen?

Däremot ska man ju självklart betala för sitt eget internet, om det inte är så att man kan sno trådlöst av ett företag eller liknande.
En bekant till mig snor trådlöst internet från ett företag som ligger brevid, det funkar jättebra, han är aldrig hemma när dom jobbar, och givetvis lämmnar han aldrig datorn på och slangar något dagtid.

På så sätt snor han bara outnyttjad bandbredd, problemet blir möjligen när antipiratbyron gör razzia på företaget och tar alla deras datorer i beslag för att min kompis har slangat olagligheter på deras IP.
ÅAS skulle dom ju ha kunnat spärra sitt trådlösa nätverk om dom kunde något om datorer eller hade hyrt in IT kompetens.

Jag drar mig inte för att låna andras privata hemnätverk för att komma åt internet, men jag skulle ALDRIG använda något företags uppkoppling. Det skulle kunna bli dåligt. Jag antar att dom har bättre jurister än vad jag har.

anja skrev:
2193013 Jag drar mig inte för att låna andras privata hemnätverk för att komma åt internet, men jag skulle ALDRIG använda något företags uppkoppling. Det skulle kunna bli dåligt. Jag antar att dom har bättre jurister än vad jag har.

Det är den andra sidan av myntet, men om man som användare bara behöver fälla upp locket på datorn så ansluter den själv till ett företagsnätverk, då tror jag att företagets jurister anser att dom får skylla sig själva rätt fett...
Företaget har ju en viss skyldighet att se till att deras nätverk är säkert.

Den kan ju faktiskt vara så att personen man snyltar av har en uppkoppling som är begränsad och han får betala för alla MB över en viss gräns...inte så roligt för personen.

Tycker personligen att man ska betala för det om man nu vill ha tillgång till internet, och har man inte råd med eget kan man gå till biblioteket :tummenupp

GuW skrev:
2193019 Det är den andra sidan av myntet, men om man som användare bara behöver fälla upp locket på datorn så ansluter den själv till ett företagsnätverk, då tror jag att företagets jurister anser att dom får skylla sig själva rätt fett...
Företaget har ju en viss skyldighet att se till att deras nätverk är säkert.

Jag skulle nog hålla mig till hemmanätverk ändå, och förstås ha egen uppkoppling hemma. Men det är guld värt att kunna "låna" internet när man är på resande fot.

GuW skrev:

då många har fildelning igång på sina windows datorer så är det en lätt match att antingen lägga dit grejer eller ta grejer :)

GuW skrev:

Som Rosen sa precis att fildelning iregel alltid är på sen ett tillägg på det:
Iom att folk har fildelning på så kan andra datorer i SAMMA nätverk bläddra bland deras kataloger i burken.
Lite svårare att lösa om din burk ligger på en egen anslutning.

JKay skrev:
2193087 Som Rosen sa precis att fildelning iregel alltid är på sen ett tillägg på det:
Iom att folk har fildelning på så kan andra datorer i SAMMA nätverk bläddra bland deras kataloger i burken.
Lite svårare att lösa om din burk ligger på en egen anslutning.
oj, jag glömde skriva det. självklart är det lättare att göra så om det är på samma nätverk.

Är det verkligen olagligt då?
Hört att den lagen ska vara lite suddig och att i "orginal" utförande bjuder routern in andra användare.
Ungefär som när du står i dörren och säger.
Välkommen in!

Hört att någon skulle ha klarat sig undan som suttit och surfat på 1 annans lina.
Då han hävdat att det var routern som "bjöd in han" och han bara tackade ja.

Dock är detta inga säkra uppgifter.
Och risken att åka dit nästan totalt 0.

Sen är dom så lata att dom inte orkat kryptera eller sätta password så tkr jag nästan du ska få surfa gratis.
Vem som helst klarar av att läsa manualen och ställa in det.
Tar inte mer än 5 minuter max.

Freddola skrev:
2193434 Är det verkligen olagligt då?
Hört att den lagen ska vara lite suddig och att i "orginal" utförande bjuder routern in andra användare.
Ungefär som när du står i dörren och säger.
Välkommen in!

Hört att någon skulle ha klarat sig undan som suttit och surfat på 1 annans lina.
Då han hävdat att det var routern som "bjöd in han" och han bara tackade ja.

Dock är detta inga säkra uppgifter.
Och risken att åka dit nästan totalt 0.

Sen är dom så lata att dom inte orkat kryptera eller sätta password så tkr jag nästan du ska få surfa gratis.
Vem som helst klarar av att läsa manualen och ställa in det.
Tar inte mer än 5 minuter max.
de flesta vet inte ens att man måste göra det, de tror att det är fixat från början. men det är lite läskigt att det ploppar upp nätverk med namn som, netgear, philips och d-link ibland. om ägarna hade insett risken med ett öppet wlan så hade de nog stängt direkt.

det finns logik i det du säger men man kan kontra med att det är som att springa in på din grannes tomt och koppla in dina grejer i hans eluttag.

-Rosen- skrev:
det finns logik i det du säger men man kan kontra med att det är som att springa in på din grannes tomt och koppla in dina grejer i hans eluttag.
Nja, snarare att grannens äppelträd har grenar fulla med äpplen som hänger ut över staketet. Du är på din tomt men äter av grannens äpplen. Typ.

JoS skrev:
2193471 Nja, snarare att grannens äppelträd har grenar fulla med äpplen som hänger ut över staketet. Du är på din tomt men äter av grannens äpplen. Typ.
jo det kanske är en bättre liknelse

Ljunghusen skrev:
2192723 Du surfar på grannens lina.. olagligt är det, men det är ju ingen som märker nåt :tungan

Det är väl ändå den som delar ut internet som gör olagligheter. Man kan inte normalt sett köpa bandbredd och sen agera egen isp.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg