Grönis behöver hjälp!

Djoddis

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2012
Ort
Järfälla
Hoj
KTM 530 Sixdays
Tjena, helt ny här på forumet och behöver hjälp!

Håller på att ta MCkortet precis just nu och börjar funta på vilken motard man ska ha. Har kört cross sen ung ålder och därför blir det inget annat än en motard! Tänkte dock kolla med er erfaret folk, vilken motard ni tycker är bäst till busköra och glida runt med i sommarens varma dagar? Tycker KTM 525, SXV och Husaberg är riktigt snygga hojjar men grejjerna ska ju hålla och vill inte lägga "större" energi på att mecka.

Alla tips uppskattas! :)
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
KTM 525 är ju tidskrävande i garaget kan jag tänka, själv har jag bara testat sportisar men en ktm 690 smc r skulle ju inte vara fel..... (önskedrömmande)
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Är forumets sökfunktion trasig nu igen? Frågan har ställts och svaren ältats här på sporthoj.com sedan hjulet uppfanns!
Ja, forumet fanns redan då!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
625/640/660 eller en 690.

Racemotarderna är det för mycket skruva på om de skall nyttjas på gata. :) Och Aprilian tar man inte i med tång i ens, även om man har för mycket tid över och ÄLSKAR att skruva med motorer stup i ett... :hihi
 

Djoddis

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2012
Ort
Järfälla
Hoj
KTM 530 Sixdays
Tack för alla tips! Ska kika på KTM.
Finns det någon som vet hur Husabergarna är, mycket skruv och fix haha?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tack för alla tips! Ska kika på KTM.
Finns det någon som vet hur Husabergarna är, mycket skruv och fix haha?

Får väl bli samma svar från mej som de brukar bli ang Husa... Min 650 -08 har skött sej exemplariskt, nästan... På 190h har ja hunnit me en stor genomgång (ca 11k) vid 140h... De som gått sönder e bromsljuskontakten vid bromspumpen fram... Orginalbatteriet har gått åt oxå, kör Shorai nu...

Kör man racemotard så blir de givetvis skruva, men skojfaktorn väger tyngre än täta oljebyten som ändå e ungefär lika svårt som å koka snabbmakaroner... Ventiljustering gör ja på 30-40 min utan å svära...

Fick köra polarens FS 570 lite på Gotland under Lelle å chassit på den känns klart vassare, men ja som uteslutande kör gata å bus saknar de råa bottenmoset som 650in har... Funderar ändå på å byta te en sån dock...

Sneglar du på Husa så gäller väl -04 å frammåt, för å va extra safe -05 å frammåt... -04an ligger på 644cc medans resten(?) ligger på 628cc vilket ger mindre materialslitage... -05 te -08 ligger iaf på 628cc iaf å så vitt ja vet så e de samma cykel me lite olika färger bara...

Den enda nackdelen ja ser e att de e i princip bara Aprillia kvar om man inte vill byta ner sej i effekt...
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Husa efter 05, ktm 525, 530 och 690 röstar jag på. Aprilian har tveksam kvalitet och ktm 625, 640 är gamla hojar.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Husa efter 05, ktm 525, 530 och 690 röstar jag på. Aprilian har tveksam kvalitet och ktm 625, 640 är gamla hojar.

Hur e hållbarheten på 530in gentemot gamla RFS? Har ett svagt minne av att RFS:en håller bättre än nya motorn? Känns lite som att RFS e racemotardernas B20 typ?
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
husqvarna 510 är ju bara oljebyten o inga ventiler att justera stup i ett (shimsade)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hur e hållbarheten på 530in gentemot gamla RFS? Har ett svagt minne av att RFS:en håller bättre än nya motorn? Känns lite som att RFS e racemotardernas B20 typ?

Jag tycker att RFS höll bra men har inte hört något dåligt om den nya ännu, och den har funnits sedan 07. Så dom är nog säkra köp allihopa, titta hellre efter skick och skötsel.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top