Gran Premio Red Bull de España

Årets tristaste race.
Den konspiratoriskt lagade skulle säga att VR fick något till hojen som JLO inte fick. :rolleyes:
Ibland vore det välsignat om man begåvats med ett något naivare i stället för konspiratoriskt sinnelag... :)

Låt oss ställa oss några frågor:

1 - Har det någonsin hänt att en regerande världsmästare i kungaklassen så tidigt under säsongen deklarerat att han avser att byta team?
2 - Har i så fall denne Mästare lyckats vinna mästartiteln med det team han avser att lämna?
3 - Är det troligt att denne Mästare kommer att få lika mycket gehör för sina önskemål och sina ideer som sin teamkamrat när det gäller resten av säsongen och kanske kommande?

Handen på hjärtat - så länge VR finns med i leken som potentiell titelkandidat så kan vi nog vara tämligen säkra på att Yamaha från och med nu ser honom som försteförare, officiellt eller inofficiellt. Skulle JLo bli världsmästare även i år vore det en rejäl sensation. Duktigt rejäl.

Tror jag.

När det gäller resterande placeringar är väl det värt att nämna att bägge Suzuki hamnade före AI på fabriksDuccen, att stackars Dovi må ha duktigt mycket ligga just nu med tanke på sin otur i spel samt att Laverty och Barbera fortsätter att rada upp imponerande insatser. Stackars Smith och Crutchlow förefaller tämligen under isen just nu. Det blir spännande att se om och i så fall hur styrkeläget förändras när cirkusen hittar till Frankrike...
 
Last edited:
Var det bara jag som höjde lite på ögonbrynen då JL säger att när han inte får ta starten och köra på sitt sätt så blir det svårt...

Alltså seriöst, ska en trefaldig världsmästare vara så enkelspårig?

Edit: Karln sa tom att han inte fick en så bra start när han är tvåa i första böj :dummer
 
Last edited:
Lorres psyke verkar illa tilltygat ja och MM framstår alltmer som förrymd från någon anstalt för intelligenshandikappade.
 
Vattenpumpen lämna visst in för grabben med hittills mest oflyt .. :brinnerup

Screenshot_2016-04-24-22-52-25.jpg
 
Ibland vore det välsignat om man begåvats med ett något naivare i stället för konspiratoriskt sinnelag... :)

Låt oss ställa oss några frågor:

1 - Har det någonsin hänt att en regerande världsmästare i kungaklassen så tidigt under säsongen deklarerat att han avser att byta team?
2 - Har i så fall denne Mästare lyckats vinna mästartiteln med det team han avser att lämna?
3 - Är det troligt att denne Mästare kommer att få lika mycket gehör för sina önskemål och sina ideer som sin teamkamrat när det gäller resten av säsongen och kanske kommande?

Handen på hjärtat - så länge VR finns med i leken som potentiell titelkandidat så kan vi nog vara tämligen säkra på att Yamaha från och med nu ser honom som försteförare, officiellt eller inofficiellt. Skulle JLo bli världsmästare även i år vore det en rejäl sensation. Duktigt rejäl.

Kanske inte så här tidigt, men rykten att Rossi skulle gå till Ducati 2003 cirkulerade väldigt tidigt. Och han vann det året. Året därpå gick han till Yamaha.

Så länge Marquez är titelkandidat kan man nog hoppa upp och sätta den fete på att både Lorenzo och Rossi får det de tror sig behöva för att vinna. Det finns absolut inget som säger att Rossi kommer att vinna över Marquez och att Yamaha därför skulle negligera Lorenzo.
 
Mig veterligen finns det inga måsten över huvud taget. Finns ju tom folk som frivilligt väljer att köra Honda!
Helt okej men jag förbehåller mig rätten att fnissa åt dom! :hihi


hehe, ja du. vi kan se om du fnissar när din ktm 990 gått 6200 mil(officiellt) utan något pill utöver den vanliga servicen såsom ventilkoll och filter/oljebyte. Å ja, glöm inte att de mesta av milen e över 7k rmp oxå. När du kört 6200K mil så kan du la ta å lägga upp en bild på dig finnsa då :P

Ang rejset, håller med många här, va rätt så trist. Imponerande kört av Rossi men åter igen, vill ju kunna se mer längre ner i fältet där det sker massa dogfights. 2016 ffs :P
 
Last edited:
Kanske inte så här tidigt, men rykten att Rossi skulle gå till Ducati 2003 cirkulerade väldigt tidigt. Och han vann det året. Året därpå gick han till Yamaha.

