Gran Premio Motul de la República Argentina

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag får känslan av att däcken håller sjukt ojämn kvalité, dvs en uppsättning funkar bra, nästa inte. Och det var därför Rossi hade problem efter hojbytet. Tycker också det är märkligt att Lorenzo skulle vurpa på det där sättet och inte ha tempot.

Vad var skillnaden mellan Rossis hojar? Ett världsmästarteam måste väl ändå kunna ställa in X antal klick på returen på båda hojarna så att de matchar?

:crash

Jag kör på min teori; Rossi tyckte att han körde på gränsen tills det var dags att byta hoj. När han kom tvåa in i depån så gav han upp och körde safe istället. Speciellt eftersom Tito hamnade emellan.
Men både Dovi och Vinales borde ha fått stå på pallen som trea resp tvåa. :gnissla

Det skiljer nästan 1 sekund i varvtider mellan Rossis första hoj och den andra, han blev ju ikappåkt av duccarna. Jag tror på min däckteori.

EDIT: Marc sade ju även i interviewen att han tyckte att han kände redan på uppvärmning att hans number one bike didnt feel good. Han brukar väll aldrig ha problem med att köra olika cyklar. Han körde sjukt mkt bättre varvtider på sin nummer 2 cykel.
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Efter att Jorge krashat ut måste han ju ändå ha glatt sig nåt oerhört åt att hans teamkamrat fick till en andraplats, man vill ju alltid sin arbetsgivares bästa :rofl :lol :hihi :rofl
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till skillnad från vad en av TV-kommentatorerna tydligen tjatar om hela tiden - ingen MotoGP förare jag känner kan känna någon som helst skillnad mellan sina hojar om de har samma setup och om man flyttar samma omgång däck mellan hojarna. Detta är MotoGP prototyper byggda till otroligt tajta toleranser. Inte några halvsunkiga, snedkraschade produktionshojar...

Jag gissar att VR's försämrade prestanda med den andra hojen beror på någon liten skillnad mellan däckomgångarna och på att MM är erkänt bättre på att lägga monstervarv innan däcken riktigt kommit in.

Min åsikt är att Michelin har gjort ett ganska bra jobb så långt, men de kan än så länge inte matcha Bridgestones sjukligt jämna kvalitet.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Om jag förstod mm rätt hade han de bästa däcken på hoj nr 2 och det var därför han kunde köra ifrån rossi.
Men det var vad han sa i interjuven direkt efter racet och då visste han nog inte om att rossi hade stora problem med sin nr 2 hoj.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Till skillnad från vad en av TV-kommentatorerna tydligen tjatar om hela tiden - ingen MotoGP förare jag känner kan känna någon som helst skillnad mellan sina hojar om de har samma setup och om man flyttar samma omgång däck mellan hojarna. Detta är MotoGP prototyper byggda till otroligt tajta toleranser. Inte några halvsunkiga, snedkraschade produktionshojar...

Jag gissar att VR's försämrade prestanda med den andra hojen beror på någon liten skillnad mellan däckomgångarna och på att MM är erkänt bättre på att lägga monstervarv innan däcken riktigt kommit in.

Min åsikt är att Michelin har gjort ett ganska bra jobb så långt, men de kan än så länge inte matcha Bridgestones sjukligt jämna kvalitet.

Insiktsfullt som vanligt:tummenupp

En fråga som uppstår hos mig är om däcken michelin hade med sig till argentina är tillverkade ur samma batch? Är dom det borde det inte vara ngn större eller ingen skillnad alls, tänker jag fel? Är det däremot däck från två batcher köper jag att det kan uppstå små skillnader mellan batcherna, så blir det på mitt jobb ivf där vi tillverkar öl och labbet tar prover på nya batcher varje gång. Tillverkar vi t ex hof så förväntar sig kunden att hofen smakar just hof och skillnader kan uppstå men det ska hålla sig inom toleransnivån, är skillnaden för avvikande skrotas hela batchen och en ny batch tillverkas.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Till skillnad från vad en av TV-kommentatorerna tydligen tjatar om hela tiden - ingen MotoGP förare jag känner kan känna någon som helst skillnad mellan sina hojar om de har samma setup och om man flyttar samma omgång däck mellan hojarna. Detta är MotoGP prototyper byggda till otroligt tajta toleranser. Inte några halvsunkiga, snedkraschade produktionshojar...

