Gran Premio Red Bull de Andalucía

Så jag tycker att det låter jävligt märkligt att inte förarna har mer & säga till om men kanske Alatalo vid något tillfälle kan dela med sig av sin kunskap om detta.

Oavsett vilken förare vi diskuterar så ligger det oftast lite mer bakom sanningen än att "mina dumma ingenjörer lyssnar inte på mig"...

Det är länge sedan ett tävlingsfordon utvecklades helt och hållet utifrån förarens kommentarer och förarkommentarer har dessutom en tendens att förändras över tid eftersom den mänskliga hjärnans perception ju förändras med tid, miljö och en massa andra faktorer. Förarkommentarer plus noggranna dataanalyser över en längre tid och att dessa sedan stäms av mot tidigare erfarenheter är därför det vedertagna arbetssättet.

Min åsikt - i det generella fallet - är därför att en förare som hamnar snett och sedan helt magiskt "hittar tillbaka till sina inställningar" oftast har varit starkt bidragande till det felaktiga vägvalet och inte alls lika aktiva i att hitta tillbaka till rätt väg...Att det sedan framställs som något helt annat i media är ju bara en del av sportens natur. Egoboostningen inom racing ligger ju på nästan samma nivå som proffsboxning...
 
Oavsett vilken förare vi diskuterar så ligger det oftast lite mer bakom sanningen än att "mina dumma ingenjörer lyssnar inte på mig"...

Det är länge sedan ett tävlingsfordon utvecklades helt och hållet utifrån förarens kommentarer och förarkommentarer har dessutom en tendens att förändras över tid eftersom den mänskliga hjärnans perception ju förändras med tid, miljö och en massa andra faktorer. Förarkommentarer plus noggranna dataanalyser över en längre tid och att dessa sedan stäms av mot tidigare erfarenheter är därför det vedertagna arbetssättet.

Min åsikt - i det generella fallet - är därför att en förare som hamnar snett och sedan helt magiskt "hittar tillbaka till sina inställningar" oftast har varit starkt bidragande till det felaktiga vägvalet och inte alls lika aktiva i att hitta tillbaka till rätt väg...Att det sedan framställs som något helt annat i media är ju bara en del av sportens natur. Egoboostningen inom racing ligger ju på nästan samma nivå som proffsboxning...
Såklart bygger allt i slutändan på grundade fakta och exakt hur mycket förarnas input styr det vet nog bara förare och team..

Fast det blev ju lite konstigt när det är Lin Jarvis som i en intervju säger att Rossi fick igenom något hos ledningen, det är ju han som är ledningen, ja eller ledningens förlängda hand... :)
Eller så var det bara ett internskämt med media(?) :crash
 
Last edited:
SEK

Jag vet vad Bajaj omsätter men det betyder ju inte att de inte förstår pengars värde snarare tvärtom.

Håller med.
Men om Bajaj var intresserade av pengar så skulle KTM inte vara med i MotoGP.
Min slutsats är därför att KTM är med i MotoGP för att driva utvecklingen av egna produkter.
Utveckla kunnandet inom företaget.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top