"Grönlistan" för bilhandlare

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Är på väg att köpa bil och undrar om någon här vet ifall det går att få tag på grönlistan som bilhandlarna använder sig av när de byter in en bil. Vore bra att ha lite info om vad bilen jag är intresserad av kan blivit inbytt för så man kan pruta så mycket som möjligt :tummenupp

pajo skrev:
Är på väg att köpa bil och undrar om någon här vet ifall det går att få tag på grönlistan som bilhandlarna använder sig av när de byter in en bil. Vore bra att ha lite info om vad bilen jag är intresserad av kan blivit inbytt för så man kan pruta så mycket som möjligt :tummenupp

Ring en annan bilhandlare och säg att du har exakt en sådan som du nu är spekulant på och fråga vad du får i inbyte:
"Bläder...blädder...jadu, runtomkrin x tusen kan jag nog betala för den där"

pajo skrev:

Vad är det för märke, modell, hur långt har den gått, vilken färg har den, vilken utrustning har den, medföljer vinterdäck och är den skattad och bes. detta året?

M.G.F skrev:
Vad är det för märke, modell, hur långt har den gått, vilken färg har den, vilken utrustning har den, medföljer vinterdäck och är den skattad och bes. detta året?
Audi A3 Sportback 2,0t DSG
Mätarställning: 850mil
Färg: AVUSSILVERMET
Karosseri: Halvkombi
Bränsle: Bensin
Växellåda: Automatisk
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, ACC, ESP, S-LINE, 18"-Alu fälg, Xenon, Cd-radio Concert II, Ljuspaket, mittarmstöd fram, Farthållare, mm

De begär 299´ för den så jag mailade och bad att få renköpspriset. Killen som svarade har nog gått säljskola för han frågade vad jag hade tänkt mig.
Visst kan man vara "rolig" och svara 200´eller så, men jag börjar bli i stort behov av en bil nu.

DSG-lådan ska tydligen vara en trevlig kamrat! Direkta växlingar och ingen fördröjning.

UrbanTiger skrev:
Årsmodell :va

300' låter dyrt :gnissla
Årsmodell 2005 skulle jag tro. Iaf om man ser till motor, växellåda och att den heter Sportback.

Namnet Sportback har inget med sport att göra. det betyder bara att det är en fyradörrars modell...

300' är väl ungefär vad den kostar ny? :tungan

pajo skrev:
Audi A3 Sportback 2,0t DSG
Mätarställning: 850mil
Färg: AVUSSILVERMET
Karosseri: Halvkombi
Bränsle: Bensin
Växellåda: Automatisk
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, ACC, ESP, S-LINE, 18"-Alu fälg, Xenon, Cd-radio Concert II, Ljuspaket, mittarmstöd fram, Farthållare, mm

De begär 299´ för den så jag mailade och bad att få renköpspriset. Killen som svarade har nog gått säljskola för han frågade vad jag hade tänkt mig.
Visst kan man vara "rolig" och svara 200´eller så, men jag börjar bli i stort behov av en bil nu.

Helt standard ligger modellen på 271 500:- (inkl. moms) i nypris. Med den utrustningen du beskrivit här så landar den på 323 400:- (inkl. moms).

Här är utrustningen jag valde på Audi.se

Ambition 2.0 T DSG
Tillval:
- .:S-line
- Klimatanläggning
- Mittarmstöd fram. fällbart med förvaringsfack
- Radio Consert II
- Xenon hel- och halvljus
Färg:
Avussilver pärleffekt
Klädsel:
Svart till s-line

Börja priset på 270 000:-. Inte högre än 285 000:- iaf. Bilhandlarna har alltid ett påslag på minst 20 000:- så det är tveksamt om han säljer den för 270 men gör han det så grattis! :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Årsmodell :va

300' låter dyrt :gnissla

Är en -05:a och den finns på Östermalm, och jag gissar att priset är högre i Sth. än på landsbygden.

De begär 239´för en A4:a 3,0 som gått 3500mil men bjöd bara 150´för min som va samma årsmodell och med liknande utr. (dock 6500mil) i inbyte mot A3:an :kocko
100´spänn för 3000mils skillnad. Det var nog de dyraste milen jag hört talas om!

M.G.F skrev:
Helt standard ligger modellen på 271 500:- (inkl. moms) i nypris. Med den utrustningen du beskrivit här så landar den på 323 400:- (inkl. moms).

Här är utrustningen jag valde på Audi.se

Ambition 2.0 T DSG
Tillval:
- .:S-line
- Klimatanläggning
- Mittarmstöd fram. fällbart med förvaringsfack
- Radio Consert II
- Xenon hel- och halvljus
Färg:
Avussilver pärleffekt
Klädsel:
Svart till s-line

Börja priset på 270 000:-. Inte högre än 285 000:- iaf. Bilhandlarna har alltid ett påslag på minst 20 000:- så det är tveksamt om han säljer den för 270 men gör han det så grattis! :tummenupp
Var nog ungefär som jag funderade på. Gissar att det är en demobil som de ska sälja, så det kan nog gå att pressa en del på priset. Misstänker att -06 är på ingång snart.

pajo skrev:
Är en -05:a och den finns på Östermalm, och jag gissar att priset är högre i Sth. än på landsbygden.

De begär 239´för en A4:a 3,0 som gått 3500mil men bjöd bara 150´för min som va samma årsmodell och med liknande utr. (dock 6500mil) i inbyte mot A3:an :kocko
100´spänn för 3000mils skillnad. Det var nog de dyraste milen jag hört talas om!

Bilhandlare... :rolleyes:

Sälj din bil privat istället det ger dig betydligt mer än 150'.

M.G.F skrev:
Bilhandlare... :rolleyes:

Sälj din bil privat istället det ger dig betydligt mer än 150'.[/QUO

Stämmer! Har redan sålt den privat så jag känner att jag är i en bra sits när det gäller att köpa en annan bil. Måste ju kännas bra för en handlare när man kommer in och hostar upp en kvarts miljon och han inte får något som ska stå och binda upp kapital i inbyte.

pajo skrev:
Stämmer! Har redan sålt den privat så jag känner att jag är i en bra sits när det gäller att köpa en annan bil. Måste ju kännas bra för en handlare när man kommer in och hostar upp en kvarts miljon och han inte får något som ska stå och binda upp kapital i inbyte.

Hehe... Helt rätt! :tummenupp

pajo skrev:
M.G.F skrev:
Måste ju kännas bra för en handlare när man kommer in och hostar upp en kvarts miljon och han inte får något som ska stå och binda upp kapital i inbyte.

Inte för att vara pessimist men jag tror inte det finns en chans att någon seriös handlare släpper en 300' skyltad bil för 250' bara för att förbättra kassaflödet. I synnerhet inte Porsche Center Östermalm som jag har på känn att det här är...

Markus skrev:
Inte för att vara pessimist men jag tror inte det finns en chans att någon seriös handlare släpper en 300' skyltad bil för 250' bara för att förbättra kassaflödet. I synnerhet inte Porsche Center Östermalm som jag har på känn att det här är...

Kan nog vara så, men man måste ju börja någonstans. Förhoppningsvis kommer man överens och båda parterna blir nöjda.
Det är Audi Stockholm - Östermalm som har bilen.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...