Gpz som går illa i mellanregistret

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Gpz som går illa i mellanregistret, problemet löst!

Hej! Jag har lite problem med min kawasaki gpz750 från 1983.
Hojen går bra nästan alltid, tomgången är bra, den varvar ur ordentligt.

Problemet:
Om jag ligger i motorvägsfart, ca 135 knyck, runt 6500 rpm, och ligger där en stund så börjar hojen gå dåligt.
Den beter sig som om den inte får tillräckligt med soppa, när det är dags att slå på reserven går den ungefär lika illa.
Om jag gasar på och varvar ur så går den bättre, t o m bra, om jag saktar ner för att stanna och felsöka så går den bra.

Om jag ligger och kör småvägar där det är mycket gasa på och sen bromsa så går den bra.

Det hjälper inte att slå på reserven, det är inte tankavluftningen som är täppt för jag testade att åka med öppet tanklock och den beter sig likadant.

Det sitter ett rätt öppet 4-1 avgas på, original luftburk, jag har gått upp i huvudmunstycken till 125 (kanske 120), original är 110, och fetat på lite i lågregistret. Men nålarna är på originalposition tror jag, är det så enkelt att den går snålt på mellanregistret och att jag inte märkt det tidigare beror på att jag inte kört motorväg innan?

Har ni några andra tips på vad jag kan kolla så är jag tacksam.

/Karl
 
Last edited:
Har du vakumförgasare på den hojen? om ja, uppträder samma fenomen om du "kopplar förbi" vakumfunktionen (har kranen på att flöda fritt?).
 
Har du vakumförgasare på den hojen? om ja, uppträder samma fenomen om du "kopplar förbi" vakumfunktionen (har kranen på att flöda fritt?).

Jag har bytt bensinkranen till en "vanlig" med on/off/reserv då den gamla krånglade och en reparationssats var dyrare än en vanlig bensinkran.
Men jag tror den flödar tillräckligt då hojen gå bra på höga varv.
Körde på gotland ring i somras och då gick den kalas.
 
Nu har jag varit ute och kikat på hur nålarna står.
Det är fel spår i nålen som man kan sätta clipet i, om man sätter clipet längre ner så hamnar nålen högre upp och blandningen bli fetare. Orginal sitter clipet i mitten och nu hade jag satt det ett spår längre ner, alltså fetare. Jag hoppas att det större munstycket och clipet på näst fetaste har gjort att hojen gått för fett.

Jag har sänkt nålarna till orginal nivå och ska kolla om det går bättre, annars kanske jag får testa ännu snålare.

Verkar det vettigt?

/Karl
 
I mina öron låter 125-munstycke lite väl stort om du har 110 original , med tanke på att du inte ändrat ngt på luften. Enklast är väl att läsa av stiften efter en högvarvs-testrepa o se om den går fett eller inte ?
På de hojar jag haft slipon på , har det räckt med att höja nålarna nått snäpp , annars har de blivit lite oroliga om man legat på hög växel/lågt varv. Stiften har däremot haft en lagom gyllene färg efter testreporna.....
 
Jag har varit ute och testat en ordentlig repa, problemet har inte försvunnit. Men jag får nog komplettera problembeskrivningen:

Ligger jag på 6000-7000 rpm en stund börjar den ju gå dåligt, när jag blev förbannad och försökte klippa ur den blev det inte bättre. Hojen varvade inte ur på högsta växeln som den gjort innan.
Släpper jag av och tar det lugnt en stund går den bra igen.

Jag lutar mer åt att den inte får tillräckligt med soppa om jag ligger på höga varv ett tag. Ska kolla flödet ur bensinkranen och se hur det verkar.
Sen vet jag inte om den lägger av på en cylinder eller misständer på alla.

/Karl
 
Nu har jag testat flödet ur bensinkranen, den flödar 0,525 liter / minut.
Jag snurrade på lite siffror och om jag räknar på 135 km/h, den hastigheten problemet uppstår i, så skulle hojen behöva slicka i sig 2,25 liter / mil för att flödet ur kranen inte skulle räcka till.
Jag tror därför inte att det är flödet ut kranen som är problemet.

Kanske fått smuts i karburatorstaget? :rolleyes:

Skämt åt sido så får jag nog kontrollera om det är smuts i något munstycke.

/Karl
 
Jag tror att din hoj går för fett, både för stort huvudmunstycke och sen slitna emulsionsrör med slitna trottelnålar som spökar i landsvägsfart. Vill du veta, bänka hojen med lambda.
 
