Grande Prémio TISSOT de Portugal

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag håller inte med
RD ger honom 2 Long Lap i Argentina
Försynen ger honom Startförbud i Argentina. (På grund av att han inte är Fit to Race)

Själv tycker jag Startförbud är betydligt värre än 2 Long Lap.
Vilket betyder att MM fick av Försynen en påminnelse om att om han inte klarar att sköta sig i MotoGP riskerar han att bli så skadad att det blir startförbud.

Håller med om att startförbud är värre än 2 long lap. MEN jag vet inte om jag vill kalla det ett straff även om skadan är en konsekvens av händelsen.

Betänk ett scenario där påkörningen och frakturen inte är kopplade till varandra - exempelvis genom att MM93 kom oskadd ur kollisionen men en dag efter racet råkar öppna ett fönster lite för våldsamt vilket resulterar i en fraktur. Skulle man då säga att han fått ett straff för sin vårdslösa körning?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ni ville ha täta, spännande, race.
Ni fick det!

Konsekvensen av just täta race är ju att fler förare är på samma ställe när det går åt pipan dock. . . .

Men va fan, det är ju inte smc-trafikövning vi håller på ned, det är Race! vilket innebär att det är extremt små skillnader mellan lycka(MM lördag)och katastrof(MM söndag)sååå, varför så arga kommentarer?

Vanlig raceincident, inget att tjafsa om, saker händer när det går fort.

Besta låg väl utanför marini när han gick av, kunde valt att inte göra det, Mir valde att dyka och det sket sig så han blev straffad, tyckte nog det straffet var åt det hårda hållet men vill väl stävja lite nu när det ska sprintas varje lördag med.

Alla tummar upp härifrån för säsongsstarten iaf., fan vad kul lördag var! ?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
I dokumentet som finns tidigare i tråden står det uttryckligen vilket race det gäller.
Men det är justerat nu:
"The FIM MotoGP™ Stewards Panel have confirmed that after it was announced Marc Marquez (Repsol Honda Team) would miss the upcoming Gran Premio Michelin® de la República Argentina through injury, his double Long Lap Penalty will be applicable for Round 3 at the Red Bull Grand Prix of The Americas."
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag håller inte med
RD ger honom 2 Long Lap i Argentina
Försynen ger honom Startförbud i Argentina. (På grund av att han inte är Fit to Race)

Själv tycker jag Startförbud är betydligt värre än 2 Long Lap.
Vilket betyder att MM fick av Försynen en påminnelse om att om han inte klarar att sköta sig i MotoGP riskerar han att bli så skadad att det blir startförbud.
Att inte kunna starta ett race pga skada efter eget oansvar är inget straff. Straffet borde givetvis delas ut vid nästa deltagande. Så att ett straff delas ut öht.

Trist start på säsongen för de inblandade.

Nu tycker ju jag inte att olyckan ser ut att bero på att han försökte sig på någon omkörning, utan att det var just en olyckshändelse. Men lite väl ofta MM är inblandade i olyckshändelser...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Konstigt att varje gång MM är på banan så stiger risken för "raceincident" med 500%.............
:rolleyes:

Ändå sen han startade moto-gp karriären så har han kört på samma sätt, massor av klotningar och massor av "omöjliga" räddningar han hyllats för bara att det varit färre förare omkring han så varför förvånad när samma sak sker igen?

När man kör på gränsen, hur skicklig man än är, kommer man gå över den det är fakta och det är även det vi kallar race!

Alternativet är ju kval, singelstart med 15sek lucka och snabbast vinner, kul att kolla?
Kanske ska testa så får vi reda på det, säkert blir det iaf! ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller med om att startförbud är värre än 2 long lap. MEN jag vet inte om jag vill kalla det ett straff även om skadan är en konsekvens av händelsen.

Betänk ett scenario där påkörningen och frakturen inte är kopplade till varandra - exempelvis genom att MM93 kom oskadd ur kollisionen men en dag efter racet råkar öppna ett fönster lite för våldsamt vilket resulterar i en fraktur. Skulle man då säga att han fått ett straff för sin vårdslösa körning?
Jag skulle vilja säga att Försynen gav honom startförbud.
Djävlas inte med skyddänglarna. Egna och andras.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

RD har förtydligat att MM93 tar bestraffning vid nästa tävlingshelg han deltar i. Det känns väl rätt, i vart fall i min bok…

Edit - ursäkta fezt, ser att jag var pucktvåa på den nyheten ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

RD har förtydligat att MM93 tar bestraffning vid nästa tävlingshelg han deltar i. Det känns väl rätt, i vart fall i min bok…

Edit - ursäkta fezt, ser att jag var pucktvåa på den nyheten ?
Det blir då alltså om jag tolkar det rätt i "Tissot" Sprint 20:00 svensk tid på lördag.
Om MM redan är fit for fight ?!?
Och här han inte fit for fight är det bra ställa upp ändå för att ta två Long Lap och ha det avklarat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ändå sen han startade moto-gp karriären så har han kört på samma sätt, massor av klotningar och massor av "omöjliga" räddningar han hyllats för bara att det varit färre förare omkring han så varför förvånad när samma sak sker igen?