Jag gissar att VR's försämrade prestanda med den andra hojen beror på någon liten skillnad mellan däckomgångarna och på att MM är erkänt bättre på att lägga monstervarv innan däcken riktigt kommit in.

Min åsikt är att Michelin har gjort ett ganska bra jobb så långt, men de kan än så länge inte matcha Bridgestones sjukligt jämna kvalitet.

Å andra sidan räcker det ju med ett shims i en stack som inte är helt hundra så har du en annan reaktion med, sannolikheten är ju låg och skillnaden är troligen inget man märker men skillnad är det ju, mätbar skillnad.

Tycker det är rätt dåligt av michelin att det kan skilja så mycket mellan 2 set, nog för de är nya till denna säsongen men att få till att alla däcken blir lika bra/dåliga i en serie måste väl kunna vara ett grundkrav.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Händelserikt race igår, minst sagt! Sen jag är trög i överkant, men jag fattar fortfarande inte varför de skulle byta hojar. De skyltade ju för torr-race och alla hade slicks på, så varför ska de då byta hoj?

Att Crutchlow vurpade tog jag med en gäspning, men att den var så perfekt ihopsynkad med (var det) Hernandez vurpa såg rätt märkligt ut.

Och undrar om Ianonne hade nåt jobb att gå till imorse? Först var det bara tur att han inte orsakade startkrasch XL, och sen toppar han det med att ta ut sig själv och teampolarn från säkra 2:a och 3:e platser!



Sen sitter det långt inne att erkänna, men jag satt och verkligen mös när Lorre rullade runt i kattsanden... :rodnar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Händelserikt race igår, minst sagt! Sen jag är trög i överkant, men jag fattar fortfarande inte varför de skulle byta hojar. De skyltade ju för torr-race och alla hade slicks på, så varför ska de då byta hoj?

Att Crutchlow vurpade tog jag med en gäspning, men att den var så perfekt ihopsynkad med (var det) Hernandez vurpa såg rätt märkligt ut.

Och undrar om Ianonne hade nåt jobb att gå till imorse? Först var det bara tur att han inte orsakade startkrasch XL, och sen toppar han det med att ta ut sig själv och teampolarn från säkra 2:a och 3:e platser!



Sen sitter det långt inne att erkänna, men jag satt och verkligen mös när Lorre rullade runt i kattsanden... :rodnar

Däckproblemen, dom fick aldrig testat extradäcket dom hade med för det regnade på förmiddagen och att köra fulldistans på däck som kanske smäller var inget alternativ så dom kortade till 20varv och ett obligatoriskt byte istället för att skicka ut dom på ett däck dom inte kört.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag gissar att VR's försämrade prestanda med den andra hojen beror på någon liten skillnad mellan däckomgångarna och på att MM är erkänt bättre på att lägga monstervarv innan däcken riktigt kommit in.

Min åsikt är att Michelin har gjort ett ganska bra jobb så långt, men de kan än så länge inte matcha Bridgestones sjukligt jämna kvalitet.

Det snackas en del om att Michelinarna tar ett tag på sig att komma igång, till skillnad mot Bridgestonarna. Startar förarna racen på splonkers däck, eller är de lätt begagnade? Kan nåt sånt ha gjort skillnad?


En annan fråga - de två däcksrasen som skett hittills har varit på Ducati. Nu är det ju lite få datapunkter, men vad tror du om teorin att de problem som varit kan vara relaterade till pulvret i Ducati-motorn?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Däckproblemen, dom fick aldrig testat extradäcket dom hade med för det regnade på förmiddagen och att köra fulldistans på däck som kanske smäller var inget alternativ så dom kortade till 20varv och ett obligatoriskt byte istället för att skicka ut dom på ett däck dom inte kört.

Visst ja, så var de ju!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
www.motogp.com
I särklass bästa sättet att se motogp.

Jag har hört flera som sagt att streamen hängt sig när de tittat på grund av att deras serverar inte klarar av belastningen, men det kanske är fixat nu?

Själv är jag sällan hemma och kan se racet precis när det går, därför brukar jag ladda ner BT sports sändning (bästa kommentatorerna tycker jag) och se det på kvällen efter racet i lugn och ro. Då kan man se om alla omkörningarna precis hur många gånger man vill och sedan kan man pausa och hämta chips och dricka om man känner för det :tummenupp
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Å andra sidan räcker det ju med ett shims i en stack som inte är helt hundra så har du en annan reaktion med, sannolikheten är ju låg och skillnaden är troligen inget man märker men skillnad är det ju, mätbar skillnad.

