Gran Premio d'Italia MUGELLO

Tror inte att racingen skulle bli bättre, möjligtvis generellt lägre varvtider.

Fast man skulle få in ytterligare en dimension i racen. Jag tänker mest på den tekniska aspekten, det är ju skitkul att följa den tekniska utvecklingen och utprovningen som sker mellan racen. Jag får erkänna att jag inte har följt MotoGP särskilt länge så jag måste fråga. Hur sker begränsningen i utprovning? Har teamen fri utprovning på egna banor eller begränsas den även där?
 
Jag får erkänna att jag inte har följt MotoGP särskilt länge så jag måste fråga. Hur sker begränsningen i utprovning? Har teamen fri utprovning på egna banor eller begränsas den även där?
Som jag förstått det får tillverkarna testa precis hur mycket det vill så länge hojarna inte körs av förare som är kontrakterade för att köra i MotoGP-klassen.

Japanen som var med på Assen är exempel på en testförare som får köra hur mycket som helst, nästan vart som helst (tror inte att de får testa på banorna där MotoGP ska köra, annat än 1 bana som de själva valt ut och angett till Dorna, tex Mugello för Ducati).
 
FIM ROAD RACING WORLD CHAMPIONSHIP
GRAND PRIX REGULATIONS
2011

1.15 Practice

B. Practice by non-contracted riders:

Practice by non-contracted riders (test riders) is allowed at any
circuit at any time, but limited by the use of a total of 240 tyres
per manufacturer, per calendar year, supplied exclusively by the
MotoGP tyre supplier. However, it is forbidden to test:
During the season, at a Grand Prix circuit included in the calendar
before the race has taken place. However manufacturers may,
before 31st January of each year, designate and inform the Race
Direction of their 2 testing circuits at which they may test but not as
from 14 days of the event scheduled at the circuits. The schedule
of such tests and any subsequent amendments must be notified to
the Race Direction at least 7 days in advance.

A non contracted rider (test rider) cannot become a contracted
rider during the same season. Waiver may be granted by the Race
Direction.
 
Känns också som Rossi/Ducati hittat något nu, när han väl fick fritt spår gick det snabbt.

Jämfört med vad? Rookie 1000?

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 1'48.402
7- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team DUCATI 1'49.301
8- 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI 1'49.448
9- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP DUCATI 1'49.468

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 41'50.089
6- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati +26.450
7- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP Ducati +28.745
 
Last edited:
Jämfört med vad? Rookie 1000?

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 1'48.402
7- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team DUCATI 1'49.301
8- 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI 1'49.448
9- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP DUCATI 1'49.468

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 41'50.089
6- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati +26.450
7- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP Ducati +28.745
Jämfört med innan förmodligen. :) Inte för att jag tycker att det blivit så stor skillnad sen Qatar där han var 16 sekunder efter Stoner och gick imål som 7e.
 
Jämfört med innan förmodligen. :) Inte för att jag tycker att det blivit så stor skillnad sen Qatar där han var 16 sekunder efter Stoner och gick imål som 7e.

Du menar alltså att 26 sekunder efter Lorenzo (och subsequently 24 sekunder efter Stoner) är bättre än 16 sekunder efter Stoner? :va
 
Rykten i Italien pratar om en spricka mellan Burgess och Preziosi. Det ska ha varit en del i varför Burgess valde att åka hem till sin fru i Australien.
Det har också varit betydligt färre och mindre optimistiska tweets från Rossis mekaniker Alex Briggs. Ska bli intressant att se vart det här tar vägen men uppenbarligen är det inte helt lugnt i Ducatilägret..

fakk, Det får ju inte vara sant !!!
Hoppas det just är ett rykte och inget mer.

Tyvärr håller jag inte det för otroligt. Liknande saker har ju hänt innan och kommer hända igen.

Man får ju anta att de inte tjafsar med JB med tanke på hans trackrecord. Men som ngn klok människa sa, People are people...
 