När man kör på gränsen, hur skicklig man än är, kommer man gå över den det är fakta och det är även det vi kallar race!

Alternativet är ju kval, singelstart med 15sek lucka och snabbast vinner, kul att kolla?
Kanske ska testa så får vi reda på det, säkert blir det iaf! ?
De flesta övriga i startfältet kan tävla utan att krascha sönder motståndare och sig själva.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det blir då alltså om jag tolkar det rätt i "Tissot" Sprint 20:00 svensk tid på lördag.
Om MM redan är fit for fight ?!?
Och här han inte fit for fight är det bra ställa upp ändå för att ta två Long Lap och ha det avklarat.
Tänk att man kan vrida på allt…
Vem bestämmer om man kan köra? Är det föraren eller en läkare från Dorna?
Om det är föraren är det ju bara att klippa gipset åka ett varv på sprintracet o sen är det klart…
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blir då alltså om jag tolkar det rätt i "Tissot" Sprint 20:00 svensk tid på lördag.
Om MM redan är fit for fight ?!?
Och här han inte fit for fight är det bra ställa upp ändå för att ta två Long Lap och ha det avklarat.
Njae, skulle inte tro han klarar de medicinska testerna som krävs för att bli utsläppt på banan i nuvarande kondition. Men visst - lite så kunde det väl vara...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gör dom?
Marini och Mir i söndags då?

Kommer sannolikt se mycket mer av detta i år om
jämnheten i fältet består.

Ja Marquez ambitioner var större än hans talang, så är det.

Det ska vara förare på banan, inte sjukstugan. Blir ganska tråkigt med en samling ersättare. Tror Dorna kommer dit tids nog också.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Gör dom?
Marini och Mir i söndags då?

Kommer sannolikt se mycket mer av detta i år om
jämnheten i fältet består.
Du kan ju inte jämföra Marini med Marquez. Killen har väl solo-kraschat typ en gång innan denna helgen där hans statistik visserligen ökade med 300%. Det vill säga, han har kraschat lika mycket som Marquez brukar göra under en helg under hela sin GP-karriär. Att detta hände med Bastianini är ju inte ett mönster eller en upprepning utan ett olyckligt misstag, sånt händer.

Marquez har ju byggt hela sin karriär på att köra på, trycka undan och ta för sig där det inte finns plats. Man får tycka att det finns en gräns(som visserligen passerats för längesen). Men absolut är detta ett symtom på att racingen är så jädra tät. Hade det varit som för 15 år sen så hade det ju varit en sekund mellan alla förarna i topp 10 efter något varv eller två. Bra försäkerheten, men det säljer antagligen färre biljetter.

Nu är ju hela cirkusen så centrerad kring Michelins däck så jag förstår att det är orealistiskt, men det hade varit intressant att se vad effekten hade blivit om man bjöd in en till tillverkare och bytte tillbaka fokuset till att avverka varven så fort som möjligt istället för att få tät racing.

Stoner har väl vid flera tillfällen visat sitt förakt för asfalterade avåknings-zoner. Han menar att det får förare att chansa mer eftersom risken att hamna utanför banan inte är överhängande. Det verkar inte helt orimligt heller, särskilt inom Moto3 kanske.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Du kan ju inte jämföra Marini med Marquez. Killen har väl solo-kraschat typ en gång innan denna helgen där hans statistik visserligen ökade med 300%. Det vill säga, han har kraschat lika mycket som Marquez brukar göra under en helg under hela sin GP-karriär. Att detta hände med Bastianini är ju inte ett mönster eller en upprepning utan ett olyckligt misstag, sånt händer.

Marquez har ju byggt hela sin karriär på att köra på, trycka undan och ta för sig där det inte finns plats. Man får tycka att det finns en gräns(som visserligen passerats för längesen). Men absolut är detta ett symtom på att racingen är så jädra tät. Hade det varit som för 15 år sen så hade det ju varit en sekund mellan alla förarna i topp 10 efter något varv eller två. Bra försäkerheten, men det säljer antagligen färre biljetter.

Nu är ju hela cirkusen så centrerad kring Michelins däck så jag förstår att det är orealistiskt, men det hade varit intressant att se vad effekten hade blivit om man bjöd in en till tillverkare och bytte tillbaka fokuset till att avverka varven så fort som möjligt istället för att få tät racing.

Stoner har väl vid flera tillfällen visat sitt förakt för asfalterade avåknings-zoner. Han menar att det får förare att chansa mer eftersom risken att hamna utanför banan inte är överhängande. Det verkar inte helt orimligt heller, särskilt inom Moto3 kanske.
Precis, Marini var den som kraschade minst förra säsongen om jag minns rätt medans MM är värsta sortens återfallsförbrytare.