Om du syftar på shims och shimsstackar som i fjädring så är det väldigt låg sannolikhet att två gafflar eller två stötdämpare skiljer sig åt. Dämpkrafter kontrolleras i en dyno före varje test och tävling och efter varje gång man servat dem. De måste pricka ett förutbestämt värde plus / minus en mycket liten tolerans innan de hamnar i hojen.

Det snackas en del om att Michelinarna tar ett tag på sig att komma igång, till skillnad mot Bridgestonarna. Startar förarna racen på splonkers däck, eller är de lätt begagnade? Kan nåt sånt ha gjort skillnad?

En annan fråga - de två däcksrasen som skett hittills har varit på Ducati. Nu är det ju lite få datapunkter, men vad tror du om teorin att de problem som varit kan vara relaterade till pulvret i Ducati-motorn?

En sak som inte nämnts i media - förutom allt snack om tillbakadragna däck, andra däck och race med obligatoriskt depåstopp - är att det tillkom krav på att använda ett högre däcktryck än man använt under träningarna. Alla experimenterar med olika däcktryck och beroende på exakt vilket däcktryck man valt (och byggt sin setup runt) så kan man nog påverkas lite olika.

Ingen tilläts att använda så kallade "skrubbade" däck (däck som körts in ett eller två snabba varv, en annars vanligt förekommande sysselsättning under första varven på warm-up'en). Därför fick det första däcket ett sightingvarv följt av femton minuter däckvärmare följt av ett uppvärmningsvarv omedelbart innan det skulle användas. Det andra däcket fick endast däckvärmare omedelbart innan det skulle användas. Beroende på vilket exakt däcktryck man valt och beroende på exakt hur mycket man tvingades ändra så kan nog detta ha framkallat en skillnad mellan det första och det andra däcket.

Jag vet inte om någon noterade det, men det var ju dessutom tillåtet att göra två stycken sightingvarv. Iden bakom detta är säkerligen att kunna göra någon lightversion av "skrubbning" på både det första och det andra däcket. Jag vet inte heller om någon annan noterade det, men MM gjorde bara ett sightingvarv medans bl.a. VR gjorde två. Något som också kan ha inverkat.

Vad som är problemet kan nog bara Michelins ingenjörer svara på. Ett brutalt vridmoment lär ju belasta däcket hårdare, samtidigt som vissa av åtgärderna är motstridiga. Dessutom är Argentina känt för att ha en väldigt abrasiv yta vilket nöter bort material från däcket rent mekaniskt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du syftar på shims och shimsstackar som i fjädring så är det väldigt låg sannolikhet att två gafflar eller två stötdämpare skiljer sig åt. Dämpkrafter kontrolleras i en dyno före varje test och tävling och efter varje gång man servat dem. De måste pricka ett förutbestämt värde plus / minus en mycket liten tolerans innan de hamnar i hojen.



En sak som inte nämnts i media - förutom allt snack om tillbakadragna däck, andra däck och race med obligatoriskt depåstopp - är att det tillkom krav på att använda ett högre däcktryck än man använt under träningarna. Alla experimenterar med olika däcktryck och beroende på exakt vilket däcktryck man valt (och byggt sin setup runt) så kan man nog påverkas lite olika.

Ingen tilläts att använda så kallade "skrubbade" däck (däck som körts in ett eller två snabba varv, en annars vanligt förekommande sysselsättning under första varven på warm-up'en). Därför fick det första däcket ett sightingvarv följt av femton minuter däckvärmare följt av ett uppvärmningsvarv omedelbart innan det skulle användas. Det andra däcket fick endast däckvärmare omedelbart innan det skulle användas. Beroende på vilket exakt däcktryck man valt och beroende på exakt hur mycket man tvingades ändra så kan nog detta ha framkallat en skillnad mellan det första och det andra däcket.

Jag vet inte om någon noterade det, men det var ju dessutom tillåtet att göra två stycken sightingvarv. Iden bakom detta är säkerligen att kunna göra någon lightversion av "skrubbning" på både det första och det andra däcket. Jag vet inte heller om någon annan noterade det, men MM gjorde bara ett sightingvarv medans bl.a. VR gjorde två. Något som också kan ha inverkat.