Så länge Marquez är titelkandidat kan man nog hoppa upp och sätta den fete på att både Lorenzo och Rossi får det de tror sig behöva för att vinna. Det finns absolut inget som säger att Rossi kommer att vinna över Marquez och att Yamaha därför skulle negligera Lorenzo.
Ptjaa, inget annat än att JLo de kommande två åren kommer att köra och ha ett icke försumbart inflytande på utvecklingen hos en stark och välfinansierad konkurrent då? :)

Jag hade faktiskt Rossis byte från Honda till Yamaha i åtanke, min minnesbild är dock att det beskedet både kom relativt sent på säsongen och därutöver som en riktig överraskning även hos många initierade? Ryktet om Ducati var ju bara ett rykte - den gången...

Det handlar inte om att Yamaha kommer att negligera JLo, det är vi nog tämligen överens om. Men personligen tror jag att Yamaha från och med nu lägger långt mer fokus på VRs synpunkter och önskemål när det gäller utvecklingen av hojen och att JLo får finna sig i att köra det han får. Och naturligtvis lär inte JLo få tillgång till delar som testas eller är avsedda att ingå i de kommande säsongernas GP-hojar, det vore ju om något att skjuta sig i foten.

Så vad jag menar är att JLo förmodligen kommer att få nöja sig med en evolution av den maskin han idag sitter på utan dramatiska uppdateringar. Kommer några riktiga godbitar som innebär konkurrensfördelar lär de hamna på försteförarens maskin.

Tror jag. Fast det lär väl visa sig i de kommande rejsen, skulle nu Rossi helt plötsligt visa sig ha flera tiondelar per varv i försprång gentemot JLo på de europeiska banorna kan väl inte ens den mest inbitne Valentono-fan tro att det endast och allena skulle bero på ett anfall av entusiasm och inspiration hos #46 och en lika plötslig åkomma av bristande motivation hos #99?

När Dall'Igna kommenterade Lorenzos övergång antydde han tydligen att det förelåg en del missnöje från JLo angående hur Yamaha hanterat vissa frågor under den senaste tiden, skvallertanten i mig skulle finna det väldigt intressant om och när det framkommer mer kring vad det missnöjet skulle bestå i... :)
 
Last edited:
...Det handlar inte om att Yamaha kommer att negligera JLo, det är vi nog tämligen överens om. Men personligen tror jag att Yamaha från och med nu lägger långt mer fokus på VRs synpunkter och önskemål när det gäller utvecklingen av hojen och att JLo får finna sig i att köra det han får. Och naturligtvis lär inte JLo få tillgång till delar som testas eller är avsedda att ingå i de kommande säsongernas GP-hojar, det vore ju om något att skjuta sig i foten...

Tror du slår huvudet på spiken där.
Vore nästan tjänstefel av Yamma att inte bete sig så.
Även om man säger sig behandla sina förare lika så skulle det medialt, och monetärt, vara mycket större om VR vann mästerskapet än vilken annan Yamma förare som helst.
Så Lorre gjorde beslutet lätt för Yamma att behandla VR som den försteförare de egentligen vill behandla honom som.

Bara mina två ören... :)

Känner jag JLo rätt blir nog missnöjet känt förr eller senare. ;)
 
Banan betecknades som low-grip. Det borde gynna Rossi framför Lorenzo då han är mindre känslig för suboptimala förhållanden. Det plus en inspirerad Vale, se på Binders uppkörning vad lite bränsle på brasan kan göra.
Tror inte Yamaha missgynnar Jorge så här tidigt på säsongen då det skulle kunna kosta dem titeln i år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Apropå framtiden kan ju han den där herr Binder vara ganska intressant att följa. :D
 
Banan betecknades som low-grip. Det borde gynna Rossi framför Lorenzo då han är mindre känslig för suboptimala förhållanden. Det plus en inspirerad Vale, se på Binders uppkörning vad lite bränsle på brasan kan göra.
Tror inte Yamaha missgynnar Jorge så här tidigt på säsongen då det skulle kunna kosta dem titeln i år...
Nej, spekulationerna gäller som sagt från och med nu:)

Noterbart är att asfalten och dess low-gripkaraktär inte förändrats sedan ifjol, då JLo inledde sin europeiska svit med fyra raka vinster just på Jerez. Det är däcken som ändrats, men JLo har visat sig hantera dessa tämligen bra under såväl tidigare race som under träningar och kval denna helg.