Jag tror att din hoj går för fett, både för stort huvudmunstycke och sen slitna emulsionsrör med slitna trottelnålar som spökar i landsvägsfart. Vill du veta, bänka hojen med lambda.

Hej, tack för inlägget!

Jag ska ta isär förgasarna och kika, ser jag inget skräp i dem eller annan anledning till att den går illa så byter jag ner till 110 i munstycke som är original. Går den bättre då så är ju felet hittat.

Det som gör mig fundersam är att jag inte upplevde detta problem i början av sommaren, bestyckningen är samma som då. Men jag kan ju ha missat det.
Men om du säger att huvudmunstycket är för stort så tror jag dig, om jag skulle köpa separata filter och ersätta luftburken med skulle det bli lagom då tror du?

Är väl inte rätt att börja peta i den änden innan jag vet vad felet är förstås.

Kommer inte bänka hojen då det blir för mycket pengar jämfört med vad den är värd, men brorsan har en bredbandslambda så vi kanske kan fixa något.
 
Lägger till lite information efterhand som jag kommer på det.

Anledningen till att jag bytte upp mig till större munstycken är att förra sommaren så spikade hojen rätt kraftigt. Vid varmt väder och skjuts så tappade hojen ork och man fick varva upp ordentligt för att komma iväg efter stopp. Dock krånglade mekanismen som ställer tändningen så det kan vara en del av förklaringen.

Jag budgetrenoverade hojen i vintras, honade cylindrarna, nya kolvringar, slipade in ventilerna, ställde ventilspelet, nya kolvbultar, byggde en manuel kamkedjespännare, tändstift, tändkablar.

Anledningen till renoveringen var att hojen drog olja och vid gasavsläpp så la den en rödridå som hade gjort röda armen avundssjuk, första gången brorsan körde hojen och körde om mig och sen släppte av på gasen så var jag övertygad om att han skjutit motorn.
Jag upptäckte när jag plockade av cylindrarna att en kolvring på 1:ans cylinder hade brutits av.

/Karl
 
Nu har jag kikat på ett amerikanskt forum med inriktning på gamla hojar, där pratas det rätt mycket förgasare.

Det verkar som om Herr Brink och Folke har helt rätt när de säger att hojen förmodligen går alldeles för fett. Nu verkar den vara ungefär rätt bestyckad för att ha ordentligt öppna luftfilter plus öppet avgas.

Så jag bestyckar om till original och kontrollerar om den går bättre.

Tack för hjälpen!
 
Nu har jag satt i original huvudmunstycken, 110 istället för dom 125 jag hade i. Nålen är flyttad så den står ett hack högre än originalinställningarna.

Nu har jag precis varit ute och provkört, körde den varm först, tog en stund innan den vaknade på alla burkar hoppas det beror på att förgasarna varit tömda.

Problemet kvarstår, och jag bedömer att det är lättare att provocera fram än tidigare.

Efter att jag kört hojen varm så körde jag en sträcka medans jag höll 8000 rpm, klippte tändningen och rullande in till en mack där jag skruvade ur två stift. Cylinder 1 och 4 har stift som är ljusgrå, skulle säga att den går lite snålt.

Sen körde jag mera och försökte provocera fram fenomenet. Efter ha legat en stund, typ 10 sekunder, på 6500 rpm uppstår problemet, jag upplever det som att en cylinder slocknar. Varvar jag upp så kommer den igång vid ca 7500 rpm igen.
Om man jag drar ur hojen från lägre varv till varvstoppet så märks inga misständningar, hojen har lite av en "flat spot" just runt 6000 rpm dock.
Ligger jag länge på problemområdet tar det en stund innan hojen går bra igen även om jag kör på ett annat varvtal.

Drar jag ur choken lite märker jag ingen stor skillnad, drar jag ut den mycket går hojen skitrisigt.

Jag la mig på 6500 rpm ett tag tills problemet uppstod sen slog jag av tändningen och rullade in och kollade stiften.

1 och 4:an är ljusgrå som innan.
3:an är vit.
2:an kan jag ett kolla då det är en insatsgänga i det tändstiftshålet som följer med stiftet ut om jag försöker gänga ut det.

Det verkar alltså inte bero på att hojen går för fett iallafall, men just nu har jag ingen bra ide om vad det kan vara.
Kanske inte alls beror på bestyckningen? Men att det skulle vara tändningsrelaterat i ett begränsat varvtalsområde känns inte troligt tycker jag.