Vad som är problemet kan nog bara Michelins ingenjörer svara på. Ett brutalt vridmoment lär ju belasta däcket hårdare, samtidigt som vissa av åtgärderna är motstridiga. Dessutom är Argentina känt för att ha en väldigt abrasiv yta vilket nöter bort material från däcket rent mekaniskt.

Nä, dynokörs dom så upptäcks ju ev. defekter och dom är exakta så då är det ju bara däcken kvar.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En sak som inte nämnts i media - förutom allt snack om tillbakadragna däck, andra däck och race med obligatoriskt depåstopp - är att det tillkom krav på att använda ett högre däcktryck än man använt under träningarna. Alla experimenterar med olika däcktryck och beroende på exakt vilket däcktryck man valt (och byggt sin setup runt) så kan man nog påverkas lite olika.

Det har faktiskt nämnts i media. De kör väl med däcktryckssensorer sen Baz trashade ett däck under testerna? Och som det sagts i media är att de måste hålla sig inom de värden som Michelin dikterat.

Ingen tilläts att använda så kallade "skrubbade" däck (däck som körts in ett eller två snabba varv, en annars vanligt förekommande sysselsättning under första varven på warm-up'en). Därför fick det första däcket ett sightingvarv följt av femton minuter däckvärmare följt av ett uppvärmningsvarv omedelbart innan det skulle användas. Det andra däcket fick endast däckvärmare omedelbart innan det skulle användas. Beroende på vilket exakt däcktryck man valt och beroende på exakt hur mycket man tvingades ändra så kan nog detta ha framkallat en skillnad mellan det första och det andra däcket.

Ok, men det var bara för den här gången, antar jag?

Jag vet inte om någon noterade det, men det var ju dessutom tillåtet att göra två stycken sightingvarv. Iden bakom detta är säkerligen att kunna göra någon lightversion av "skrubbning" på både det första och det andra däcket. Jag vet inte heller om någon annan noterade det, men MM gjorde bara ett sightingvarv medans bl.a. VR gjorde två. Något som också kan ha inverkat.

Intressant. Jag noterade det faktiskt i en av de mindre klasserna, tror det var Moto3, men inte i MotoGP. Reflekterade inte så mycket på det så det var nog därför jag inte la nån uppmärksamhet på det i MotoGP.

Vad som är problemet kan nog bara Michelins ingenjörer svara på. Ett brutalt vridmoment lär ju belasta däcket hårdare, samtidigt som vissa av åtgärderna är motstridiga. Dessutom är Argentina känt för att ha en väldigt abrasiv yta vilket nöter bort material från däcket rent mekaniskt.

Det skiljer sig i toppfart också, men frågan är hur mycket det spelar in här. Speciellt jämfört med de andra faktorerna.
Vi får väl se om det är fler däck som bestämmer sig för att ömsa skinn här under säsongen, och i sånt fall om det sker på nåt annat än en Ducati.


Tack så mycket för insiderinfon. Det är mycket värt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev ledsen när Vinales ramlade av banan, tycker han förtjänat sig en pallplats nu.
Och han var ju i gott sällskap bland folk som ramlade av banan. 13 avslut, varav en sprang med hojen över mållinjen?
Knepigt fäste på den där banan, och det blev ju inte direkt bättre av vad som verkar varit knepiga däck, och dessutom lite extra knepigheter i form av blöta fläckar precis utanför idealspår.

Gillade Danis kommentar i parc fermé,. "Jag körde dåligt, men folk kraschade av framför mig så jag kom på pallen."
Inte helt förtjust i Termas de rio Hondo, verkar vara en problematisk bana.

Vad gäller Rossi kan han ju ha blivit lite spak när han höll på att kasta hojen i gruset när han nästan bromsade på sig in i en kurva första varvet utan en backmarker framför sig på hoj 2, och sedan helt enkelt inte litade på fästet. Däcken kan ju ha varit annorlunda med, iofs, men det hjälpte nog inte förtroendet heller.
Konstigt race, och förutom MM så avgjordes pallen helt av att folk inte kunde hålla sig på banan.

Men första halvan med fajten mellan MM och VR (och några till) var mycket underhållande.
Vi kommer nog få se lite fajter mellan JL och MM i år, ser det ut som. MM har hittat rätt på hojen tycks det, och JL har en jäkla fart när det inte är helt knasigt på banan.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top