FIM ROAD RACING WORLD CHAMPIONSHIP
GRAND PRIX REGULATIONS
2011

1.15 Practice

B. Practice by non-contracted riders:

Practice by non-contracted riders (test riders) is allowed at any
circuit at any time, but limited by the use of a total of 240 tyres
per manufacturer, per calendar year, supplied exclusively by the
MotoGP tyre supplier. However, it is forbidden to test:
During the season, at a Grand Prix circuit included in the calendar
before the race has taken place. However manufacturers may,
before 31st January of each year, designate and inform the Race
Direction of their 2 testing circuits at which they may test but not as
from 14 days of the event scheduled at the circuits. The schedule
of such tests and any subsequent amendments must be notified to
the Race Direction at least 7 days in advance.

A non contracted rider (test rider) cannot become a contracted
rider during the same season. Waiver may be granted by the Race
Direction.


240 däck låter inte särskilt mycket i sammanhanget. Om man sliter ut en uppsättning på ett race så kan inte 120 uppsättningar räcka långt.
Har teamen klagat på att det är för stora inskränkningar i utprovningarna eller är det bara jag som tycker det verkar lite?
 
So get with the programme Nicky. ;)
Rossi har väl undanröjt alla tvivel som fanns och en gång för alla bevisat att Ducatin inte är bra. Stacey fick pusha den till framhjulssläpp var och var annat race för att hänga med men så sakteliga räckte inte ens det.

240 däck låter inte särskilt mycket i sammanhanget. Om man sliter ut en uppsättning på ett race så kan inte 120 uppsättningar räcka långt.
Har teamen klagat på att det är för stora inskränkningar i utprovningarna eller är det bara jag som tycker det verkar lite?
Det räcker iaf till 120 racesimuleringar :)

Det är teamen själva, iaf fabriksteamen, som bestämmer reglerna genom MSMA som är tillverkarnas organisation och den klart mäktigaste inom GP. Dorna har inte så mycket att säga till om som vissa vill tro.
 
Last edited:
Har Loris gått med på det nu? Var annars ett förslag från hans manager Carlos Pernat att Loris borde stå över 2 race för att återhämta sin skada från Assen.
I dag meddelade Pramac och Capirex att han kör igen redan på Sachsenring.

Vet inte om de var missnöjda med Guintolis tider eller vad som ligger bakom.
 
"I don´t need a nice bike, I need a fast bike."

Om jag minns rätt är det där ett kort utdrag av ett längre intressant reportage som handlade om att Nicky överlag inte är så förtjust i "hjälpredor" som TC etc etc.

Vrid Rossi Vrid Burgess .. :D

I dag meddelade Pramac och Capirex att han kör igen redan på Sachsenring.

Vet inte om de var missnöjda med Guintolis tider eller vad som ligger bakom.

Kul om Capirex är okey!
 
Last edited:
Tveksamt om han är okej men det spelar väl egentligen inte så stor roll. Gubben borde pensionera sig omgående.

Precis! Fransoser Guintoli o RdP i samma team kanske i sina bästa stunder kunde ge Pramac lite gnista!
 
Jämfört med vad? Rookie 1000?

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 1'48.402
7- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team DUCATI 1'49.301
8- 19 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI 1'49.448
9- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP DUCATI 1'49.468

1- 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 41'50.089
6- 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati +26.450
7- 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP Ducati +28.745

och vad har det med vad jag skrev att göra?
Han tappade mycket tid när han startade från 12:e ruta, men på slutet så är han vissa varv snabbare än Spies och Simoncelli fast han inte han kör i ingenmansland utan chans att nå dessa eller vara hotad bakifrån.
 
Du menar alltså att 26 sekunder efter Lorenzo (och subsequently 24 sekunder efter Stoner) är bättre än 16 sekunder efter Stoner? :va

Nej tvärtom.... Det var det jag menade, sen kanske jag skrev fel. Jag menar att dom har inte kommit så långt med utvecklingen jämfört med Qatar, eftersom han var bättre med där trots att han var 7a.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top