GPZ600r byte av framände från en TL1000R - för kort

callem

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2017
Hoj
Kawa
GPZ600r med framände från en TL1000R - för kort

Tjena!
Jag håller på med ett bygge där jag har en gpz600r från 85 som bas. Byter framänden just nu och har mer eller mindre fått på en styrkrona från en TL1000R.

Gått igenom allt elände med lager och diverse skit men problemet är nu att styraxeln är aningen för kort, och jag får inte plats med de vanliga låsmuttrarna under övre styrkronan. Frågan är således om det går att montera dessa ovanför övre styrkrona istället. Då kan axeln räcka till med ett par andra låsmuttrar av mindre sort. Tanken är då att ersätta muttern som annars bara håller kronan på plats. Går det eller bör jag söka annan lösning?

Här är en bild före och hur den ser ut hittills för intresserade :)
Ska?rmavbild 2017-10-30 kl. 22.18.56.jpg
Ska?rmavbild 2017-10-30 kl. 22.26.46.jpg

Last edited:
Du måste ha åtminstone en låsmutter som trycker lagret ner i lagerbanan, kronan i sig gör inte det.

Men, jag förstår inte riktigt anledningen till att byta gaffel på den hojen, ser ut att vara en skaplig originalhoj. Skulle det vara jag så skulle jag behålla den original, men det är jag det. :tungan

Tack för svar! En låsmutter under och vanliga muttern ovanpå borde också funka.
Anledningen är väl egentligen bara för att jag tyckte den såg tanig ut original när den var nerstrippad. Första gången jag jag gör detta så det är lite skoj också :tungan

Den ser bättre ut på bild än den var i verkligheten hehe. Sprucken topp, spruckna kåpor, trasig vattenpump och läckage här och där. Kom undan billigt när jag köpte den iallafall :)

Last edited:
Tack för svar! En låsmutter under och vanliga muttern ovanpå borde också funka.
Anledningen är väl egentligen bara för att jag tyckte den såg tanig ut original när den var nerstrippad. Första gången jag jag gör detta så det är lite skoj också :tungan

Den ser bättre ut på bild än den var i verkligheten hehe. Sprucken topp, spruckna kåpor, trasig vattenpump och läckage här och där. Kom undan billigt när jag köpte den iallafall :)

öh, du bör väl ha en låsmutter ovanpå justermuttern till lagret, och även en bricka med en låstabb på mellan muttrarna, denna är för att inte justermuttern ska röra sig när man drar åt låsmuttern.
brickan är ju inte livsviktig men...

Annars kommer nog lagret att glappa upp ganska snabbt skulle jag tro. men kan ha fel

Menade en justermutter och en låsmutter när jag skrev låsmuttrarna tidigare. Grejen är ju att jag inte får plats med allt och undrade om det gick att lösa det på ett alternativt sätt utan allt för stora komplikationer.
Jag ska i första hand undersöka om det fungerar med endast en låsmutter som trycker lagret ner i lagerbanan och sedan montera som vanligt ovanpå det.

Får se, hör av mig om det skulle gå så långt att jag behöver en annan styrkrona HayabusaMan :tungan

Last edited:
Menade en justermutter och en låsmutter när jag skrev låsmuttrarna tidigare. Grejen är ju att jag inte får plats med allt och undrade om det gick att lösa det på ett alternativt sätt utan allt för stora komplikationer.
Jag ska i första hand undersöka om det fungerar med endast en låsmutter som trycker lagret ner i lagerbanan och sedan montera som vanligt ovanpå det.

Får se, hör av mig om det skulle gå så långt att jag behöver en annan styrkrona HayabusaMan :tungan

Har du en bild som visar exakt hur det har sett ut och hur du tänker att du kan göra? I vilket fall lär det vara som Hayabusaman säger, att låsmuttern är till för att hålla justermuttern på plats, så har svårt att se hur du lannundvara den.

Du kan annars få en ny styrstam tillverkad, som har rätt längd, som du monterar istället för din gamla korta.

Allt detta jobb, sen spricker toppen pga Kawasaki.

Inte tillräckligt insatt för att veta om detta är ett vanligt problem men i detta fallet så var det att det stod vanligt vatten i kylsystemet som sen frös :( fick en reservdelshoj med som jag tänkte sno toppen från men där var det samma grej haha...

