Gran Premio Michelin® de la República Argentina

Banjon lägger ”röda faran” och det är tajt i toppen! Kul för Marco, håller han sig på hjulen blir han otroligt farlig för de andra krigarna.

Kul att det går lite halvbra för Morbidelli igen.
 
Grattis Bez och VR46 academy! ?
Zarco, grym uppkörning.
Generellt imponerad av hur dom kör i blött. ?
Ja jisses, jag undrar om man som en hyfsat normalbegåvad banåkare en ideal dag skulle kunna masa sig runt asfaltslingan inom 30 s från dessa ynglingar i surväder? ???

I alla fall grattis till podiet OCH Morbidelli! Sedan är väl Quartens uppkörning efter kontakten med Taka värd ett hedersomnämnande i alla fall. Att fastna bakom Miller i vått och med tveksam greppnivå må ju vara ursäktligt…

Snyggt kört och kul med ett satellitteam i mästerskapsledning?
 
Inget Ducatiteam är fristående. Snarare att alla fyra är att betrakta som mer eller mindre fabriksteam, eftersom det ändå är chefsmekaniker och ingenjörer som tillhandahålls av Ducati som fattar de tekniska besluten.

Och ungefär så går det till hos de andra tillverkarna också. Stort möte med teknisk ledning, samtliga chefsmekaniker och samtliga datasluskar vid 18-19 tiden varje kväll. Avstämning hur dagen har gått och sedan ny plan för morgondagen.

Tiden när satellitteamen satt hemma på kammaren och hittade på egna saker är över sedan minst tjugo år.
 
Last edited:
Det är väl inget satellitteam?
Dom är väl helt fristående….
Satellitteam har väl alltid varit synonymt med icke-fabriksteam, oavsett de haft direkt fabriksstöd eller ej? Dvs alla team som inte är Repsol Honda, Ducati Lenovo, Monster Energy Yamaha, Red Bull KTM factory, eller Aprilia Racing klassas som satellitteam.
 
Visst fan har Bagnaia en tendens till att sumpa det. Han gör det inte lätt för sig generellt. Dock var det kanske inget tydligt misstag denna gång men ändå. Regn är förrädiskt.

När han passerade Marquez och höjde tempot en aning så visste jag att det var en möjlighet att han skulle krascha.

Hans egna kommentarer:

"“I was wondering that this year I was a better rider, more precise, without mistakes, doing better things, but the second race of the year and I already crashed."
 
Det var andra gången i historien som pallen bara bestod av "indipendent team". Första gången var Portimao 2020.
 
Det var andra gången i historien som pallen bara bestod av "indipendent team". Första gången var Portimao 2020.
Det styrker ju det Alatalo skrev ovan. Inte omöjligt det blir fler gånger denna säsong.

Bra gjort av Banjon att klota, förresten. Allt för spänningen i mästerskapet. :D
 
... När han passerade Marquez och höjde tempot en aning så visste jag att det var en möjlighet att han skulle krascha.
Hans egna kommentarer:
"“I was wondering that this year I was a better rider, more precise, without mistakes, doing better things, but the second race of the year and I already crashed."
Jag gissar Bagnaia lärde sig lite till i Argentina. Och han därför kanske kommer klota mindre i framtiden. Det räcker ofta med att komma in bland de 3 bästa för att bli världsmästare.
 
Last edited:
Satellitteam har väl alltid varit synonymt med icke-fabriksteam, oavsett de haft direkt fabriksstöd eller ej? Dvs alla team som inte är Repsol Honda, Ducati Lenovo, Monster Energy Yamaha, Red Bull KTM factory, eller Aprilia Racing klassas som satellitteam.

det brukade väl vara så att det fanns satellit-team och fristående team bland icke fabriks-teamen. Exempelvis var Tech3 satellitteam till Yamaha som hade betydligt mer support från yamaha medan Forward Racing var ett fristående team som dock ändå körde Yamaha men med mindre support. Nuförtiden är nivån så hög att det knappast hade fungerat så därför vi ser att alla fristående team (i praktiken bara Ducati som har det) i praktiken har samma support som satellitteamem. Åtminstone min tolkning.
 
det brukade väl vara så att det fanns satellit-team och fristående team bland icke fabriks-teamen. Exempelvis var Tech3 satellitteam till Yamaha som hade betydligt mer support från yamaha medan Forward Racing var ett fristående team som dock ändå körde Yamaha men med mindre support. Nuförtiden är nivån så hög att det knappast hade fungerat så därför vi ser att alla fristående team (i praktiken bara Ducati som har det) i praktiken har samma support som satellitteamem. Åtminstone min tolkning.
Fast forward racing var ett CRT-team, vilket var en helt annan klassificering.
 
Fast forward racing var ett CRT-team, vilket var en helt annan klassificering.
När Forward körde Yamaha så var de väl förvisso under Open Class-reglementet som skilde sig en hel del från CRT men fair enough. Min poäng var att det fanns satellit-team som var tätt knutna till fabriken och självständiga team som inte klassades som satellit-team.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top