Nån som har några idéer så är jag väldigt tacksam.

/Karl
 
Jag skulle prova att byta tändstift (även det stift som är lurigt at byta) och tändkablar och ev kolla om det finns några kablar eller kontakter som strular (avskavda, oxiderade) och som har med tändningen att göra. Har du mätt upp spänningen över batteriet vid problemområdet?

Jag skulle också skruva isär förgasarna och blåsa rent över allt med tryckluft, men se till att det är klinikskt rent på "bordet" när du gör det.

Kan du mäta upp tändspolarna på något sätt?
 
Last edited:
Jag skulle prova att byta tändstift (även det stift som är lurigt at byta) och tändkablar och ev kolla om det finns några kablar eller kontakter som strular (avskavda, oxiderade) och som har med tändningen att göra. Har du mätt upp spänningen över batteriet vid problemområdet?

Tändstiften ser bra ut förutom färgen, de byttes innan sommaren och har gått ca 400 mil, tändkablarna är också nya då även om jag bara bytte sladdarna och återanvände de andra delarna.
Jag har inte mätt upp spänningen, batteriet är dock nyladdad sen igår natt så det borde orka ge gnista.
Men det är helt klart ett bra tips att kolla tänddelarna, det som gör mig tveksam är ju att problemet är begränsat i varvtalsregistret. Den går ju bra både över och under.

Tack!

/Karl
 
Jag håller med dig, men om kablarna är avskavda så kanske det har med vibrationer att göra. Dåliga tändspolar kan ge upphov till riktigt skumma problem...

Det kan vara värt att kolla i alla fall om man är villrådig.

Om du har problem med regulatorn eller liknade kan det hända att spänningen över batteriet inte är korrekt vid 6500 varv/min
 
Jag håller med dig, men om kablarna är avskavda så kanske det har med vibrationer att göra. Dåliga tändspolar kan ge upphov till riktigt skumma problem...

Det kan vara värt att kolla i alla fall om man är villrådig.

Om du har problem med regulatorn eller liknade kan det hända att spänningen över batteriet inte är korrekt vid 6500 varv/min

Hmmm tack för tipsen jag ska definitivt kolla över detta. Räcker det att mäta med multimeter över batteripolerna när man håller den på 6500 rpm? Hur mycket spänning ska det var, typ 14 volt när den laddar eller?
 
Nu har jag nog löst problemet.

Testade att flytta upp nålarna till det högsta läget istället för näst högsta, original är i mitten av 5 spår.
Nu går hojen väsentligt mycket bättre i problemområdet, den börjar inte gå dåligt när jag ligger en stund på 6500-7000 rpm.

Dock tvekar den lite i de här området, ligger jag på 6500 en stund och sen gasar på så hostar den till innan den drar iväg. Likaså om jag drar ur den och växlar så hamnar jag i problemområdet och den tvekar lite innan den drar iväg igen.

Så problemet var förmodligen att den gick för fett med 125 munstycken, tyvärr kollade jag inte stiften när jag hade dom i, och för snålt med 110. Eller så påverkas just det området mest av nålens position och då nålarna var ställda i ett av de snålaste spåren så kanske det gick snålt där ändå?

Nu är stiften fortfarande ljusgrå, ej beiga, efter fullgasrepa. Därför tror jag att jag borde gå upp LITE i munstyckets storlek. Nån som har ett tips på vad som vore lagom? 125 verkar var för mycket, är 115 lagom tror ni?

Tack!

/Karl
 
Du har iaf fått det bekräftat att det är din emulsionsrör som är slitna då huvudmunstycket inte har någon nämvärd inverkan på 1/4 gas i 130. Huvudmunstycket ställer du in i bänk, allt annat kan du ta på landsvägen med en billig smalbandslambda (ca 800 från biltema för sensor och mätare).
 
Du har iaf fått det bekräftat att det är din emulsionsrör som är slitna då huvudmunstycket inte har någon nämvärd inverkan på 1/4 gas i 130. Huvudmunstycket ställer du in i bänk, allt annat kan du ta på landsvägen med en billig smalbandslambda (ca 800 från biltema för sensor och mätare).

Okaj, emulsionsrören är de som huvudmunstyckena sitter i botten på och som nålarna går ner i? Jag är rätt färsk på det här med förgasare..

De här behöver alltså bytas? Jag förmodar att nålarna kan behöva bytas också?

Har en konstig känsla av att det kan vara dyrt..

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top