Har du en bild som visar exakt hur det har sett ut och hur du tänker att du kan göra? I vilket fall lär det vara som Hayabusaman säger, att låsmuttern är till för att hålla justermuttern på plats, så har svårt att se hur du lannundvara den.

Du kan annars få en ny styrstam tillverkad, som har rätt längd, som du monterar istället för din gamla korta.

Har tyvärr inte det i nuläget. Inget brådskande projekt så spekulerar mest på tänkbara lösningar i nuläget. Kanske får det bli en annan styrstam. Hade helst undvikit det då det var ett helvete att få av det gamla nedre lagret, svårt att se hur det skulle gå till igen utan att förstöra det nya också.

Kan detta vara en lösning? någon som provat?
Ska?rmavbild 2017-10-31 kl. 14.30.19.jpg

Du bör kolla om det går att flytta över styrstammen från gpz:ans krona till Tl kronan. Så som på bilden där skulle man nog kunna göra men det känns väl inte optimalt direkt. Det är rätt viktigt att lagren ligger i rätt tryck annars slits de ut fort samt att du får kass väghållning Så lite synd om det hela beror på att några små skruvar sitter åt som de ska.

Har tyvärr inte det i nuläget. Inget brådskande projekt så spekulerar mest på tänkbara lösningar i nuläget. Kanske får det bli en annan styrstam. Hade helst undvikit det då det var ett helvete att få av det gamla nedre lagret, svårt att se hur det skulle gå till igen utan att förstöra det nya också.

Kan detta vara en lösning? någon som provat?
View attachment 439809

Jag har gjort det på min Gammkawa, jag förlängde styrstolpen med 25mm. jag fick en svetsar kompis som lödde ihop det.:D
Har kör med det i tre år nu utan problem.:tummenupp

Du bör kolla om det går att flytta över styrstammen från gpz:ans krona till Tl kronan. Så som på bilden där skulle man nog kunna göra men det känns väl inte optimalt direkt. Det är rätt viktigt att lagren ligger i rätt tryck annars slits de ut fort samt att du får kass väghållning Så lite synd om det hela beror på att några små skruvar sitter åt som de ska.

Tjockleken på dom skiljer sig ganska ordentligt. Styrpinnen från GPZan är ganska mycket tunnare, vore bättre om det var på andra hållet

Men lagrens yttermått är alltså samma kawa/suzuki?

Är nog rätt väg att gå, att byta ut styraxeln eller förlänga denna om du inte byter krona dvs.

Hade en hemmabyggd moped en gång i tiden som vi körde med endast en mutter till lagret och det glappade upp sig hela tiden vad jag minns...därav mitt uttalande:tummenupp

På med 170-180 bakdäck och turbo sen också. Kom ihåg att projekt får kosta hur mycket som helst

Last edited:
Men lagrens yttermått är alltså samma kawa/suzuki?

Är nog rätt väg att gå, att byta ut styraxeln eller förlänga denna om du inte byter krona dvs.

Hade en hemmabyggd moped en gång i tiden som vi körde med endast en mutter till lagret och det glappade upp sig hela tiden vad jag minns...därav mitt uttalande:tummenupp

På med 170-180 bakdäck och turbo sen också. Kom ihåg att projekt får kosta hur mycket som helst

Nja, Suzukins var större i detta fall. Oklart hur det ser ut på nyare hojar. Jag använde all-balls verktyg för att få hem lager som skulle passa i min GPZ ram och med rätta dimensioner för Suzukins styrpinne för att det skulle bli en enkel tillpassning (googla allballs forkconversion). Som jag förstått det tar man antingen sin gamla styraxel och sätter på den nya kronan eller så får det bli speciella lager.
Borde givetvis tänkt mer på styrpinnens längd också... Lär sig av sina misstag antar jag. Bättre research i framtiden :D

Riktigt bra input från er. Tackar så mycket!

Last edited:
Längd

Bifogat

• Styraxel2.jpg
    Styraxel2.jpg
    135.1 KB · Visningar: 15
  • Styraxel.jpg
    Styraxel.jpg
    116.2 KB · Visningar: 11
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...