Gran Premio Red Bull de España

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Yamaha har väl redan sagt att JL kommer få ta del av all utveckling för den här säsongen, men inte få något alls som är för nästa säsong.

Precis, och när man inte ingår i nästa säsongs utveckling så hamnar man såklart utanför. Det är svårt att separera de diskussionerna helt vilket gör att Lorre måste hållas mer utanför än inne. Yamaha lär inte vilja delge sina nya kunskaper till den person som kommer att vara huvudkonkurrent nästa år. Rossi å sin sida ser nog till att dra fördel av läget. Det här gäller troligtvis några av ingenjörerna också då några lär följa med Lorre till Ducati.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Fy fan va tråkig han är som bara drar iväg så där!!! :mad: :hihi

Bra för spänningen i totalen! :)

Tråkigt med Bautista :(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej, spekulationerna gäller som sagt från och med nu:)

Noterbart är att asfalten och dess low-gripkaraktär inte förändrats sedan ifjol, då JLo inledde sin europeiska svit med fyra raka vinster just på Jerez. Det är däcken som ändrats, men JLo har visat sig hantera dessa tämligen bra under såväl tidigare race som under träningar och kval denna helg.

JLo kom klar tvåa, det enda som egentligen förändrats till denna helg i f t fjolåret är styrkeförhållandet mellan Yamahas fabriksförare. Enstaka händelse eller trend? Den som lever får se... :)

Lär ju inte vara så mycket att spekulera i om de bägge vill åt olika håll med utvecklingen, och det är ju riktig utveckling nu med däcken och elektroniken, så kommer man ju inte följa den som lämnar teamet efter säsongen, då står dom ju med en maskin som inte är optimerad för den föraren som är kvar och den som kan vinna på materialet är inte kvar.

Samtidigt så kan dom ju inte kompromissa och låta de bägge göra sitt bästa på en medelväg av deras input heller då, som jag skrev ovan, bara en kommer vara kvar till nästa år och den ska sannolikt vara den som tar titeln då för att hoppas det kommer in en ny MM i teamet är ju bara en önskedröm som inte sker så ofta att man kan hoppas på det.

Så, du har helt rätt och det utan spekulation, i att Rossi bara kommer bli starkare i teamet allteftersom säsongen går framåt av helt naturliga skäl, om Lorre fortsatt kommer vara före är det ett riktigt bra styrkebesked från honom och pekar mot att det står en ducce överst efter säsongen om ett par år....

Är då Rossi stark nog att spöa MM?
Nej, inte en chans, hondan är problemet nu men MM är så mycket bättre än de andra så det ser ut som hojen levererar ändå, hojen blir dock bara bättre och bättre.

Gissningsvis ett resultat av att låta utvecklingens huvudlinje följa en förare, var inte ducce där för några år sen med stoner med, en gudabenådad förare som kan ta hojen långt förbi vad som är möjligt och därför bara kommer längre och längre efter med andra på?

Frågan är snarare vad som händer med yamaha om något år när de endast börjar följa Rossi, inte Om de kommer göra det........
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Handen på hjärtat - så länge VR finns med i leken som potentiell titelkandidat så kan vi nog vara tämligen säkra på att Yamaha från och med nu ser honom som försteförare, officiellt eller inofficiellt. Skulle JLo bli världsmästare även i år vore det en rejäl sensation. Duktigt rejäl.

...

Om inte annat så kommer Lorenzo att se sig själv som lite förbisedd andraförare, och ligga sömnlös om nätterna när han tror teamet uppgraderar Rossis hoj med skithemliga delar, vilket kommer att sätta sig på Lorenzos psyke så illa att han knappt kommer att ta en poäng till i år.

Och allt kommer att vara någon annans fel.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Noterbart är att asfalten och dess low-gripkaraktär inte förändrats sedan ifjol, då JLo inledde sin europeiska svit med fyra raka vinster just på Jerez. Det är däcken som ändrats, men JLo har visat sig hantera dessa tämligen bra under såväl tidigare race som under träningar och kval denna helg.

Jo, de förändrades t o m till på söndag:
motomatters skrev:
But what is certain is that the track was a good deal hotter on Sunday than it had been on either Saturday or Sunday. That pushed track conditions over the edge, grip dropping off a cliff and turning the surface greasy and slippery. That, in turn, had a radical effect on tire grip, and tire behavior. The Moto3 race was ten seconds slower than the race in 2015. MotoGP was over half a minute slower than last year. Everyone was struggling with rear wheel spin in a straight line: Lorenzo, Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso, Bradley Smith, Dani Pedrosa, even winner Valentino Rossi.
så det var nog både däcken och banan, och den gamle kan köra fort även om det är halvtaskigt vilket inte är klubbans starka sida.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
....Är då Rossi stark nog att spöa MM?
Nej, inte en chans, hondan är problemet nu men MM är så mycket bättre än de andra så det ser ut som hojen levererar ändå, hojen blir dock bara bättre och bättre.....


Hade varit sjukt spännande att se MM på Yamaha eller tråkigt beroende på vad man tror kommer hända.. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det är lite synd att "Enhets-elektroniken", och "Ny däcksleverantör", infördes samma säsong.
Det öppnar för alldeles för mycket spekulationer liknande "Om inte Om varit......".

Hade man bytt däcksleverantör först, så skulle vi på ett helt annat sätt kunnat se vilka förare som har
förmågan att kunna anpassa sig till vad däcken klarar av.
Att Marques och Lorenso körde slut på däcken men att Rossi's däck klarade sig hela distansen förklarade han riktigt bra på presskonferansen.
Och när slowmotion bilderna på "sladdarna" genom olika kurvor visades
så syntes skillnaden mellan dessa förare.

Jag tycker att införandet av enhetselektroniken är riktigt bra, det gynnar förare med mjuk körstil som klarar av att "vårda däcken och spara" dom så dom klarar hela racen.

/KentW
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående däck och förändrade banförhållanden - notera att Moto2-racet gick tre sekunder fortare (0.1% fortare) jämfört med förra året medans MotoGP-racet gick 31 sekunder långsammare (1.1% långsammare) jämfört med förra året.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Angående däck och förändrade banförhållanden - notera att Moto2-racet gick tre sekunder fortare (0.1% fortare) jämfört med förra året medans MotoGP-racet gick 31 sekunder långsammare (1.1% långsammare) jämfört med förra året.
Javisst är det så :) Är asfalten densamma, hojarna ungefär desamma, väderleksförhållandena i alla fall ungefär likartade så återstår ju endast däcksfaktorn som dominerande anledning till de förhållanden som förarna rapporterar.

Att banförhållandena förändras när temperaturerna stiger mellan kval och race ifrågasätter väl ingen men faktum är att det gick 30 s snabbare under racet ifjol, på samma asfalt. Visst har Michelin även fortsättningsvis en hemläxa att göra :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mjukvaran diffar ju också. Svårt för oss att sia om men med tanke på hur svårt vissa har för att byta från mac till windows så kanske det är samma med gp-förarna :tungan
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det var länge sedan Kenny Roberts körde ;)

"Comeback Kings" skriver Motogp.com om Rossi och Binder, så nog fan är han KUNG:)
Men visst King Kenny går inte av för hackor han heller.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top