Gräns för instabilitet?

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tjenare!

Tänkte höra er på racedelen, ni har väl testat alla olika däckprofiler som finns och inte finns och har 6cm av gaffelbenen uppstickande ovan gaffelkronan, så ni borde kunna hjälpa mig... :D

Saken är den, jag har blivit tvungen att byta från 70- till 60-profil på framdäcket på min hoj av den andledningen att det tar i intercoolern annars. Bak har jag original profil.

Hur pass mkt instabilare kommer hojen bli? Har gaffelbenen jämns med styrkronan, inte uppskjutna ngt.
 
Du kommer troligen inte ens att märka skillnaden. Där är betydligt större skillnad i känsla mellan 2 däcksfabrikat än mellan två profiler från samma tillverkare.
 
Allright, låter ju lovande. Har gärna hojen lite mer stabil än kvickstyrd iom att det kan komma lite ofrivilliga powerwheelies här och där och ett vobbel i 250+ är inte coolt.

Tänkte att jag annars kunde fräsa ett nytt dogbone om det skulle behövas. Frågan är ju där hur mkt t.ex 10mm skillnad i dogbone-längd gör i mm i högdled på bakhjulet??
 
tänk på att omkretsen på däcket blir lite större i höga hastigheter och att gaffeln flexar lite bakåt vid håra inbromsningar, så det kan va bra att ha lite extra marginal mot ic
 
Jo, det är ju det jag skaffat mig nu iom att jag minskat profilen fram. Det klarade sig nästan ifjol med 70-profil. Men då tog det lite ifall jag pallnitade, samt att jag hade ingen framskärm då, vilket jag hade tänkt köra med i år :)
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top