Tror inte riktigt på flera däcktillverkare då det är dom som styr allt gällande utveckling av motorcykeln. Blir bara en till variabel att ta hänsyn till och så fort någon kommer på något nytt blir det stora skillnader. Anledningen till att t.ex. en stor del av fältet lämnade michelin innan bridgestone blev enhetsleverantör var att Dorna förbjöd michelin att göra däck onsite. Det andra problemet med flera leverantörer är att man prioriterar stjärnorna först och alla andra sen så det blir stora konkurrensfördelar. Guintoli berättade att han en gång av misstag fick fabriksförarnas däckurval och han sa att de hade tre gånger så många däck att välja på som han själv.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kan ju inte jämföra Marini med Marquez. Killen har väl solo-kraschat typ en gång innan denna helgen där hans statistik visserligen ökade med 300%. Det vill säga, han har kraschat lika mycket som Marquez brukar göra under en helg under hela sin GP-karriär. Att detta hände med Bastianini är ju inte ett mönster eller en upprepning utan ett olyckligt misstag, sånt händer.

Marquez har ju byggt hela sin karriär på att köra på, trycka undan och ta för sig där det inte finns plats. Man får tycka att det finns en gräns(som visserligen passerats för längesen). Men absolut är detta ett symtom på att racingen är så jädra tät. Hade det varit som för 15 år sen så hade det ju varit en sekund mellan alla förarna i topp 10 efter något varv eller två. Bra försäkerheten, men det säljer antagligen färre biljetter.

Nu är ju hela cirkusen så centrerad kring Michelins däck så jag förstår att det är orealistiskt, men det hade varit intressant att se vad effekten hade blivit om man bjöd in en till tillverkare och bytte tillbaka fokuset till att avverka varven så fort som möjligt istället för att få tät racing.

Stoner har väl vid flera tillfällen visat sitt förakt för asfalterade avåknings-zoner. Han menar att det får förare att chansa mer eftersom risken att hamna utanför banan inte är överhängande. Det verkar inte helt orimligt heller, särskilt inom Moto3 kanske.

Var ju ingen jämförelse utan bara ett konstaterande att inte riktigt alla lyckas ta sig runt utan att ta med sig andra. . .

För inte så länge sen betydde ju att bli bautistad att bli avsatt i första böj med. ?

Tja, oavsett vad man tycker så är det ju ingen överraskning att MM kör nära gränsen för vad som går när det behövs och som Hondan är nu så behövs det för att vara med, MM är ju en racer så att han släpper innan det är nödvändigt lär inte finnas.

Just denna missen var ju inget försök annat än att hänga med, vad som orsakade missen kan man tvista om men det kan lika gärna varit en kedjereaktion från de före som gjorde någon miss i broms, instyrning eller påslag som ändrade förutsättningarna för att få stopp på Hondan eller något skit på banan som låste upp så han var tvungen att ta omtag.

Alla som kör vet ju vad något som ovanstående betyder om man gör det när man går nära max, oftast en resa i sanden eller liknande. . . . men ska man sluta racea bara för att framförvarande kan göra ett misstag eller något skit kan sabba ens inbromsning?
Man kanske kan tycka det men man är sannolikt inte i moto-gp och kör då.

Håller absolut med om de asfalterade avåkningszonerna, de gör att förarna kam maxa varje böj varje varv och räddas när det skiter sig, givetvis kommer detta användas, och har använts, i race med och inte bara på träning/kval.

Förr kunde man maxa något/några enskilda varv för att komma undan eller ikapp och om i kamp om seger/placering Sen hade de allra flesta en liten marginal kvar, den marginalen som gör att ett misstag går att hantera men med asfalt framför behövs det inte på samma sätt, tv-spelsracing.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det hade ju varit intressant med ett straff under pågående race där om man trycker av någon av banan så måste man vackert lägga sig bakom dem igen. Om de är down&out så får man lämna banan.
Och vi kommer få inlägg av typen (som i fotboll) : " Bergman är död, sluta filma ! " :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Repsol Honda Team Statement on FIM penalty modification

In relation to the sanction imposed by the FIM on Marc Marquez for the race incident that occurred at the Portuguese Grand Prix, the Repsol Honda Team considers that the modification of the penalty consisted of a change of criteria on when the penalty should be applied, and that this modification was issued by the FIM two days after the initial sanction was final and definitive, is not in line with the current regulations of the FIM for the MotoGP World Championship. For this reason, the Repsol Honda Team intends to use all the means of recourse offered by the regulations in force to defend its rights and legitimate interests, which it considers violated as a result of the latest resolution adopted, and in particular has duly submitted an Appeal before the FIM Appeal Stewards.



 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Top