JLo kom klar tvåa, det enda som egentligen förändrats till denna helg i f t fjolåret är styrkeförhållandet mellan Yamahas fabriksförare. Enstaka händelse eller trend? Den som lever får se... :)
 
Ptjaa, inget annat än att JLo de kommande två åren kommer att köra och ha ett icke försumbart inflytande på utvecklingen hos en stark och välfinansierad konkurrent då? :)

Jag hade faktiskt Rossis byte från Honda till Yamaha i åtanke, min minnesbild är dock att det beskedet både kom relativt sent på säsongen och därutöver som en riktig överraskning även hos många initierade? Ryktet om Ducati var ju bara ett rykte - den gången...

Det handlar inte om att Yamaha kommer att negligera JLo, det är vi nog tämligen överens om. Men personligen tror jag att Yamaha från och med nu lägger långt mer fokus på VRs synpunkter och önskemål när det gäller utvecklingen av hojen och att JLo får finna sig i att köra det han får. Och naturligtvis lär inte JLo få tillgång till delar som testas eller är avsedda att ingå i de kommande säsongernas GP-hojar, det vore ju om något att skjuta sig i foten.

Så vad jag menar är att JLo förmodligen kommer att få nöja sig med en evolution av den maskin han idag sitter på utan dramatiska uppdateringar. Kommer några riktiga godbitar som innebär konkurrensfördelar lär de hamna på försteförarens maskin.

Tror jag. Fast det lär väl visa sig i de kommande rejsen, skulle nu Rossi helt plötsligt visa sig ha flera tiondelar per varv i försprång gentemot JLo på de europeiska banorna kan väl inte ens den mest inbitne Valentono-fan tro att det endast och allena skulle bero på ett anfall av entusiasm och inspiration hos #46 och en lika plötslig åkomma av bristande motivation hos #99?

När Dall'Igna kommenterade Lorenzos övergång antydde han tydligen att det förelåg en del missnöje från JLo angående hur Yamaha hanterat vissa frågor under den senaste tiden, skvallertanten i mig skulle finna det väldigt intressant om och när det framkommer mer kring vad det missnöjet skulle bestå i... :)

Helt naturligt och praktiseras av många andra idrotter med skillnaden att om vi t ex tar en fotbollsspelare som har gett uttryck för att hen vill lämna laget han spelar i mitt under brinnande säsong placeras denne som regel på bänken, hen få mindre tillgång till det mesta och varför som lag/tränare lägga fokus på en spelare som ändå ska/vill lämna. Klart lite svårare att bänka lorenzo men att inte förse honom med detaljer som gynnar hans kör ing jämte mot sin lagkamrat är rätt naturligt och så det ska vara, tycker jag. Rossi är trots allt en potentiell vinnare och all fokus läggs nu på att han ska slå både marquez och lorenzo.
 
Last edited:
Vänta lite nu? Grinolle aviserade väl typ i måndags att han signat för Ducati? Skulle Yamaha hunnit bygga om hojen på några dagar så den plötsligt inte passade honom? Låter det rimligt på något vis?
 
Vänta lite nu? Grinolle aviserade väl typ i måndags att han signat för Ducati? Skulle Yamaha hunnit bygga om hojen på några dagar så den plötsligt inte passade honom? Låter det rimligt på något vis?

Givetvis inte men i fortsättningen! Är inne på samma spår som roffe, lorre är inte en del av utvecklingen längre och skall inte vara det heller. Han har redan ena benet hos dom röda så yamaha är nog inte speciellt intresserade av att lägga alltför mkt fokus på honom. Rossi var helt enkelt lite bättre igår bara och hade nog inte med materialet att göra.
 
Yamaha har väl redan sagt att JL kommer få ta del av all utveckling för den här säsongen, men inte få något alls som är för nästa säsong.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top